عرضه نانو آنتی‌بیوتیک با قابلیت رفع مشکلات مقاومت دارویی

موبنا – فائزه علی حسینی از محققان طرح عنوان این طرح را نانو آنتی بیوتیک آمپی سیلین ذکر کرد و گفت: آمپی سیلین آنتی بیوتیکی است که در حال حاضر باکتری ها به آن مقاومت نشان داده‌اند از این رو این دارو کارایی خود را از دست داده که این امر موجب شده است تا …

موبنا – فائزه علی حسینی از محققان طرح عنوان این طرح را نانو آنتی بیوتیک آمپی سیلین ذکر کرد و گفت: آمپی سیلین آنتی بیوتیکی است که در حال حاضر باکتری ها به آن مقاومت نشان داده‌اند از این رو این دارو کارایی خود را از دست داده که این امر موجب شده است تا پزشکان این دارو را برای بیماران تجویز نکنند. علاوه بر آن این دارو در اختیار داروخانه ها قرار نمی‌گیرد، از این رو برای رفع این مشکل مطالعاتی را در این زمینه انجام دادیم.

حسینی، با اشاره به جزئیات این طرح تحقیقاتی یادآور شد: در این مطالعات با کمک نانو فناوری آمپی سیلین را درون ذرات جامد لیپیدی از جنس کلسترول بارگذاری کردیم (قرار دادیم) .

این محقق اضافه کرد: پس از این مرحله اثرات آنتی باکتریال این دارو مورد ارزیابی قرار گرفت و مشاهده کردیم آنتی بیوتیک آمپی سیلین که در گذشته اثر بخشی نداشته است با فرم نانویی نه تنها بر روی باکتری‌های «گرم منفی» بلکه بر روی «باکتری های گرم مثبت» نیز موثر است.

وی با تاکید بر اینکه آمپی سیلین فرم نانویی تولید شده در این مطالعات بر روی طیف وسیعی از باکتری ها کاربرد دارد و قادر است آنها را از بین ببرد، یادآور شد: نانو آمپی سیلین تولید شده به صورت پمادآماده شده و مجوزهای مربوط به عرضه این دارو به داروخانه ها تا انتهای سال جاری دریافت خواهد شد.

حسینی به بیان مزایای این دارو نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها پرداخت و خاطر نشان کرد: دز مصرف این دارو نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها کمتر است؛ چراکه بر خلاف سایر آنتی بیوتیک ها که بیمار باید آن را در مدت ۲۴ ساعت ۲ تا ۳ بار مصرف کند، این آنتی بیوتیک در مدت ۲۴ ساعت تنها یک بار مصرف می‌شود.

وی موثر بودن این آنتی بیوتیک جدید بر روی طیف وسیعی از داروها را از دیگر مزایای این دارو ذکر کرد و ادامه داد: از آنجایی که این دارو تنها یک بار در روز استفاده می شود از این رو علاوه بر کاهش هزینه ها، از سوی بیماران مورد پذیرش بیشتری قرار گرفته است.

حسینی تولید این دارو را در قالب های ژل، محلول و پماد اعلام و اظهار کرد: این دارو برای درمان عفونت های ناشی از سوختگی به کار برده می‌شود.

این محقق در این باره توضیح داد: بیماران سوختگی معمولا از سوختگی جان خود را از دست نمی‌دهند بلکه از عفونت فوت می کنند که استفاده از این دارو از بروز عفونت های ناشی از سوختگی جلوگیری خواهد کرد. البته این دارو برای عفونت های ناشی از بخیه و زخم های وسیع نیز کاربرد دارد.

حسینی همچنین از رفع مشکل ناشی از مقاومت به آنتی بیوتیک در بیماران با استفاده از نانو آمپی سیلین تولید شده خبر داد و گفت: باکتری‌هایی هستند که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک دارند این دارو مقاومت آنها را از بین می برد به این صورت که نانو ذرات موجود در این دارو، دیواره باکتری را می شکند و وارد باکتری می شود و از این طریق دارو مشکلات بیمارانی که مقاومت دارویی از بین می رود.

به گفته وی این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر غفاری در واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا