سیاست‌ تعامل سازنده با دنیا را قدم به قدم ادامه می‌دهیم

موبنا – حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روزجهانی گردشگری در محل سالن همایش‌های صدا و سیما با بیان این که ما گردشگری را یکی از سکوهای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت کشور می‌دانیم، اظهار کرد:‌ما در صد سال اخیر همواره دنبال دست یافتن به توسعه همه جانبه مطلوب بوده‌ایم …

موبنا – حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روزجهانی گردشگری در محل سالن همایش‌های صدا و سیما با بیان این که ما گردشگری را یکی از سکوهای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت کشور می‌دانیم، اظهار کرد:‌ما در صد سال اخیر همواره دنبال دست یافتن به توسعه همه جانبه مطلوب بوده‌ایم و توسعه متوازن و جامع یک هدف مهم برای ما بوده است.

وی ادامه داد:‌ دست یابی به توسعه همه جانبه برای ایجاد رفاه بیشتر مردم، استقلال اقتصادی، خود اتکایی، و زندگی مردم با تعالی مادی و معنوی و قرار گرفتن ایران در جایگاه مطلوب جهانی بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای حل مشکل اشتغال دنبال جذب فن آوری و سرمایه هستیم گفت:‌ گردشگری بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد امر پیچیده‌ای است. ما باید مدیریت و فن آوری و سرمایه داخلی و خارجی را در این زمینه جذب کنیم تا با شکوفایی صنعت گردشگری مساله اشتغال جوانان ما هم حل شود.

روحانی همچنین با بیان اینکه ایران جزء ده کشور اول جهان به لحاظ جاذبه‌های طبیعی، اقلیمی ، تاریخی و فرهنگی است تصریح کرد:‌ آثار تاریخی چند هزار ساله و تنوع قومی، مذهبی، فرهنگی و زبانی و آداب و رسوم ما می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری کشورمان باشد. از سویی ما جاذبه‌های انقلابی و تاریخی فراوانی از زمان نهضت مشروطه و بعدها انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم که باید از این جاذبه‌ها از جمله میدان‌های بزرگ و خیابانهای تاریخ ساز تهران، قم و شهرستان‌ها، حراست شود.

وی گفت: موضوع دفاع مقدس هم می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی ما باشد که اکنون در طی سال میلیون‌ها نفر از مردم به مناطق دفاع مقدس سفر می‌کند.

روحانی با اشاره به انواع جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی در کشور اظهار کرد: برای برخی از کشورها، کویر یک جاذبه‌ی گردشگری است، بنابراین‌ ما باید به کویرهای خودمان توجه کنیم و روی جاذبه‌های کشور در مساله‌ی کویر هم سرمایه گذاری کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: توسعه گردشگری می‌تواند به سرعت برای جوانان ما اشتغال ایجاد کند. البته برای جذب گردشگر باید اصولی مورد توجه قرار گیرد. اولین اصل مساله‌ی فرهنگی است. ما تنها با طبیعت زیبا یا آثار تاریخی نمی‌توانیم گردشگر جذب کنیم. یکی از شرایط لازم برای جذب گردشگر ، وجود فرهنگ لازم است. گردشگر به کشوری می‌رود که تحمل فرهنگی بالا و اخلاق داشته باشد و مردم آن کشور چهره‌ی اقتصادی داشته باشند. البته همه آنهایی که به ایران سفر کرده‌اند در خاطرات خود از مهمان نوازی و مهربانی ایرانیان یاد کرده‌اند. این ملت بزرگ در طول تاریخ مذاهب و ادیان، اقوام و آداب و سنن مختلف را تحمل کرده و به آن احترام گذاشته است.

روحانی همچنین یاد آور شد: مساله‌ی دوم مساله‌ی سیاست‌ خارجی است. سیاست‌ خارجی یک دولت و نحوه‌ی ارتباطش با کشورهای مختلف یکی از پایه‌های اساسی برای جذب گردشگر است. اگر شرایط سیاسی ما در جهان، نامطلوب باشد و ما نتوانیم توطئه‌ی ایران هراسی را شکست دهیم در جذب گردشگر ناموفق خواهیم بود.

وی گفت: امروز چهره‌ی ایران با چند سال پیش متفاوت شده است و یکی از آثار مهم برجام، مبارزه با ایران هراسی بوده است. ما در برجام ثابت کردیم ترس از فن آوری صلح آمیز ایران و قدرت دفاعی کشور ما بی‌ اساس است.

ما اثبات کردیم که ابعاد احتمالی نظامی در موضوع هسته‌ای واهی است و بعد از ۱۲ – ۱۳ سال و هزاران بازرسی سرزده، آژانس بین‌المللی اعتراف کرد که فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز است. این به معنای پایان یکی از ابعاد مهم تبلیغاتی و سیاسی ایران هراسی در دنیا بوده است.

روحانی در ادامه اظهارات خود با بیان این که در گذشته دولت‌هایی مردم خود را تشویق می‌کردند که به ایران سفر نکنند، اظهار کرد: اما امروز این کشورها یا ممانعت‌ ها را برداشته‌اند یا سفر به ایران به عنوان یک کشور امن را تشویق می‌کنند. دولت یازدهم سرمایه گذاری عظیمی برای امنیت کشور کرده است. باید این سرمایه گذاری ثمر داشته باشد. ثمره‌ی این سرمایه گذاری باید جذب سرمایه و گردشگر و توسعه کشور باشد.

وی افزود: من از همه مسئولان امنیتی و نیروهای مسلح برای تامین امنیت تشکر می‌کنم اما باید حواسمان باشد که درخت امنیت میوه بدهد زیرا سایه‌ی آن تنها کافی نیست. امنیت برای جذب گردشگر و توسعه ایجاد شده و شرایط سیاسی برای جذب سرمایه هم آماده است. ما سیاست‌ تعامل سازنده با دنیا را قدم به قدم ادامه می‌دهیم زیرا این سیاست یکی از سیاست‌های اساسی دولت، و نظام است.

روحانی مساله‌ی اقتصاد را یکی دیگر از شرایط جذب گردشگر دانست و گفت: گردشگر برای سفر به هر کشوری هزینه‌های خودرا مقایسه می‌کند و هر چقدر مخارج کمتر باشد، گردشگر بیشتری جذب می‌شود. اگر کشوری با تورم روبرو باشد، و گردشگر نداند ۶ ماه آینده تورم چقدر بالا می‌رود نمی‌تواند درست برای کار خود برنامه ریزی کند. یکی از کشورهایی که من به آن سفر کردم، در طول یک سال تورمش ۶۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت کاهش رشد تورم بوده است، افزود: اکنون تورم سالانه از بیش از ۴۰ درصد به حدود ۸ و نیم درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه هم از ۴۵ درصد به حدود ۷ درصد رسیده و اصل برای ما حفظ تورم تک رقمی است. اکنون گردشگر بدون دغدغه‌ی تورم می‌تواند برای سفر به ایران برنامه ریزی کند.

روحانی تاکید کرد:‌ صنعت گردشگری باید زیر ساختهای لازم از جمله فضای مجازی و اینترنت، راه آهن، هواپیما، هتل و بانک‌ها را ایجاد کند. ما در تلاشیم تا شبکه ملی اطلاعات را آنقدر گسترده کنیم که سراسر ایران حتی روستاها از آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ما از سویی قدم‌های خوبی در روابط بانکی با جهان برداشته‌ایم هر چند همه مسائل حل نشده است. اکنون یکی از موضوعات ملاقات ما با سران کشورها، تسهیلات در امور مالی و بانکی و سرمایه گذاری است. از سویی ما برای نوسازی ناوگان هوایی تلاش می‌کنیم تا گردشگر با پرواز مستقیم به تهران بیاید و دیگر از کشوری دیگر مجبور نباشد به ایران بیاید.

روحانی همچنین با بیان اینکه گردشگری شامل گردشگری زیارتی هم می‌شود افزود: یکی از وظایف مسلمانان رفتن به خانه خدا و عتبات عالیات است. گردشگری گاهی از نظر برخی عجیب و غریب است اما قرآن به ما می‌گوید کسب علم و دانش تنها در سایه‌ی سفر امکان پذیر است. گردشگری در دین ما حتی غیر از اماکن زیارتی تاکید شده است. اساسا از نظر دین گردشگری یک اصل لازم در کشور ما است.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین با بیان این که در جذب گردشگر حدود ۱۰ درصد رشد سالانه داشته‌ایم و از ۴ میلیون و ۷۰ هزار گردشگر خارجی در سال ۹۱ به عدد ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ رسیده‌ایم، تصریح کرد: این رشد قابل قبول است اما برای کشور ما کم است. ما باید رشد سریعتری در این زمینه داشته باشیم، تا هر که به ایران می‌آید با خاطره خوش از ایران برود.

رئیس جمهور در پایان گفت: خدای نکرده اگر کسی بخواهد سود ناعادلانه از گردشگری به دست آورد، این درخت خشک می‌شود. رفتار ما با گردشگر باید رفتار اسلامی، انسانی و توام با محبت و اخلاق باشد تا گردشگر خارجی مبلغ و سفیر ما باشد. ما باید دیپلماسی عمومی را تقویت کنیم.

انتهای پیام

 منبع: ايسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا