کشور های جهان با مرگباترین آلودگی هوا!

موبنا – آلودگی هوا یکی از مهمترین چالش هایی است که بویژه طی سالیان اخیر کشورهای مخنلف را درگیر خود کرده است. هر ساله نشست ها و گردهمایی های مختلفی با شعار مبارزه با آلودگی هوا در کشورهایی مختلف تشکیل می شود اما در نهایت این مشکلی است که همچنان سلامت جوامع را بطور جدی تهدید …

موبنا – آلودگی هوا یکی از مهمترین چالش هایی است که بویژه طی سالیان اخیر کشورهای مخنلف را درگیر خود کرده است. هر ساله نشست ها و گردهمایی های مختلفی با شعار مبارزه با آلودگی هوا در کشورهایی مختلف تشکیل می شود اما در نهایت این مشکلی است که همچنان سلامت جوامع را بطور جدی تهدید می کند.

به اعتقاد گروهی ازکارشناسان؛ نمی توان آینده ای روشن برای اقدامات جاری در راستای کاهش و کنترل آلودگی هوا متصور شد زیرا این معضلی است که بطور مستقیم با پییشرفت و رشد اقتصادی کشورها و بویژه قدرت های اقتصادی جدید گره خورده است. به عبارت دیگر هر چه جوامع برای افزایش توانمندی های صنعتی و اقتصادی خود بیشتر تلاش می کنند به همان میزان آسیب جدی تری را متوجه چرخه طبیعت می کنند از این رو نمی توان به توقف روند مذکور امید چندانی داشت.

برای مثال؛ زمانی که یک کشور به شدت درصدد توسعه قابلیت های تولید خود در صنعت خودرو است و تنها به افزایش سهم خود از بازارهای بین المللی توجه می کند قطعا مراحل “تحقیق و توسعه” در این بخش را با دقت و تمرکز لازم طی نکرده و نتایج آن چیزی است که هم اکنون شاهد آن هستیم. این معضل بویژه در کشورهایی مانند چین و اقتصادهای نوظهور که برای مطرح کردن توانمندی های صنعتی خود میل بالایی دارند به مراتب بیشتر مشاهده می شود.

در گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی در رابطه با شاخص آلودگی هوا در کشورهای جهان وضعیت بسیار نگران کننده ایی مشاهده می شود. این نهاد بین المللی برای اولین بار بررسی جدیدی بصورت “کشور به کشور “در رابطه با آمار مربوط به میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا(خارج از خانه) با تکیه بر اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۲ منتشر کرده  که بر اساس آن ۵ کشور با مرگبارترین آلودگی هوا عبارتند از:

چین

مرگ بر اثر آلودگی هوا:  ۱,۰۳۲,۸۳۳

میزان مرگ ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا، در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت: ۷۶ نفر

هند

مرگ بر اثر آلودگی هوا:  ۶۲۱,۱۳۸

میزان مرگ ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا، در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت:۴۹ نفر

روسیه

مرگ بر اثر آلودگی هوا:  ۱۴۰,۸۵۱

میزان مرگ ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا، در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت: ۹۸ نفر

اندونزی

مرگ بر اثر آلودگی هوا:  ۶۱,۷۹۲

میزان مرگ ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا، در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت: ۲۵ نفر

پاکستان

میزان مرگ ‌و میر مرتبط با آلودگی هوا، در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت: ۳۳ نفر

لیست کامل اطلاعات مربوط به مرگ و میر در کشورهای جهان بر اثر ذرات معلق PM2.5 و PM10

*ترتیب لیست از بالا به پایین بر اساس الفبای انگلیسی در نظر گرفته شده است.

236273_404

 منبع: پول نیوز|نویسنده: سمیه علی اصغری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا