پدرانی که در شطرنج مهره‌ جابجا می‌کنند!

موبنا – تیم شطرنج مردان ایران در المپیاد جهانی بهترین نتیجه را در تاریخ حضور در این رقابتها بدست آورد. مردان ایران با درخشش در المپیاد به عنوان قهرمانی گروه B رقابت ها دست یافتند. به جز احسان قائم مقامی، چهار شطرنج باز دیگر با میانگین سنی کمتر از ۱۶ سال اولین حضور خود را …

موبنا – تیم شطرنج مردان ایران در المپیاد جهانی بهترین نتیجه را در تاریخ حضور در این رقابتها بدست آورد. مردان ایران با درخشش در المپیاد به عنوان قهرمانی گروه B رقابت ها دست یافتند. به جز احسان قائم مقامی، چهار شطرنج باز دیگر با میانگین سنی کمتر از ۱۶ سال اولین حضور خود را در المپیاد جهانی تجربه می کردند. حضور جوانان در تیم ملی بزرگسالان نوید بخش اتفاق های خوب در آینده شطرنج ایران است. بسیاری از شطرنجبازان حرفه ای این رشته را از سنین بسیار پایین آغاز کرده اند و از همان کودکی برای کسب ریتینگ کوله بار سفر بسته و در مسابقات برون مرزی شرکت می کنند.

در سفرهای برون مرزی برخی از والدین شطرنجبازان فرزندان خود را همراهی می کنند. حضور والدین باعث دلگرمی شطرنج‌بازان می شود اما این حضور تبعاتی را هم به همراه داشته است.

با تمام اتفاق های خوبی که در این دوره از المپیاد رقم خورد حواشی تامل برانگیزی در این مسابقات رخ داد. پدر یکی از شطرنجبازان کنار تیم در المپیاد باکو بود. در دور ما قبل آخر که شطرنج باز دیگری در ترکیب گذاشته شده بود، پدر شطرنجباز مذکور با اعتراض شدید به کادر فنی و کاپیتان تیم خواستار جا به جا کردن نفرات مقابل تیم نروژ شد و حتی تهدید کرده بود که پسرش شطرنج را برای همیشه کنار می گذارد. البته این اعتراض جواب داد و پسر او در ترکیب قرار گرفت. تیم ایران در این دور نتیجه را واگذار کرد و شطرنجبازی که بعدا در ترکیب قرار گرفت بازی را باخت و حواشی به وجود آمده تاثیر خود را روی نتیجه تیم گذاشت. اینکه چطور والدین ورزشکاران میتوانند روی ارنج تیم تاثیر بگذارند جای سوال دارد.

اما این پایان اتفاق نبود و پدر شطرنج بازی که پسرش را جا مانده از مسابقه می دید با اعتراض شدید الحن به مسائل پیش آمده آتش این اتفاق را شعله ور تر کرد.

البته دخالت والدین به همین یک مورد مربوط نمی‌شود و پیش از این هم والدین شطرنج‌بازان دیگری هم حاشیه‌هایی را بوجود آورده بودند از جمله تحصن، اعتراض و …

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج با تایید اتفاق های پیش آمده اظهار کرد: دخالت والدین چند شطرنج باز برتر ایران به این رشته لطمه می زند. البته بیشترین کسی که در این میان آسیب می بیند خود شطرنجبازان هستند.

وی ادامه داد: والدین نباید در تصمیمات مربی دخالت کنند. از این دست دخالت ها جلوگیری می‌کنیم. قطعا کادر فنی اگر از شطرنجبازی استفاده نمیکند به نفع بازیکن است.

پهلوان زاده همچنین گفت: برخی والدین فقط منتظر هستند که از فرزندشان تعریف شود و اگر نقدی از آنها در رسانه ها شود معترض می شوند. اتفاقا به نظرم نقد سازنده خیلی مفیدتر است. تنها تعریف و تمجید باعث رشد نمی شود. ما ملی پوشان شاخصی داریم که والدینشان هیچ گونه دخالتی در فعالیت شطرنجی فرزندانشان ندارند و از قضا موفق نیز هستند.

به گزارش ایسنا، در برخی موارد حضور پدران در کنار تیم باعث می شود فرزندان لطمه ببینند. شطرنجباز باید تنها به فکر مسابقه دادن باشد و تمام ذهن خود را روی صفحه شطرنج بگذارد و نباید تحت تاثیر اتفاقات قرار گیرد اما گاه برخی رفتارهای اشتباه والدین باعث تغییر ذهنیت فرزندان می شود. در این رشته به سبب اینکه از سنین پایین شطرنجبازان تجربه حضور در مسابقات برون مرزی را بدست می آورند، والدین بیشتر در سفرها حضور دارند و این همراهی زمینه برخی اتفاقات و حواشی را به وجود می آورد.

به دنبال این حواشی، اخیرا نیز فدراسیون شطرنج اعلام کرده که از این پس والدین شطرنج‌بازان بالای ۱۰ سال را به همراه فرزندانشان به مسابقات اعزام نمی‌کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا