اشتباه کارشناسان در تخمین سرعت ذوب شدن پهنه یخی گرینلند

موبنا – بررسی‌ها حاکی از آن است که پهنه یخی گرینلند در سال حدود ۴۰ تریلیون پوند کاهش می‌یابد. این برآورد نسبت به آنچه محققان پیش‌تر تصور کرده‌اند بیشتر بوده است. در واقع در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ بیش از ۵۹۰ تریلیون پوند از پهنه یخی گرینلند از بین رفته در حالیکه این رقم …

موبنا – بررسی‌ها حاکی از آن است که پهنه یخی گرینلند در سال حدود ۴۰ تریلیون پوند کاهش می‌یابد. این برآورد نسبت به آنچه محققان پیش‌تر تصور کرده‌اند بیشتر بوده است. در واقع در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ بیش از ۵۹۰ تریلیون پوند از پهنه یخی گرینلند از بین رفته در حالیکه این رقم طبق محاسبات قبلی باید ۵۵۰ تریلیون پوند باشد.

“میشل بِویس” از دانشگاه دولتی اوهایو در بررسی‌های خود اظهار داشت: در صورتی که وضعیت پهنه یخی گرینلند طی ۱۵ سال گذشته و زمان شروع محاسبات بررسی شود می‌توان به وضوح مشاهده کرد که حجم این پهنه یخ رو به کاهش است. این رقم با تفاوت شوکه کننده ۷.۶ درصدی همراه بوده است.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، ذوب شدن پهنه‌های یخ در منطقه گرینلند تنها مد نظر نیست. محققان امیدوارند با این مطالعه مشکلات مشابهی که در ارزیابی فعلی پهنه‌های یخی در مناطق دیگر وجود دارد، مشخص شود. این مناطق شامل قطب جنوب هم می‌شود که خیلی بزرگتر از منطقه گرینلند است. قطب جنوب نیز در حال از دست دادن پهنه‌های یخ است اما در گرینلند شاهد وجود پهنه‌های یخ کم دوام‌تری هستیم.

 منبع: ايسنا

دکمه بازگشت به بالا