مراسمی برای قدردانی از میرکریمی / «مطلقا خانه سینما را ترک نمی‌کنم»

موبنا – در این مراسم که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی حضور داشت،پیش از آغاز رسمی برنامه، این مسوول از روند بازسازی ساختمان خانه سینما در خیابان بهار بازدید کرد. رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، مجید مجیدی، احمد مسجدجامعی، ابراهیم مختاری، ابوالحسن داودی، علیرضا شجاع نوری، مسعود رایگان، سعید ابوطالب، علیرضا تابش، روح‌الله حسینی،محمدقاصد اشرفی،بهمن اردلان، …

موبنا – در این مراسم که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی حضور داشت،پیش از آغاز رسمی برنامه، این مسوول از روند بازسازی ساختمان خانه سینما در خیابان بهار بازدید کرد.

رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، مجید مجیدی، احمد مسجدجامعی، ابراهیم مختاری، ابوالحسن داودی، علیرضا شجاع نوری، مسعود رایگان، سعید ابوطالب، علیرضا تابش، روح‌الله حسینی،محمدقاصد اشرفی،بهمن اردلان، بیژن میرباقری،حمید دهقان‌ پور،حیدری خلیلی،سیامک شایقی، کامران ملکی،علی دهکردی سیروس الوند، جهانگیر الماسی و… از حاضران بودند.

این مراسم ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه با پخش سرود و تلاوتی چند از آیات قرآن مجید آغاز شد.

کامران ملکی عضو هیات مدیره‌ی خانه سینما که اجرای برنامه را برعهده داشت در سخنانی گفت:قرار نیست، تودیع و معارفه انجام شود چون رضا میرکریمی (مدیرعامل پیشین) نه از خانه سینما می‌رود و نه منوچهر شاهسواری (مدیرعامل جدید) تازه آمده که بخواهد معرفی شود و در واقع بیشتر این مراسم برای تقدیر از رضا میرکریمی است.

کامران ملکی تأکید کرد: خیلی وقت است که مترصد برگزاری این مراسم بودیم اما الان هم آقای میرکریمی را از یکی از پروازهایش پایین آوردیم تا در این فرصت چند ساعته‌ای که دارند، این مراسم را که تودیع هم نیست، برگزار کنیم.

او در عین حال خاطرنشان کرد: البته تعمیرات خانه سینما، سفر آقای میرکریمی برای فیلمش و نیز تعلل‌های ما، کار را به امروز رساند.

تعمیرات خانه سینما یادگاری میرکریمی برای جامعه اصناف سینمایی است
ابراهیم مختاری رئیس هیات ‌مدیره خانه سینما، اولین هنرمندی بود که برای سخن گفتن از میرکریمی روی سن تالار سیف‌الله داد خانه سینما آمد.

او با بیان اینکه «با این مراسم تقدیر یاد روزی افتادم که من و محمدرضا مویینی با نامزدهای مدیرعاملی مذاکره می‌کردیم و این روند خیلی طولانی شده بود» در ادامه یادآور شد: سرانجام روزی به دفتر رضا میرکریمی رفتیم که او همان اول گفت؛ “اصلاً نمی‌شود من کار دارم و می‌خواهم فیلم بسازم” اما در یک لحظه گفت؛” اگر بیایم باید این‌طور شود و آن‌طور شود” و ما هم به آتش او دمیدیم و گفتیم پایت می‌ایستیم و با همین تمهید او را به خانه سینما آوردیم.

این مستندساز با اشاره به اینکه شرایط میرکریمی برای پذیرش مدیرعاملی خانه سینما از سوی هیات مدیره پذیرفته شده بود ادامه داد: او فیلم خود را ساخت اما در یک زمانی برای احقاق حقوق خود مجبور بود سکوت کند چون مدیرعامل خانه سینما بود و ما می‌دیدیم که حق او در حال ضایع شدن است، از همان موقع هم بود که زمزمه رفتنش بلند شد اما گوشمان سنگین بود.

مختاری اضافه کرد: با این حال پس از مدتی مدیریت جشنواره جهانی فجر به او سپرده شد و ما دیگر سعی کردیم گوش شنوا پیدا کنیم و از منوچهر شاهسواری سپاسگزاریم که بعد از رضا میرکریمی این سمت را قبول کرد و این دوی امدادی همچنان ادامه دارد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه سخنانش مطرح کرد: ما زمانی در حصر اقتصادی بودیم و خانه سینما با بدهکاری تحویل گرفته شده بود اما با رضا میرکریمی شرط کرده بودیم، روزی که او خواست خانه را تحویل بدهد، وضع اقتصادی این نهاد صنفی بد نباشد که در روزهای آخر حضور خود هم توانست تفاهمنامه‌ای را برای بهتر شدن اوضاع سینماگران منعقد کند.

او خطاب به رضا میرکریمی با تأکید بر اینکه همچنان مشاور فرهنگی مدیرعامل است گفت: تعمیرات خانه سینما یک سال و نیم زمان برد اما حقیقت را بخواهید، این است که این بنای هفتاد ساله به تعمیر و مرمت نیاز داشت و ابتدا کسی فکر نمی‌کرد، چنین ابعادی پیدا کند اما الان تغییر وضعیتی پیدا شده و این یادگاری میرکریمی برای جامعه اصناف سینمای ایران است.

57361630
مجید مجیدی: میرکریمی هم فیلمساز و هم مدیر اجرایی درجه یکی است

در بخش دیگری از این مراسم مجید مجیدی بیان کرد: هرجا که اسم رضا میرکریمی می‌آید، آدم یک احساس امنیت و آرامش پیدا می‌کند و او در هر کسوتی که باشد، چنین مسئله‌ای وجود خواهد داشت.

او افزود: رضا دو ویژگی منحصر به فرد دارد و یک اینکه خود یک فیلمساز درجه است و دیگر اینکه یک مدیر اجرایی خوب است که معمولاً این دو ویژگی در یک نفر جمع نمی‌شود. با این حال گذشته از این‌ها او واقعاً دغدغه همه اقشار سینما به خصوص اقشار آسیب‌پذیر سینما را دارد و خودم شاهد این مسئله بودم که بارها تماس گرفته تا دنبال راهی برای تأمین منابع مالی برخی اقشار خانه سینما باشد که این کار را هم با حفظ آبروی افراد و بسیار دردمندانه دنبال کرده است.

کارگردان فیلم محمد رسول‌الله ادامه داد: “رضا” باید فیلم بسازد و الان هم از رفتنش از اینجا خوشحالم چون دوباره یک فیلم درجه یک خواهد ساخت.

مجیدی با تبریک به منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل بعدی خانه سینما گفت: او (شاهسواری) از گنجینه‌های سینمای ایران است. منوچهر دُری در این سینما است و امیدوارم سینمای ایران قدر او را بداند چون مطمئن هستم با حضورش اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

یکی دیگر از بخش‌های این مراسم تقدیر انجمن گویندگان خانه سینما از رضا میرکریمی بود که ناصر نظامی دوبلور سینما با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال است در این حوزه کار می‌کند اما ممکن است خیلی از اهالی سینما او را نشناسند اما با این حال او افتخار می‌کند که در عالم سینما کار می‌کند، متن لوح تقدیر این انجمن را قرائت کرد و پس از آن با همراهی حمیدرضا آشتیانی‌پور از میرکریمی تقدیر کردند.
57361632
الوند: رضا میرکریمی بنده خاصی است

سیروس الوند یکی دیگر از فیلمسازان حاضر در این مراسم هم در سخنانی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی همواره تلاش شده است، بین دو واژه ایران و اسلام جنگ و جدایی انداخته شود به آثار میرکریمی اشاره و اظهار کرد: اگر تبلور این دو موضوع را بخواهیم در سینما پیدا کنیم، فیلم‌های رضا میرکریمی مصداق خوبی است چون هر اثر مذهبی را عمق می‌بخشد.

وی با اشاره به فیلم «کودک و سرباز» گفت: در فیلم اول او، مومنی رضا (میرکریمی) جاذبه زیادی دارد، آن هم در روزهایی که مومن‌های تقلبی خیلی دافعه دارند و این نکته مهمی است چون سینما تقلب نیست و قطعاً رضا میرکریمی همانند هر کس دیگری که در عرصه هنر دارای ویژگی‌های خاصی است، بنده خاصی است که در همه فیلم‌هایش آثار قابل توجهی بوده‌اند از جمله «دختر» که در آن هم لایه‌های عمیق دینی دیده می‌شود و خانواده من افتخار حضور در آن را داشته‌اند.

57361634

داودی: زادبوم به عنوان کار مشترک من و میرکریمی از بند آزاد شد

ابوالحسن داوودی دیگر فیلمساز حاضر در این مراسم در سخنانی با اشاره به کار مشترکی که با رضا میرکریمی داشته است (فیلم زادبوم) اظهار کرد: درست همین امروز این فیلم از بند آزاد شد و قرار شد با حوزه هنری قرارداد اکران ببندیم.

او در این باره یادآور شد: ارادت من به اقای میرکریمی از یک تلفن نیمه‌شب شروع شد، آن هم زمانی که فیلم «تقاطع» را ساخته بودم. او ساعت ۱ پس از نیمه شب با من تماس گرفت و گفت:” فیلمت را با پسرم دیدم و چیزهایی که نمی‌توانستم به او بگویم، فیلم تو گفت” و آن شب حرف او برای من خیلی بزرگ بود.

داوودی اضافه کرد: ارتباطات ما ادامه داشت تا اینکه او مرا به دفترش دعوت کرد و گفت طرحی دارد که دوست دارد من آن را بسازم و در نهایت سه سال درگیر «زادبوم» و ۱۰ سال هم درگیر عواقب ساخت آن بودم.

ابوالحسن داوودی در پایان سخنانش برای منوچهر شاهسواری مدیرعامل جدید خانه سینما آرزوی موفقیت و صبر کرد.

57361637

امین تارخ: میرکریمی با هر آمدنش آبادانی می‌آورد

در بخش دیگری از این مراسم امین تارخ و علی دهکردی به نمایندگی از انجمن بازیگران خانه سینما از رضا میرکریمی تقدیر کردند که پیش از اهدای هدیه و لوح تقدیر، تارخ در سخنانی با اشاره به برخی فیلم‌های میرکریمی گفت: در فیلم «کودک و سرباز» این فیلمساز، روح ایرانی و ایرانیت به همراه فرهنگ دینی وجود داشت و آن را در افرادی می‌بینیم و در افرادی هم که مدعی آن هستند، نمی‌بینیم در حالی که فیلم بدون شعار و به شکلی جاری و ساری تأثیرگذار بود.

این بازیگر با اشاره به فیلم «یه حبه قند» یادآور شد: در این فیلم هم ثابت‌قدمی در ابراز ترقی، تفکر و جهان‌بینی میرکریمی را همچنان احساس کردم که چقدر معقول، زیبا و بدون شعار مرگ را در کنار زندگی نشان می‌دهد.

او درباره مدیریت این فیلمساز هم اظهار کرد: اصناف خانه سینمای ایران دو بار از مدیریت مدبرانه او بهره‌مند شده‌اند و او هربار که می‌آید با خود آبادانی می‌آورد. بار اول که باعث راه‌اندازی خانه سینمای شماره ۲ شد و آن اتفاق شایسته، سخت بود و مشقت زیادی را باید برای آن تحمل می‌کرد.

تارخ ادامه داد: بار دوم هم همین اتفاقی است که پیش روی ما است و همه شاهد هستند که فضای زیاد و از دست رفته خانه سینما چطور تغییر کرده و کارآمد شده است. هرچند به لحاظ فیزیکی جایی در اختیار انجمن بازیگران داده نشده است.

او با تأکید بر اینکه قصد ابراز گله ندارد گفت: امیدوارم مدیر جدید خانه سینما هم جایی را در شأن این انجمن و در حد ویترین سینمای ایران قرار دهد.

در بخش دیگر این مراسم به تقدیر علیرضا تابش مدیرعامل فارابی به نمایندگی از مدیران سینمایی اختصاص داشت که او با اهدای یک ظرف از صنایع دستی ایران از رضا میرکریمی تقدیر کرد.

57361642

ایوبی: ای کاش میرکریمی قبول می‌کرد،رئیس سازمان سینمایی شود

در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی “با ابراز خوشحالی از اینکه بالاخره فرصتی را پیدا کرده‌ است تا بتواند علاقه‌اش را به رضا میرکریمی ابراز کند، گفت: او علاوه بر وجه فرهنگی خود یک مدیر شایسته است و وقتی ایده‌های درخشانش را در کار می‌گوید، می‌گویم ای کاش قبول می‌کرد که رئیس سازمان سینمایی می‌شد.

او با بیان اینکه پذیرفتن مدیریت خانه سینما در دو سالی که جزو سال‌های سخت این نهاد صنفی پس از حاشیه‌های فراوان و با وجود انتظارات بالا، کار سختی بود ادامه داد: او از هرجایی که رد شده و عبور کرده آن‌جا را آباد کرده است و خوشحالم که مشکل فیلم «زادبوم» هم با حوزه هنری حل شده است. البته در این مدت برخی فیلم‌ها را نمی‌فهمم که چرا مشکل داشته‌اند، مثل «زادبوم» و بعضی اتفاقات را هم نمی‌دانم که چرا رخ داده است، مثل خانه سینما که هنوز هم متوجه نشدم چرا باید بسته می‌شد؟!

رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه رضا میرکریمی تودیع نمی‌شود و برای جشنواره جهانی فجر کارهای خوبی را آماده می‌کند اضافه کرد: او بر درهای بسته نمی‌کوبد برخلاف بسیاری از ما که وقتی می‌بینیم که دری قفل دارد باز هم بر آن می‌کوبیم ولی او با متانت و صبر کار را پیش می‌برد و آقای شاهسواری هم با حضورش همین خط و مسیر را به خوبی ادامه خواهد داد، چرا که آرامشی که امروز در سینما می‌بینید مرهون تلاش‌های شخصیت ایشان است.

ایوبی در پایان یک تابلوی نقاشی را به رضا میرکریمی اهدا و خاطرنشان کرد: این تابلو را خودم از یک نمایشگاه خریدم و از آن‌جایی که نام هنرمند آن هم ایوبی است، او همیشه مجبور است که به یاد من باشد.

57361643

منوچهر شاهسواری: چشم بد دور

در ادامه مدیرعامل فعلی خانه سینما پس از قرار گرفتن پشت تریبون با سه بار تکرار اصطلاح “چشم بد دور” گفت: این لحظه از آن لحظاتی است که باید” “وان‌یکاد” خواند و در فراز کرد” چرا که وقتی یک مدیری به هر دلیل امکان فعالیت صنفی ندارد این‌چنین با ذوق و شوق برای تشکر از او جمع می‌شوند.

وی با بیان اینکه این سنت حُسن خانه سینما است که کسی را از خود نمی‌راند گفت: نگاه ملی خانه سینما، انجام تکالیف و تلاش برای مطالبه حقوق سینمای ملی ایران از مواردی است که خانه سینما را حفظ کرده است و الان هم به قولی فقط چوب‌دستی جابه‌جا شده و آقای میرکریمی جایی نرفته است.

او در پایان از اعضای هیئت مدیره خانه سینما دعوت کرد تا هدیه‌ای را به رسم یادگار به رضا میرکریمی اهدا کنند.

57361639

رضا میرکریمی: مطلقا خانه سینما را ترک نمی‌کنم 

میرکریمی هم در پایان این مراسم با تشکر از همه همکاران و دوستان خود که به او لطف داشته‌اند بیان کرد: در هر دو دوره‌ای که در خانه سینما مسئولیت داشته‌ام کارهایی را در حد توانم و به لطف حمایتی که در سازمان سینمایی رقم می‌خورد انجام دادم. از جمله ساختمان شماره دو و تعمیراتی که در آن‌جا انجام شد.

او افزود: با این حال همیشه فکر می‌کردم این‌ها کارهایی نیستند که باید در رزومه‌ام باشد، چون معتقدم یک تشکل صنفی قدرتمند باید این توانایی را داشته باشد که به اعضایش تشخص بدهد به طوری که عضویت در آن مایه مباهات باشد.

میرکریمی یادآور شد: سال اولی که به خانه سینما آمدم کسی به اینجا نمی‌آمد اما دوستان و همکاران را جمع کردم و گفتم حداقل کار این است که هرکس از این در داخل شد به او احترام بگذاریم و باید این میثاق جمعی ما باشد و خوشبختانه در هر دو دوره حضورم همکاران خوبی داشته‌ام که این شکل احترام محفل ما را همواره گرم کرد.

این فیلمساز اضافه کرد: در دوره‌های مدیریتی خود از روسای صنوف خواستم به بهانه‌های دیگری جز مجمع، اعضای خود را دور هم جمع کنند و بیش از ۲۰ صنف این دعوت را پذیرفتند و مراسم سالیانه برپا کردند هرچند خیلی‌ها از بیرون می‌گفتند این‌ها از خودشان تقدیر می‌کنند اما قدرت چانه‌زنی خانه سینما را مدیون همان محافلی می‌دانم که به این شکل برپا شد.

میرکریمی تأکید کرد: باید از هرکسی که کار صنفی می‌کند تقدیر کنیم، چون او خود را درگیر حاشیه‌ها می‌کند و پا گذاشتن در مسیر صنفی پرهزینه است به همین دلیل وقتی عده‌ای در این راه قدم می‌گذارند باید قدردان آن‌ها باشیم و در این دو دوره تلاش کردم این کار را انجام دهم.

مدیرعامل پیشین خانه سینما در ادامه به بودجه ۲۵۰ میلیون تومانی خانه سینما در سال اول حضورش اشاره و اظهار کرد: در آن سال بودجه چهار برابر شد و به یک میلیارد تومان رسید. در دور دوم مدیریت‌ام هم به لطف آقای ایوبی این رقم به چهار میلیارد تومان رسید و تقریباً صددرصد بودجه خود را هم گرفتیم، البته دو میلیارد هم از موسسات دیگر دریافت کردیم و هزینه‌کرد سال گذشته ما حدود ۶ میلیارد تومان بود.

رضا میرکریمی در پایان سخنان خود به همکارانش در خانه سینما اشاره کرد و گفت: در اینجا با ۲۰ نفر نیرو کارهای زیادی انجام می‌شد و از آن‌ها سپاسگذارم که گله نکردند، در حالی که دوستانه از آن‌ها زیاد کار کشیدم و خوشحالم که اینجا را با طیب خاطر ترک می‌کنم چون مدیریت دست کسی است که بسیار صبور است و اگر چنین خصلتی نداشته باشد کار سخت می‌شود، ضمن اینکه من خانه سینما را مطلقاً ترک نمی‌کنم و امیدوارم این همبستگی در خانه سینما همچنان ادامه داشته باشد.

این خبر در طول برگزاری مراسم بروز رسانی شد.

57361633

 منبع: ايسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا