فاجعه مرگ عقاب‌های صحرایی در اراک

موبنا – ‌بهنام آزادی‌راد با اعلام این خبر افزود: یک نوع عقاب به نام عقاب صحرایی یکی از ۱۰ گونه از این پرنده در کشور به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه تولید مثل این پرنده شکاری در سیبری است، تصریح کرد: این عقاب‌ها هرساله در فصل پاییز از منطقه سیبری به ایران آمده، به سمت …

موبنا – ‌بهنام آزادی‌راد با اعلام این خبر افزود: یک نوع عقاب به نام عقاب صحرایی یکی از ۱۰ گونه از این پرنده در کشور به شمار می‌رود.

127969.jpg

وی با بیان اینکه تولید مثل این پرنده شکاری در سیبری است، تصریح کرد: این عقاب‌ها هرساله در فصل پاییز از منطقه سیبری به ایران آمده، به سمت منطقه دفن زباله اراک و تالاب میقان کوچ می‌کنند و فصل زمستان را مهمان اراک هستند.

آزادی‌راد ادامه داد: از آنجاکه عقاب‌های صحرایی مردارخوارند، در منطقه دفن پسماند اراک سکنی می‌گزینند، ولی در این منطقه به دلیل وجود حدود ۱۲۰ تیر برق فشارقوی، حادثه برق گرفتگی برای این عقاب‌ها بوقوع می پیوندد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ عقاب صحرایی در این منطقه وجود دارد، همچنین حدود پنج عقاب شاهی، کوکور سیاه و غراب از دیگر انواع پرندگان شکاری در این منطقه است.

این دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اراک بیان کرد: مشکل اصلی و خطر واقعی که این پرندگان را تهدید می‌کند وجود شبکه برق فشار قوی در منطقه دفن پسماند اراک است، چراکه وجود ۱۰۰ الی ۱۲۰ تیربرق فشار قوی در این منطقه موجب برق گرفتگی پرندگان شده است.

وی اضافه کرد: این مشکل در کویر میقان نیز مشهود است و برق گرفتگی یکی از عوامل کشتار پرندگان به شمار می‌رود، اما با توجه به اینکه آنها اغلب در این منطقه ساکن شده و بر روی مقره‌های فشار قوی نشسته یا پرواز می‌کنند دچار برق گرفتگی می‌شوند.

آزادی‌راد گفت: بر اثر این اتفاق اکثر عقاب‌ها تلف یا بر اثر برق گرفتگی به زمین پرتاب شده و دچار شکستگی بال می‌شوند و دیگر قابل درمان نیستند و نمی‌توانند پرواز کنند.

این مدرس دانشگاه در خصوص راهکار این مسئله گفت: ‌اگر کاور عایق سیلیکونی مقره‌ها روی تیرهای برق نصب شود، مشکل برطرف می‌شود، هزینه‌ این اقدام در آن منطقه کمتر از ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان است، اما اداره برق اظهار می‌کند که بودجه‌ای برای عایق کردن مقره‌های تیر برق ندارد.

وی تاکید کرد: باید دوستداران محیط زیست، صنعتگران حامی محیط زیست، اداره کل محیط زیست و اداره برق با همکاری یکدیگر در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به اینکه عقاب صحرایی در سال گذشته در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) دو طبقه به سمت انقراض و نابودی پیش رفته است و این دو طبقه سقوط در نوع خودش بی‌سابقه است، باید در راستای رفع این موضوع اقدام جدی صورت بگیرد.

آزادی‌راد با اشاره به اینکه براساس آمار جهانی یک چهارم مرگ و میر این پرندگان ناشی از برق گرفتگی است، افزود: عمده‌ترین دلایل کاهش جمعیت این پرندگان برق گرفتگی، شکار و سموم بوده است. اتفاقی که در حال حاضر در منطقه دفن زباله اراک اتفاق می افتد و همچنان ادامه دارد.

این مدرس رشته انرژی اظهار کرد: محیط زیست پیگیر این موضوع است و اداره برق نیز بودجه‌ای برای رفع این مهم ندارد.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا