ما به سوریه رزمنده‌ای نبرده‌ایم/ داعش برای ایران تشکیل شده است نه سوریه

موبنا – سردار قاسم سلیمانی، طی سخنانی در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار حسین همدانی که در مسجد پیامبر اعظم شهرک محلاتی برگزار شد، اظهار کرد: علت اصلی دفاع ما از سوریه این است که در زمان جنگ و در دوره‌ای که تمام کشورهای عربی در برابر ما قرار گرفته بودند سوریه از ما …

موبنا – سردار قاسم سلیمانی، طی سخنانی در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار حسین همدانی که در مسجد پیامبر اعظم شهرک محلاتی برگزار شد، اظهار کرد: علت اصلی دفاع ما از سوریه این است که در زمان جنگ و در دوره‌ای که تمام کشورهای عربی در برابر ما قرار گرفته بودند سوریه از ما حمایت کرد. ما که امروز از سوریه دفاع می‌کنیم نه فقط از این کشور که از همه عالم اسلامی و خود جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم.
وی افزود: در زمان جنگ تمام کشورهای عربی برابر ما موضع گرفتند اما سوریه تنها کشوری بود که در حالی که با صدام حسین، قرابت حزبی و بعثی داشت در کنار ما ایستاد و از جمهوری اسلامی دفاع کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی در این صحنه ایستاده و شهدای گرانقدری را که تعداد زیادی از آن‌ها متعلق به همین شهرک شهید محلاتی هستند را تقدیم کرده به این دلیل است که اگر این ایستادگی صورت نمی‌گرفت و جمهوری اسلامی در سوریه مقاومت نمی‌کرد، داعش و جبهه‌النصره در سوریه حکومت ایجاد می‌کردند و لشگرهای خونخوار و گستاخ‌شان بر منطقه مسلط می‌شدند، خدا می‌داند چه فاجعه‌ای در عالم اسلامی رخ می‌داد.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه معنویات ایام محرم برای جامعه ما کمتر از ماه رمضان نیست، اظهار کرد: قطعاً این ایام اگرچه ایام پرحزنی است اما معنویتش برای جامعه ما اگر بیشتر از ایام ماه رمضان نباشد کمتر هم نیست و همان دگرگونی که در ایام لیالی قدر شکل می‌گیرد در شب‌های محرم هم اتفاق می‌افتد.
فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه امام حسین با عروج خود اسلام و بقای آن را تضمین کرد ادامه داد: حادثه کربلا از ابتدا تا انتها با دقت چیده شده و همه جزئیاتش نوش‌دارویی برای بشریت است.
وی با بیان اینکه داعش امروز از خوارج زمان امام علی (ع) بدتر و خشن‌تر است اظهار کرد: داعش شمشیرهای برنده‌ی خود را روی گلوی اسرایشان می‌گذاشتند اما این اسرا به هیچ‌وقت از مذهبشان برنگشتند که این امر از تأثیرهای واقعه کربلا است.
سلیمانی با اشاره به اینکه حرکت امام حسین از ابتدا تا انتها در یک مسیر قرار داشت و هیچ‌گاه توقف یا تغییری در آن صورت نگرفت گفت: خوشبختانه جوانان ما امروز لباس عزای امام حسین را بر تن می‌کنند که درس بسیار خوبی است. فرهنگ امام حسین همواره ما را پیروز کرده است، این فرهنگ در گذشته تنها یک شعبه در ایران داشت اما امروز شعب دیگری هم دارد.
فرمانده سپاه قدس با اشاره به خاطراتش از آخرین لحظات حیات سردار همدانی اظهار کرد: من آخرین لحظه‌ای که شهید همدانی را دیدم، چند ساعت قبل از شهادتش بود که یک حالت جوانی در چهره‌اش دیده می‌شد در حالی که وی شخصیتی بسیار صبور و مکتوم بود و تا کسی به ایشان نزدیک نمی‌شد نمی‌توانست به شخصیتش پی ببرد و به همین دلیل نیز من در دوران دفاع مقدس چندان جزو نزدیکان ایشان به شمار نمی‌آمدم و تجربه همرزم شدن با ایشان را پیدا نکرده بودم اما در سوریه توفیقی شد که از نزدیک با ایشان آشنا شدم.
فرمانده سپاه قدس ادامه داد: در لحظه آخری که شهید همدانی را دیدم تکان خوردم چرا که احساس کردم او از شهادت خود مطلع است و این نکته پس از شهادتش نیز در زمانی که با خانواده‌اش به صحبت نشستم برایم روشن و هویدا شد که او واقعاً از شهادت خود مطلع بود و کارهایی را انجام داده بود که همگی حکایت از رفتنی بدون بازگشت می‌کرد.
سلیمانی با اشاره به بخش دیگری از خاطراتش از آخرین لحظات حیات شهید همدانی اظهار کرد: او در آخرین حضورش در جبهه نبرد در سوریه می‌خواست به جایی برود که من چندی پیش از آنجا بازگشته بودم و می‌خواستم به همین دلیل به او بگویم که به آنجا نرود چون احساس می‌کردم که آماده شهادت شده است اما ایشان با خنده به من گفت «بیا با هم عکسی بگیریم که شاید آخرین عکس ما باشد» و او وقتی این گفته را مطرح کرد من تکان خوردم.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه وقتی امثال شهید همدانی‌ها، باقری‌ها، کاظمی‌ها و غیره را از دست می‌دهیم تازه خلاء آن‌ها را احساس می‌کنیم گفت: مالک اشتر نیز برای حضرت علی (ع) همین حالت را داشت و ایشان وقتی مالک را از دست دادند فرمودند هیچ‌ مصیبتی برای من پس از درگذشت پیامبر مانند از دست دادن مالک اشتر ناراحت‌کننده نبود.
سلیمانی با تأکید بر سه عمل مهم سردار همدانی در دفاع مقدس اظهار کرد: ایشان لشگر انصارالحسین را تأسیس کرد که هرجا نظام با تهدیدی امنیتی مواجه بود، این لشگر را اعزام می‌کرد.
وی افزود: اقدام دیگر شهید همدانی نقش ارزنده‌اش در ابتدای دفاع مقدس تا انتهای آن و در همه عملیات‌ها و پیروزی‌ها در سمت فرماندهی، طراحی و ایستادگی در برابر دشمنان بود.
فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه کار سوم شهید همدانی از دو کار دیگر اهمیت بیشتری داشت، گفت: کار سوم ایشان همان چیزی بود که دفاع مقدس ما را در دل‌ها و مغزها و ذهن‌ها و وجدان‌ها جا انداخت و این همان تأسیس یک مدرسه فکری بود که به نام حسین همدانی شناخته می‌شود و ده‌ها هزار جوان را از همدان و سایر نقاط کشور به سوی خود کشید و سردار همدانی نیز مانند مادری که غذا در دهان فرزندانش می‌گذارد جوانان را در راه اهل بیت تربیت کرد.
سلیمانی با تأکید بر اینکه بخش پایانی زندگی شهید همدانی پس از جنگ برای ما بسیار عبرت‌آموز است گفت: جنگ که تمام شد او به همین جامعه بازگشت و در ظاهر نیز سردار و سرتیپ بود و خانواده و بستگان زیادی داشت که البته همه اینها قفل‌هایی است که انسان را بر زمین میخکوب می‌کنند هرچند که کسی نمی‌گوید انسان‌ها عاطفه نداشته باشند چرا که عاطفه را خداوند در انسان‌ها قرار داده است اما آنچه مهم است این است که عاطفه و محبت به بستگان، هدف انسان نشود.
سلیمانی ادامه داد: شهید همدانی اجازه نداد تعلقات دنیوی برایش تبدیل به هدف شود و در نتیجه مانند زمان دفاع مقدس که در سپاه درجه و رتبه‌بندی نظامی وجود نداشت و همه «برادر» بودند، باز هم به جای استفاده از نام «سردار» خود را «ابو وهب» نامید و به جای لشگر انصارالحسین نام شیرین و شیوای مدافعان حرم را انتخاب کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران همچنین با تأکید بر اینکه شهید همدانی در طول عمرش زیباترین ثمره را دریافت کرد، گفت: سردار همدانی تأثیری اساسی در صحنه مقاومت سوریه گذاشت و امروز نیز باید به این سوال پاسخ داد که چرا اینقدر دنیا در مجاورت جغرافیای سوریه بسیج شده است و حال این موضوع مطرح می‌شود که آیا این توجه و بسیج برای سوریه به دلیل یک شخص و بحث دیکتاتور بودن است یا اینکه موضوع چیز دیگری است؟
سلیمانی ادامه داد: در جهان عرب کشورهای گوناگونی هستند که ثروت فراوانی دارند و البته تمامی این کشورها از دوران قرارداد ننگین کمپ‌دیوید که انورسادات، رئیس‌جمهور مصر با «مناخم بگین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضا کرد و درواقع شمشیر را از پشت به کمر مسلمانان وارد کرد.
وی ادامه داد: در برابر تمام کشورهایی که به صورت سری یا علنی با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده‌اند تنها یک کشور «سوریه» حاضر شد امنیت و تمامیت ارضی‌اش را فدای مسلمانان کند و حتی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون که قرار بود مسئله صلح سوریه و رژیم صهیونیستی در پاریس تمام شود، حافظ اسد به پاریس رفت اما صبح جلسه حاضر نشد در مذاکره حضور پیدا کند چرا که می‌دانست اثر سازش سوریه بر پایداری جبهه مقاومت علیه اسرائیل چیست در نتیجه آن را برهم زد.
فرمانده سپاه قدس افزود: در زمان بشار اسد، ملک‌ عبدالله به سوریه آمد، دست بشار اسد را گرفت، او را به لبنان که ارتش سوریه را از آن‌جا بیرون کرده و مجسمه حافظ اسد را از آن‌جا پایین کشیده بود برد و به او گفت، پسرم این لبنان برای تو اما از بشار اسد می‌خواست که از ایران دست بکشد و علیه ما موضع‌گیری کند اما وی نپذیرفت و این همان چیزی است که برخی آن را منافع ملی می‌نامند.
سلیمانی همچنین تأکید کرد: ولیعهد دوم عربستان که اتفاقاً بسیار عجول است و شاید بخواهد شاه خود را هم بکشد تا به مقام برسد به روسیه رفت تا درباره ماجرای جنگ در سوریه وساطت کند. جلسه‌ای را نیز با حضور روس‌ها و نماینده‌ای از سوریه برگزار کردند که در آن ولیعهد عربستان از بشار اسد سوال پرسید و آن فرد سوری جواب داد که مشکل، داعش است، ولیعهد عربستان گفت داعش که خطر ندارد و همه این‌ها روزی تمام می‌شود. مشکل، ارتباط شما با ایران است و اگر شما این ارتباط را نداشته باشید همه‌چیز در سوریه تمام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مشکل دشمنان، محوریت سوریه در جبهه مقاومت و ارتباطش با جمهوری اسلامی است تأکید کرد: داعش و گروه‌های تکفیری برای سوریه تشکیل نشده‌اند بلکه این‌ها برای ایران تشکیل شده‌اند.
سلیمانی با اشاره به ایستادگی‌ها در جبهه سوریه گفت: اگر این ایستادگی‌ها صورت نمی‌گرفت برخی این توهم را داشتند که نماز عید فطرشان را در مسجد اموی می‌خوانند و امپراطوری خودشان را در آن‌جا ایجاد می‌کنند.
فرمانده نیروی قدس سپاه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی با افتخار در برابر آن‌ها ایستادگی کرده است، ادامه داد: نظام سوریه با کمک ایران امروز توانسته است پس از ۵ سال فشار و محاصره و تحمل آن به جایی برسد که دنیا اعتراف بکند گروه‌هایی چون داعش و جبهه‌النصره تروریست هستند و این در حالی است که ما به سوریه رزمنده‌ای نبرده‌ایم بلکه به آن‌ها کمک کرده‌ایم و اگر در سوریه در برابر این گروه‌ها ایستادگی نمی‌شد امروز همه منطقه درگیر جنگ با داعش بود.
وی ادامه داد: تکفیری‌ها امروز در همه جبهه‌ها شکست خورده‌ یا در حال شکست خوردن هستند و من معتقدم مردم سوریه با پشتیبانی از دولت خود، شکست‌ناپذیر هستند اما امروز اروپا هزینه سنگینی را در بعد امنیت دارد و در حال تحمل شدن این هزینه است که به علت حمایت از تروریست‌ها است و این در حالی است که آنها از این حمایت درس نگرفته‌اند.
سلیمانی با بیان اینکه شهید همدانی تأثیر ارزنده‌ای در پیروزی‌های سوریه داشته است، گفت: باید به درایت و حکمت و راه رهبرمان اطمینان داشته باشیم و قدر ایشان را بدانیم. امروز اگر انقلاب اسلامی دشمنان را متحیر کرده به دلیل درایت رهبری و توصیه‌های ایشان است و ایشان نیز در حالی که یک روحانی هستند یادگاری از دوران دفاع مقدس (چفیه) را بر دوش خود می‌اندازند و مسئولان نیز به تبعیت از ایشان این کار را انجام می‌دهند که این به علت فرهنگ خوب و ارزنده‌ای است که از دوران دفاع مقدس باقی مانده است در حالی که پیش از این چنین تناسبی میان لباس روحانیت و چفیه وجود نداشته است.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا