«ایستاده در غبار» بهترین فیلم شد/ رهبر حوثی‌ها چهره‌ی سال مقاومت+اسامی برگزیدگان

موبنا – در ابتدای این مراسم که شامگاه جمعه (۹ مهر) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شد، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه خوشحالیم که این روزها میزبان چندین کشور دنیا بودیم و ایران را تبدیل به پایگاهی برای فیلم‌های مستقل جهان کردیم، اظهار کرد: پایگاهی که ایجاد شده نیاز به حمایت‌های …

موبنا – در ابتدای این مراسم که شامگاه جمعه (۹ مهر) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شد، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه خوشحالیم که این روزها میزبان چندین کشور دنیا بودیم و ایران را تبدیل به پایگاهی برای فیلم‌های مستقل جهان کردیم، اظهار کرد: پایگاهی که ایجاد شده نیاز به حمایت‌های جدی در آینده خواهد داشت. اتفاقات بسیار خوبی در میان نسل جوان در حال وقوع است و بدون شک آینده از آن جوانان انقلابی خواهد بود.
1411721255815_img_0358-th3
محمد خزاعی همچنین اعلام کرد: فیلم‌های «عین شین قاف»، «پری دریایی»، «اروند»، «سیانور» و «هیهات» از حمایت ۲۰ میلیون تومانی در اکران برخوردار خواهند بود که از طرف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی چهره مقاومت در سال ۲۰۱۶ رسید که این عنوان با حضور سردار عزیز جعفری (فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سردار محمدرضا نقدی (رییس سازمان بسیج مستضعفین) ، مهدی چمران (رییس شورای شهر تهران) و دبیر جشنواره، به عبدالملک حوثی (رهبر شیعیان یمن) تعلق گرفت و به نماینده او در این جشنواره اهداء شد.

در بخش برگزیدگان سینمای ایران برندگان جوایز به شرح زیر اعلام شدند:

تندیس بهترین فیلم جشنواره به حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمنامه به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ایستاده در غبار» اهداء شد.

تندیس بهترین کارگردانی نیز به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «بادیگارد» رسید.

جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز به فیلم «بادیگارد» اهداء شد.

ابوالقاسم طالبی نیز برای نویسندگی و کارگردانی فیلم «یتیم‌خانه ایران» جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد.

هیأت داوران جشنواره جایزه ویژه “بهترین فیلم با موضوع انقلاب” را نیز به نرگس آبیار کارگردانی فیلم «نفس» اهداء کرد.

جایزه ویژه “بهترین فیلم متناسب با موضوعات منطقه” نیز به حسن برزیده کارگردان فیلم «مزار شریف» اهداء شد.

در بخش بهترین بازیگر زن، مریلا زارعی برای بازی در «ماهی سیاه کوچولو» تندیس جشنواره را به دست آورد و پس از آن گفت: گرفتن جایزه از دست استاد بزرگ بازیگری یعنی علی نصیریان،‌ شادی دریافت این جایزه را برای من دوچندان می‌کند. دوره قبل برای فیلم‌های «چ» و «شیار ۱۴۳» این جایزه را گرفتم و همان سال اعلام کردم که با نقش الفت، خداحافظی کردم و می‌خواهم در نقش‌های دیگری بازی کنم. پس از آن ماهی سیاه کوچولو را بازی کردم که کار بسیار سختی بود و با اینکه اولین فیلم کارگردانش بود اما بسیار به او تکیه کردم. کار جدیدم را هم با این تندیس شروع می‌کنم و معتقدم اگر جشنواره‌ای به عنوان مقاومت در عرصه‌های مختلف در کشور برگزار شود، یک‌یک مردم ایران شایسته دریافت چنین تندیسی هستند.

بهترین بازیگر مرد این جشنواره نیز پرویز پرستویی برای بازی در فیلم بادیگارد معرفی شد.

پرستویی پس از دریافت جایزه ضمن تشکر از ابراهیم حاتمی‌کیا با قرائت یادداشتی گفت: دفاع مقدس پاسخی بود در برابر تهاجم بیگانه. دفاع در برابر هر تهاجمی که حریم کشور را به خطر بیاندازد، حق است و دفاع از حق مقدس. تلفیق دفاع مقدس و سینما همواره برای من ارزشمند بوده زیرا به مردم اجازه تفکر درست درباره جنگی نابرابر و آنچه نسلی طلایی از جوانان این دوران انجام داده‌اند را فراهم می‌کند. بنابراین درست نشان‌دادن دلاوری‌های مردم، شهداء،‌ آزادگان و جانبازان بسیار مهم است زیرا بهترین راه آشنایی نسل بعد با دفاع مقدس است.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: هنوز جانبازان و مردمی که در طول جنگ زیسته‌اند و مادران شهداء در این شهر با ما زندگی می‌کنند و ما اجازه کوتاهی در قبال آنان را نداریم. به عنوان سینماگران و راویان این دوران در قبال حفظ و نگهداری امانتی که در دست ماست مسئولیم. مسئول در برابر جوانانی که جان را به بازی گرفتند و بخشی از آن را در راه این خاک فدا کردند. در برابر جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان که یادگاران زنده آن دورانند و هر روز ویرانی جنگ را در ذهن خود مرور می‌کنند.

پرستویی در پایان با تاکید بر اینکه ما به این نسل بدهکاریم، گفت: ما به ایمان و اعتقاد و مقاومت آنان بدهکاریم و به عنوان هنرمند وظیفه داریم در ادامه راه آنان جریان فرهنگی ادامه‌داری بسازیم. این جنگ چنان رشادت‌هایی به خود دیده که هنوز امنیت کشورمان را در میان غوغای جنگ‌های منطقه‌ای، مدیون رشادت‌های این مردان هستیم.

در این مراسم همچنین با حضور سردار نقدی، سردار عزیز جعفری و شیخ علی ظاهر، معاون فرهنگی حزب الله لبنان از خانم «ام غیاث» به عنوان مادری که چهار فرزندش در جنگ سوریه به شهادت رسیده‌اند تجلیل شد.

پس از آن علی ظاهر پیام کوتاهی را از طرف سیدحسن نصرالله برای حاضران قرائت کرد و گفت: با توجه به حوادث منطقه و هجمه علیه جریان مقاومت علی‌رغم فعالیت در میدان جنگ و پیروزی‌های پی در پی، فعالیت‌های هنرمندان نیز ضرورت دارد تا حقانیت این جبهه را به گوش جهانیان برسانند. اینجانب خواستار توجه بیشتر فعالان هنر و رسانه به عرصه مقاومت هستم و از خداوند متعال برای آنان توفیق می‌خواهم.

در بخش جلوه‌های ویژه میدانی، ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» دیپلم افتخار گرفت و در بخش جلوه‌های ویژه بصری نیز امیررضا معتمدی برای فیلم «مزار شریف» دیپلم افتخار دریافت کرد.

چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت همچنین دو بازیگر خردسال را نیز شایسته قدردانی دانست و از سیده ساره نورموسوی برای بازی در فیلم «نفس» و علیرضا بالدی بازیگر فیلم «بدون مرز» با اهدای لوح یادبود قدردانی کرد.

در بخش بهترین‌ها از نگاه خانواده شهداء نیز با تقدیر از مریلا زارعی و پرویز پرستویی به پاس حضورشان در عرصه سینمای انقلاب از علی‌رام نورایی بازیگر فیلم «یتیم‌خانه ایران» به عنوان بهترین بازیگر و از فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا نیز به عنوان بهترین اثر قدردانی شد.

در بخش سینمای بین‌الملل این جشنواره فیلم «ایستاده در غبار» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد بهترین فیلم شد.

احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» پس از اعلام اینکه این جایزه با رای صددرصدی هیأت داوران اهداء شده، درباره اکران فیلم «رستاخیز» نیز در سخنانی گفت: ان‌شاءالله به خواست صاحب رستاخیز که امام حسین (ع) است،‌ مشکلات فیلم حل خواهد شد و ما از او مدد می‌گیریم و امیدواریم در سال اقدام و عمل، اقدامات مسئولان جامه عمل بپوشد و این فیلم در داخل و خارج از کشور به نمایش دربیاید.

در ادامه تندیس بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل نیز به مارکو نابرسینک از اتریش برای ساخت فیلم «جنگل‌ها هنوز سبزند» رسید.

تندیس بهترین فیلمنامه نیز به می المصری نویسنده فیلم «۳ هزار شب» از لبنان اهداء شد.

در این بخش نیز دو جایزه ویژه به باسل الخطیب برای ساخت فیلم «سوریون» از کشور سوریه و حسن برزیده برای ساخت فیلم «مزار شریف» اهداء شد.

در بخش ویژه این جشنواره که با عنوان عماد مغنیه نامگذاری شده است و به فیلم‌هایی با موضوع شهدای مدافع حرم می‌پردازد با حضور فاطمه مغنیه (دختر عماد مغنیه) و زینب سلیمانی (دختر سردار قاسم سلیمانی) جوایز برگزیدگان اهداء شد.

در این بخش عباس لاجوردی برای فیلم سینمایی «جشن تولد»، لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد؛ هادی مقدم‌دوست برای ساخت اپیزود چهارم فیلم «هیهات» جایزه ویژه این بخش را گرفت و روح‌الله رفیعی برای مستند «فرمانده جواد» تندیس ویژه عماد مغنیه را از آن خود کرد.

در بخش دیگر که با عنوان جلوه‌گاه نور به فیلم‌هایی درباره خانواده‌های شهداء می‌پرداخت، برگزیدگان در دو بخش مردمی و حرفه‌ای معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های مردمی علی کاکایی برای ساخت مسافر آسمان لوح تقدیر گرفت. محسن جهانبانی برای ساخت «قاصدی از کوی عشق» دیپلم افتخار برگزیده دوم را گرفت و حامد کشانی برای ساخت فیلم مادرخوانده تندیس برگزیده اول جشنواره را از آن خود کرد.

در بخش حرفه‌ای جلوه‌گاه نور نیز فیلم «مادرانه» ساخته حجت‌الاسلام والمسلمین ساسان فلاح‌فر برگزیده سوم شد. فیلم «یک روز یک زندگی» ساخته علی‌محمد خانیکی و محمدصادق رمضانی مقدم برگزیده دوم شد و فیلم «بی‌بی» به کارگردانی حسین طارمی‌مقدم تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

در بخش فیلم‌های مستند جشنواره نیز جوایز بخش مستند ایران به شرح زیر اعلام شد:

دیپلم افتخار برگزیده سوم این بخش به حمید عبدالله زاده برای مستند «ایرانی‌های مرتد» اهداء شد. دیپلم افتخار برگزیده دوم به بهروز نورانی‌پور برای مستند «A-۱۵۷» تعلق گرفت و امیرحسین نوروزی برای ساخت مستند «پل» تندیس جشنواره را به خانه برد.

در این بخش ناصر نادری برای پرداختن به موضوع فاجعه منا در مستند «آقای سفیر» و مهدی نقویان برای روشنگری عادلانه درباره مسائل روز در مستند «برادران» جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کردند.

در بخش مستندهای بین‌الملل نیز لوح تقدیر جشنواره به خانم دِز چندلر مستندساز استرالیایی برای ساخت فیلم «شیرین» اهداء شد. دیپلم افتخار برگزیده سوم به وحید فرجی برای ساخت «خاطرات نارنجی» تعلق گرفت. دیپلم افتخار برگزیده دوم به تام هینز مستندساز آمریکایی برای ساخت مستند «دو خط آبی» اهداء شد.

تندیس برگزیده اول بخش مستند بین‌الملل نیز به محمد المغنی مستندساز فلسطینی برای ساخت مستند «شجاعیه» رسید.

پس از اهدای این جوایز سردار محمدرضا نقدی پس از توصیفاتی از شرایط جنگ و مردم کشورهای جنگ‌زده منطقه، در سخنانی گفت: ۱۰ سال با امواج ترور و جنگ تحمیلی ملت ما را تحت فشار قرار دادند اما ملت ما ایستاد و در یک معادله نابرابر پیروز شد. آن‌هایی که این پیروزی را ریشه‌یابی کردند، علت آن را در فرهنگ ما دیدند. این بار به جای هواپیماهای جنگنده، لشکر هالیوود و کتاب‌های فاسد و شبکه‌های اجتماعی به میدان آمده و ابرقدرت‌ها این‌ها را علیه ما به کار گرفته‌اند. اگر جنگ سخت آن‌ها ۱۰ سال بود، ۳ دهه است که جنگ نرم می‌کنند اما شکست خورده‌اند و پرچم اباعبدالله(ع) که چند روز دیگر(با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم) توسط مردم برافراشته می‌شود نشانه این شکست است.

نقدی افزود: آن‌ها هیچ فیلم و سریال و شعر و داستانی نتوانستند تولید کنند که به گرد پای آثار هنرمندان ما برسد. مبارزان ما در این عرصه پیشتاز بودند و آن‌ها شکست خوردند چون دست‌شان خالی است. هنرمند غربی اگر بخواهد عظمت کشورش را به تصویر بکشد باید کشتارهای دولت‌های‌شان را در عراق و سوریه و فلسطین تصویر کند و بدیهی است که در این میدان شکست بخورد. پس از این شکست آمده‌اند ریشه‌های هنرمند ایرانی را بزنند تا هنرمندی نباشد که در این عرصه کار کند چون آن‌ها هنری برای رقابت ندارند. برنامه‌ریزی کرده‌اند برای تخریب هنرمندان ما و با گستردن فرش قرمز و وعده جایزه و دعوت به کار در شبکه‌های مبتذل و فاسد هنرمندان ما را از راه به در کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مقاومت در پایان اظهار کرد: تاریخ نشان خواهد داد مردان عرصه فرهنگ ما بزرگ‌تر از آنند که تسلیم این نیرنگ‌ها شوند. این جشنواره‌ هم از نشانه‌های این استقامت و پیروزی مردان هنر و ادب کشور ماست. سینمای مقاومت و فیلم مقاومت فریادی علیه جباران جهان است و به زودی همه دنیا را فراخواهد گرفت.

پس از این صحبت‌ها از حاج ابراهیم فرحات رییس شبکه تلویزیونی «المنار» نیز به پاس تلاش‌هایی که در این شبکه کرده است، قدردانی شد.

در بخش دیگری از اهدای جوایز، برگزیدگان فیلم‌های کوتاه داستانی سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند:

حسام اسلامی برای ساخت فیلم «نخجیر» سوم شد. امید شمس و پوریا پیشوایی برای ساخت فیلم «گذر» دوم شدند و سیدسلمان روغنی‌ها برای ساخت فیلم کوتاه «گازور» تندیس جشنواره را به دست آورد. محمد اسفندیاری نیز برای ساخت فیلم «قضاوت» جایزه ویژه هیأت داوران این بخش را به دست آورد.

در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و پویانمایی مسابقه بین‌الملل نیز امید خوش‌نظر برای فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» دیپلم افتخار گرفت. رضا زهتابچیان برای ساخت فیلم «خانه» سوم شد. صدام وحیدی از افغانستان برای ساخت فیلم «تو آمریکایی نیستی» دوم شد و ملیکا زئیری از فرانسه برای ساخت فیلم «محمد، نام کوچک» تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

در این مراسم که با مجری‌گری محمدرضا شهیدی‌فر و اجرای چند قطعه موسیقی توسط حامد زمانی همراه بود، چهره‌هایی چون حجت‌الله ایوبی، علی‌ نصیریان، سعید راد، محمود صلاحی، سید محمود رضوی، هادی حجازی‌فر، جواد جباری، ابوالقاسم طالبی، حجت‌الاسلام مازنی، یدالله صمدی، حبیب ایل‌بیگی، محمود ایازی، محمد بزرگ‌نیا، جمال شورجه، شهریار بحرانی، انسیه شاه‌حسینی و محمدرضا نیرومند حاضر بودند.

 منبع: ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا