شیوع دیابت در روستاها ۵ و در شهرها۵/۱۱ درصد است/ آموزش بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد

موبنا – به گزارش خبرنگار موبنا، شهین یاراحمدی در نشست اقتصاد سلامت با عنوان سند ملی دیابت بیمه ها و نظام پرداخت افزود: برنامه کشوری دیابت از سال ۷۵در کشور آغاز شده و در سال ۷۷در ۲۵شهرستان از ۱۷استان به صورت آزمایشی اجرا شد. مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت افزود: پس از اجرای …

موبنا – به گزارش خبرنگار موبنا، شهین یاراحمدی در نشست اقتصاد سلامت با عنوان سند ملی دیابت بیمه ها و نظام پرداخت افزود: برنامه کشوری دیابت از سال ۷۵در کشور آغاز شده و در سال ۷۷در ۲۵شهرستان از ۱۷استان به صورت آزمایشی اجرا شد.
مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت افزود: پس از اجرای آزمایشی این سن متوجه شدیم برخی از بخش های این برنامه با سلامت کشور متناسب نیست بر این اساس در این قسمت ها بازنگری شد در نهایت در سال ۸۳براساس دستورالعمل استانداردها و ضوابط نظام سلامت کشور این برنامه به صورت استاندارد و علمی در سیستم سلامت کشور ادغام شد.
وی اضافه کرد:در دو سالی که برنامه کشوری کنترل بیماری دیابت اجرا شد ، موفق به کاهش دو درصدی شیوع دیابت در روستا ها شدیم که همچنن این روند ادامه دارد.
شهین یاراحمدی
یاراحمدی پیشگیری اولیه ، ثانویه و ثالثیه را از اهداف تدوین این برنامه دانست و گفت: در پیشگیری اولیه به دنبال کاهش عوامل خطر و بروز بیماری دیابت ، در پیشگیری ثانویه به دنبال کاهش عوامل زودرس و دیررس و در پیشگیری ثالثیه به دنبال کاهش مرگ و میر و افزایش به امید به زندگی بیماران هستیم.
مدیر کشوری پیشگیری و کنترل دیابت با بیان اینکه دیابت یکی از عوامل بروز بیماریهای قلبی و عروقی است، افزود: با توجه به میزان بیماریهای دیابتی که روز به روز در حال افزایش است، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید سند ملی کنترل بیماریهای غیر واگیر دار از جمله دیابت تنظیم شود.
یاراحمدی اضافه کرد: این سند آماده شده و به امضای تعداد زیادی از مسئولان از جمله ۹ وزیر و سه معاون رئیس جمهور رسیده است رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز سند ملی پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر را امضا کرده است.
عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اهداف این سند را توقف روند رو به رشد بیمای دیابت به عنوان کرد و گفت: متاسفانه در هیچ جای دنیا نتوانستند بروز دیابت را به طور کامل کنترل کننند.
وی اضافه کرد: براساس این سند ایران متعهد شده تا سال ۲۰۲۵ مرگ های زودرس ناشی از دیابت را ۲۵ درصد کاهش دهد.در حال حاضر مرگ های زودرس ناشی از بیماری دیابت ۱/۱۸ درصد است و اغلب بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال اتفاق می افتد، براین اساس متعهد هستیم به ۶/۱۳ درصد کاهش دهیم.
یاراحمدی همچنین با بیان اینکه شیوع دیابت در روستاها ۵ درصد و در شهرها ۵/۱۱ درصد است، براساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیمارهای غیرواگیر ، ایارن متعهد شده شیوع دیابت در شهرها را در سال ۲۰۲۵ در وضعیت فعلی نگه دارد.
وی اظهارداشت: در این سند متعهد شدیم افزایش پوشش ایمنی داروها، مشاوره ها و ویزیت پزشکان را از ۵/۳۷ درصد به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۵ برسانیم.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاکید بر رویکرد آموزشی این سند، گفت: باید تمام افرادی که در ارتباط با بیماری دیابت اعم از گیرندگان خدمت، ارایه دهندگان خدمت و حتی همه مردم، ذی نفع هستند را آموزش دهیم.
یاراحمدی افزود: خوشبختانه امروزه تمام تست های مربوط به دیابت و ۷۰ تا ۸۰ درصد داروهایی که به صورت معمول مصرف می شود تحت پوشش بیمه قرار دارند اما سرنگ ها تحت پوشش بیمه نیستند و بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که سالانه دو بار به بیماران دیابتی حتی کفش های مخصوص ارایه می کنند ولی در ایران هزینه کفش های مخصوص بیماران دیابتی، تحت پوشش بیمه نیست و خود بیماران باید تهیه کنند به همین علت در کشور میزان قطع پای بیماران دیابتی بالاست.

وی همچنین از سازمان های بیمه گر خواست آموزش بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد برای آموزش و ویزیت بیماران تعرفه جداگانه پیش بینی شود چرا که ویزیت آن ها دو برابر بیماران غیردیابتی زمان می برد و طبیعی است که پزشکان به ویزیت این بیماران تمایل زیادی نشان ندهند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر آموزش مسائل مربوط به دیابت از مهد کودک و دبستان ها، گفت: برنامه عملیاتی این سند طراحی شده و در چهار شهرستان کشور اجرای آزمایشی آن آغاز شده است و بررسی های حاصل از نتایج اجرای آزمایشی آن نشان می دهد این برنامه قابلیت اجرا در کل کشور را دارد براین اساس انتظار می رود تا سه سال آینده ۹۰ درصد جمعیت بیماران دیابتی تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا