وقتی چکمه گوی سبقت را از اروپایی‌ها ربود

موبنا – در کنار کشورهایی مانند فرانسه و آلمان که به دلیل وضعیت نسبتا مطلوب اقتصادی‌شان در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی عزم حضور در ایران کردند، کشورهایی مانند ایتالیا نیز که در سال‌های پیش از تحریم‌ها از شرکای اصلی تجاری ایران به حساب می‌آمدند نیز تلاش‌های زیادی کردند تا بار …

موبنا – در کنار کشورهایی مانند فرانسه و آلمان که به دلیل وضعیت نسبتا مطلوب اقتصادی‌شان در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی عزم حضور در ایران کردند، کشورهایی مانند ایتالیا نیز که در سال‌های پیش از تحریم‌ها از شرکای اصلی تجاری ایران به حساب می‌آمدند نیز تلاش‌های زیادی کردند تا بار دیگر خود را در یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی خاورمیانه مطرح کنند.

سفر مقام‌های سیاسی و اقتصادی ایتالیا به ایران در طول ماه‌های گذشته باعث شده گام‌های مثبتی جهت افزایش حضور آنها برداشته شود و در این بین عرصه حمل‌ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های زیرساختی ایران به فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های جدید به وجود می‌آورد نیز یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها در مذاکرات دوجانبه بوده است.

یکی از نخستین عرصه‌هایی که مذاکرات درباره‌ی آن آغاز شد و خیلی زود به نتایجی نسبتا محکم رسید، بحث واردات هواپیما از ایتالیا بود. شرکت ATR که زیر نظر ایرباس فرانسه فعالیت می‌کند و به‌طور خاص هواپیماهای با تعداد مسافر پایین تولید می‌کند توافق ابتدایی ۲۰ فروند هواپیما را به ایران‌ایر امضاء کرد و با مجوزهای صادر شده از سوی اوفک به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور مقدمات لازم برای اجرایی شدن این قرارداد فراهم خواهد شد.

در کنار حضور ایتالیایی‌ها در عرصه هوایی این کشور برای جاده‌های ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته است، پس از آنکه هیات‌های سرمایه‌گذاری مختلف از ایتالیا به ایران آمدند تا مذاکرات خود را در این رابطه آغاز کنند، حالا شرکت ساخت اعلام کرده یک شرکت از این کشور کار خود را در آزادراه تهران – شمال آغاز خواهد کرد.

با توجه به تاکید ویژه وزیر راه و شهرسازی برای طراحی و افزایش امکانات حاشیه‌های این آزادراه همزمان با پیگیری طرح ابتدایی ساخت این پروژه، شرکت ساخت در توافقی با ایتالیایی‌ها طراحی و زیباسازی تمام مسیر آزادراه تهران – شمال را به آنها واگذار کرده است تا پس از آسمان این‌بار شرکت‌های ایتالیایی در جاده‌های ایران نیز فعال شود.

با نهایی شدن توافق‌ها در این دو حوزه حالا نوبت به عرصه دریایی ایران رسیده تا ایتالیا برای آن اعلام آمادگی کند. این کشور که از سالیان دور در صنعت دریایی جهان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی شناخته می‌شد حالا اعلام کرده شرایط را به‌طور دقیق برای حضور سرمایه‌گذاران‌اش در بنادر استان هرمزگان بررسی خواهد کرد. این موضوع در دیدار سفیر ایتالیا در ایران با استاندار هرمزگان مطرح شده و طرف ایتالیای اعلام آمادگی کرده است که شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران‌اش به این عرصه فراهم کند.

نهایی شدن حضور ایتالیا در دو عرصه حمل‌ونقل ایران و اعلام آمادگی کامل برای حضور در عرصه دریایی نشان از آن دارد که این کشور اروپایی برای آینده ایران برنامه‌ریزی‌های کلانی کرده است و با قطعی شدن توافق‌ها در این عرصه در قیاس با بسیاری از کشورها که هنوز شرایط‌شان مشخص نیست، شاید در فضای ایران پس از برجام ایتالیا به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری نام خود را مطرح کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا