سرلشکر باقری: دفاع مقدس منشور اوج تلاش یک ملت است

موبنا – مراسم رونمایی ازپنج عنوان کتاب ترجمه شده به زبان اردو و ۳۰ عنوان کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس با حضور سرلشکر «محمدحسین باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر «سیدحسن آقایی فیروزآبادی» مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، سردار «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «محمدباقر قالیباف» …

موبنا – مراسم رونمایی ازپنج عنوان کتاب ترجمه شده به زبان اردو و ۳۰ عنوان کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس با حضور سرلشکر «محمدحسین باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر «سیدحسن آقایی فیروزآبادی» مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، سردار «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران، سردار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه، امیر «سیدحسام هاشمی»، سردار «محسن رفیق دوست»، سردار «محمدجواد خضرایی» و امیر «احمد دادبین» برگزار شد.

سرلشکر باقری در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقدیر و تشکر از زحمات شهرداری تهران در عرصه ترویج فرهنگ دفاع مقدس، اظهار کرد: دفاع مقدس آیینه تمام نمای ملت ایران در نشان دادن اعتماد به نفس و تجسم «ما می‌توانیم» بود و گنجینه‌ای بود که جلوه‌های متفاوت آن قابل رویت است.

رییس ستادکل نیروهای مسلح به جنبه شکوه و عظمت در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) چه در عزل‌ها و چه در نصب‌ها با صلابت عمل کردند و حتی در جایی فرمودند که رهبر من آن طفل ۱۳ ساله بود که در خرمشهر برای حفظ میهنش خود را به زیر تانک انداخت.

وی افزود: اگر از جنبه ایثار نیز نگاه کنیم، انتهای ایثار، فداکاری و رشادت را می‌توانیم در ملت شریفی مشاهده کنیم که جگر گوشه‌هایشان را برای دفاع از اسلام فدا کردند و یا این فداکاری را در رزمندگانی شاهدیم که آنچه در توان داشتند در این راه هزینه کردند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح به جنبه تدبیر و برنامه‌ریزی در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اگر امروز بعضی از عملیات‌های دفاع مقدس را با همه پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین باز طراحی کنیم قطعا نمی‌توان صحیح تر از آنچه در سی سال قبل طراحی شده را انجام دهیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: اگر از جنبه اخلاق، مروت و جوانمردی نیز به دفاع مقدس نگاه کنیم، شکوه و عظمت قابل رویت است.

وی با اشاره به جنبه علم و فن آوری در دفاع مقدس اظهار کرد: نشانه‌های بسیاری را دیده‌ایم که رزمندگان در خلال دفاع مقدس به تولید علم و دانش و فن آوری پرداخته‌اند. مثل جراحی‌های بی‌نظیر در خط مقدم و یا پل‌های پیچیده‌ای که بر روی اروند و هور ساخته شد؛ نمونه‌هایی از عملیات‌های پیچیده مهندسی بودند و یا در اطلاعات و جغرافیا به دست آوردن جزر و مد اروندرود نمونه‌هایی از جنبه‌های علمی دفاع مقدس است و این منشور اوج تلاش یک ملت است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه اظهار کرد: از جنبه ارتقای هنر و فرهنگ ملی باید گفت تمام آن چیزی که در این ۳۰ سال اتفاق افتاده نتوانسته گوشه‌ای از واقعیت‌های جبهه حق علیه باطل را برای این نسل به نمایش بگذارد و برای نسل‌های متعدد این جبهه دارای ذخایر عظیمی است که می‌تواند موجب بارور شدن فرهنگ ملی شود.

سرلشکر باقری با اشاره به جنبه قدرت و توان فرماندهی در دفاع مقدس اظهار داشت: بهترین فرماندهان را در صحنه‌های سخت شاهد بودیم و دیدیم که فرماندهان چگونه توانستند آن بحران‌ها را مدیریت کنند.

وی افزود: از حیث اطاعت و فرمانبرداری نمونه‌های بزرگی را شاهد بوده‌ایم که چگونه از مافوق و رهبرشان اطاعت کرده‌اند. وحدت و برادری میان اقشار مختلف نیروهای مسلح در جبهه از جلوه‌های زیبای دفاع مقدس بوده است و شاهد بوده‌ایم که چگونه ارتشی، سپاهی، جهادی، بسیجی و ژاندارمری یک نبرد هشت ساله را پیش برده‌اند بدون اینکه شائبه‌ای از اختلاف را شاهد باشیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: در سر پا نگه داشتن تجهیزات هوایی، دریایی، بالگردها و تجهیزات پیچیده‌ای که در شرایط تحریم حتی یک قطعه از آنها در اختیار نیروهای مسلح قرار نمی‌گرفت در نماندیم. در تولید مهمات و تجهیزات نیز شاهد بودیم که در آن شرایط سخت امکانات تا حد ممکن در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت.

وی افزود: نسلی که امروز در کشور داریم بسیارشان شاهد آن دوران نبوده‌اند و قدر این دوران را نمی‌دانند. واقعیت این است که ما از داشتن گونی برای ساخت سنگر محروم بودیم و این واقعیتی است که برای تأمین سیم خاردار نیز دچار مشکل بودیم و اگر توانستیم تدارک را در آن دوران انجام دهیم بر اثر تلاش و مدیریت جهادی بوده است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح به تهدیدهای متنوع اخیر اشاره کرد و گفت: باوجود نسل و روحیاتی که اکنون از دفاع مقدس به یادگار مانده است آیا باید در اداره امور کشور بمانیم و مشکل داشته باشیم یا باید با تأسی جستن از روحیات انقلابی، دفاعی و جهادی که در دفاع مقدس شاهدش بودیم بر مشکلات فائق آییم و اگر چنانچه با اتکا به آیات الهی در دفاع مقدس حرکت کردیم امروز نیز حتما خواهیم توانست در برابر مشکلات موفق شویم.

سرلشکر باقری ادامه داد: اراده الهی بر این است که شما در حد توانتان به میدان بیایید و تلاش خالصانه انجام دهید، باقی کار با نصرت الهی پیش خواهد رفت. پس شرط این است که نیت و تلاش خالصانه و حرکت پشت سر ولایت فقیه صورت گیرد تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

وی بر لزوم حاکم بودن اخلاق برای پیشرفت در کارها تاکید کرد و افزود: هر جا که اخلاق حاکم بود پیشرفت حاصل شد و در کل دفاع مقدس اینگونه بود. و با تمام سرد و گرمی که اتفاق افتاد، دشمنی که هدفش تصرف سرزمین ما و شکست انقلاب اسلامی بود به چه روزی افتاد و کشوری که با توکل الهی و با دست گذاشتن بر زانوی خود و استفاده از امکانات ملی به صحنه آمد، به چه آینده روشنی دست پیدا کرد.

وی در پایان گفت: امروز کجاست صدام، حزب بعث، یاران و پشتیبانانش؛ در چه ذلتی به سر می‌برند و در مقابل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و ملت شریفی که از ناموس و شرف و سرزمینش دفاع کرد با چه احترام و ابهتی یاد می‌شوند.

در ابتدای این برنامه یادمان ۹شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و خانواده های سه شهید شناسایی شده آرمیده در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.

در این یادمان شش شهید گمنام دوران دفاع مقدس در خاک آرمیده اند؛ همچنین شهیدان عباس امیدی و عبدالرحمن گلچینی نیز دو شهید تشخیص هویت شده ای هستند که پس از تشییع و تدفین در باغ موزه دفاع مقدس از طریق DNA شناسایی شده اند.

شهید عباس امیدی در سال ٦٥ مفقود اعلام شده بود، اما پیکر مطهر وی در سال ٩٠ طی عملیات تفحص کشف شد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰، مصادف با شهادت حضرت زهرا(س) به عنوان شهید گمنام در باغ موزه دفاع مقدس تهران به خاک سپرده شد اما پس از مشخص شدن نتایج آزمایش ها، این شهید بزرگوار تشخیص هویت شد.

شهید عبدالرحمن گلچینی نیز دیگر شهید شناسایی شده باغ موزه دفاع مقدس است. همچنین پس از تشخیص هویت این شهید، پیکر پاک شهید علیرضا گلچینی، برادر شهید عبدالرحمن گلچینی نیز بعد از شناسایی، در کنار برادرش در باغ موزه دفاع مقدس به خاک سپرده شد.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا