ساخت خودروهای گردشگری در ایران

موبنا – حدود پنج ماه پیش وقتی طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» در دولت مطرح شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را وتو کرد و این طرح از دستور رسیدگی کمیسیون‌های هیات دولت خارج شد. آن زمان مسعود سلطانی‌فر ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ گفت که آن‌ها (وزارت صنعت، معدن …

موبنا – حدود پنج ماه پیش وقتی طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» در دولت مطرح شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را وتو کرد و این طرح از دستور رسیدگی کمیسیون‌های هیات دولت خارج شد. آن زمان مسعود سلطانی‌فر ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ گفت که آن‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت) معتقد بودند خودروهای مورد نیاز بخش گردشگری را می‌توان در کارخانه‌های داخلی تولید کرد و به واردات اتومبیل‌های پیشنهادی ما نیازی نیست.

57304248

وزارت صنعت (اردیبهشت ماه ۹۵) قول داد؛ در شش ماه اول سال، تولید این خودروها را آغاز کند.

هرچند آن زمان معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که این طرح را پیگیری می‌کرد، ‌معتقد بود؛ ساخت این نوع خودروها از توان کارخانه‌های داخلی خارج است و گفته بود: این خودروها مخصوص گردشگری‌اند و مبلمان آن‌ها به گونه‌ای است که گردشگران فقط می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و در سفرهای عادی قابل استفاده نیستند. اتومبیل‌هایی هم هستند که فقط در کویرنوردی و طبیعت‌گردی کاربرد دارند و در داخل کشور امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد و نمی‌توان از خودروسازان داخلی بخواهیم آن‌ها را بسازند، برای همین از دولت تقاضا کردیم راه ورود این خودروها را به کشور آسان کند.

اکنون نزدیک به پنج ماه از مهلتی که وزارت صنعت تعیین کرده، گذشته است و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اراده‌ی این وزارتخانه برای ورود این خودروها به خط تولید انبوه خبر داد و به ایسنا گفت: امیدواریم بخش گردشگری از این خودورهای ساخت داخل استفاده کند.

سلطانی‌فر اما پاسخ به پرسش‌های مربوط به تایید کارشناسی کیفیت این دو خودروی گردشگری و زمان قطعی ورود آن‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی را به وزیر صنعت محول کرد.

نزدیک به دو سال پیش زمانی که ایران با موج تازه‌ای از ورود گردشگران خارجی روبه‌رو شد، ‌جامعه تورگردانان برای خرید حدود دو هزار دستگاه خودرو که شامل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۴۰۰ دستگاه مینی‌بوس (ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ نفر)، یک‌هزار دستگاه ون و ۱۵۰ دستگاه آفرود بود، اعلام نیاز کرد. بر همین اساس طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری با تمرکز بر کاهش تعرفه گمرکی، آماده و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیأت دولت ارائه شد. طرح بیش از یک‌سال معطل بررسی بود و از همان ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی جزو مخالفان سرسخت آن به شمار می‌آمدند.

کارشناسان بخش صنعت و البته امور مالیاتی در توجیه این مخالفت اعلام کردند؛ ‌امکان ساخت این خودروها در داخل کشور وجود دارد و ‌از سوی دیگر اعمال معافیت مالیاتی بر واردات این خودروها، از درآمدهای مالیاتی مملکت کم می‌کند.

با وجود مداومت این نوع مخالفت‌ها، اما معاون گردشگری به همراه جامعه تورگردانان وارد مذاکره با گمرک شد تا از طریق رایزنی آن ها با وزارت صنعت، طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری را به جریان اندازد، ولی همان موقعمعاون وزیر صنعت آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخت و گفت که برای اعمال این معافیت مالیاتی، منع قانونی وجود دارد و نمی‌توان هیچ کاری کرد.

افخمی روشن کرد که این ممانعت به سوءاستفاده کردن از معافیت مالیاتی و یا احتمال واردات خودروهای متفرقه ارتباطی ندارد و تصریح کرد این منع قانونی است که اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد و گفت که واردات خودرو به کشور آزاد است، فقط باید حقوق ورودی آن پرداخت شود.

همان موقع این اظهارات با واکنش نصرالله پژمان‌فر ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ـ مواجه شد که گفت؛ چنین برخوردی یعنی خواندن فاتحه‌ صنعت گردشگری.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که تامین این خواسته‌ی تورگردانان را مستحق دانسته بود، گفت: چند سال است تورگردانان می‌گویند گردشگران خارجی نمی‌توانند شرایط اتوبوس‌های جاده‌ای موجود در کشور را تحمل کنند. آن‌ها درخواست ۵۰۰ اتوبوس را مطرح کردند. این پیشنهاد در دولت ارائه شد، اما انتهای کار یک نفر اعلام کرد اقتصاد ما با تأمین این خواسته بهم می‌ریزد پس برای توریست‌ها یک خط تولید در داخل ایجاد می‌کنیم. این یعنی فاتحه، یعنی بعد از این همه سال یک اتوبوس برای گردشگر نداریم.

اکنون با وجود چنین مواضع صریحی، اما وزارت صنعت تصمیم گرفته آن دو نمونه خودرو را که مشخص نیست قرار است به کدام نیازِ صنعت متنوع گردشگری پاسخ دهد، وارد خط تولید انبوه کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا