رونمایی از اسکلت ۷۵۰۰ ساله شازند

موبنا – سیدمحمد حسینی، مدیر اداره کل این استان با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی «قلعه سرسختی» شهرستان شازند اظهار کرد: در «قلعه سرسختی» که در روستای سرسختی شازند و در ۵۰ کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده، لایه‌هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است. حسینی ادامه …

موبنا – سیدمحمد حسینی، مدیر اداره کل این استان با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی «قلعه سرسختی» شهرستان شازند اظهار کرد: در «قلعه سرسختی» که در روستای سرسختی شازند و در ۵۰ کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده، لایه‌هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است.
%da%98
حسینی ادامه داد: مطالعات باستان‌شناختی این تپه از سال ۸۷ به منظور شناخت از دوره‌های معیشتی و ارتباط مردم ساکن در این تپه با مردم مرکز فلات ایران و زاگرس نشینان در دوره پیش از تاریخ شروع شده است. آثار کشف شده شامل سفالینه‌ها، اسکلت، ابزار سنگی، ابزارهای استخوانی و بقایای معماری از تپه مربوط به عصر مس‌ – سنگی و عصر مفرغ است.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، تصریح کرد: عناصر خاک این تپه تاریخی مهم‌ترین دلیل سالم ماندن این اسکلت است و فرمت این اسکلت به صورت چمباتمه‌ است که احتمالا رو به آفتاب دفن شده است وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک موجب از بین نرفتن اسکلت بعد از ۷۵۰۰ سال شده است.

به گزارش ایسنا، مردادماه امسال، علیرضا عزیزی – معاون اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی – از انتقال اسکلت ۷۵۰۰ ساله‌ای که حدود دو سال پیشدر تپه باستانی روستای سرسختی علیا شهرستان شازند کشف شد، به موزه چهار فصل اراک خبر داده بود. که امروز در سومین روز از هفته گردشگری، از این اسکلت برای اولین با حضور معاونین استانداری، فرمانداران، اعضای کارگروه گردشگری وجمع کثیری ازخبرنگاران وعلاقه‌مندان در این موزه رونمایی شد.

 منبع: ايسنا

دکمه بازگشت به بالا