شور اپراتورها در سکوت صنعت

موبنا – هر چند اپراتورهای موبایل همچنان پرسروصداترین‌های تلکام به شمار می‌روند و بزرگترین غرفه‌ها را دارند و محصولات تازه‌تری به نمایش گذاشته‌اند اما به جز غرفه‌های ساکت و خموده بخش‌های دولتی شاهد حضور چندانی از بخش خصوصی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی نبودیم. اما آنچه نمایشگاه تلکام را (که قبلا با نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شد) مورد …

موبنا – هر چند اپراتورهای موبایل همچنان پرسروصداترین‌های تلکام به شمار می‌روند و بزرگترین غرفه‌ها را دارند و محصولات تازه‌تری به نمایش گذاشته‌اند اما به جز غرفه‌های ساکت و خموده بخش‌های دولتی شاهد حضور چندانی از بخش خصوصی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی نبودیم. اما آنچه نمایشگاه تلکام را (که قبلا با نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شد) مورد توجه قرار می‌دهد حضور قابل توجه شرکت‌ها و خدماتی است که به لطف توسعه اینترنت در کشور در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. در واقع اینترنت حالا موتور محرکه صنعت ارتباطات ایران است و چنانکه همچنان رقابت اپراتورها بر سر ارائه سرویس‌های مختلف پرسرعت برای کاربران یا مشتریان سازمانی‌شان را می‌توان به وضوح دید.

نکته مهم در نمایشگاه تلکام امسال حضور قابل توجه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر اینترنت است. طی سال‌های قبل خدمات ارزش افزوده عمدتا در حوزه پیامک تعریف می‌شد، اما به تدریج شاهد یک تغییر از سرویس‌های پیامکی به سرویس‌های مبتنی بر اینترنت هستیم. دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که هم‌اکنون در کنار رایتل سرویس‌های نسل سوم و چهارم را ارائه می‌دهند غرفه‌هایی را برای نمایش نسل پنجم در نظر گرفته بودند هر چند عمدتا سمت و سوی این غرفه‌ها آشنا کردن بازدیدکنندگان با نسل پنجم موبایل بود و نه لزوما ارائه عملکردی در توسعه این نسل از شبکه در داخل کشور. شاید یکی از مهم‌ترین محصولات نمایشگاه امسال موضوع ویدئوی اینترنتی بود. هم اپراتورهای اصلی کشور و هم برخی شرکت‌های اینترنتی و هم تعدادی از خدمات‌دهندگان VOD (ویدئو بر اساس درخواست) سرویس‌های جدید ویدئویی را ارائه کرده بودند که نشان‌دهنده تحولی در این عرصه طی چند ماه آینده است. موضوع ویدئو اینترنتی هم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و هم ستاپ‌باکس‌های متصل به تلویزیون باعث شده بود که شاهد حضور قابل توجه سرویس‌ها و خدمات ویدئویی جدید و متنوعی در این عرصه باشیم. با این حال نگاهی به این سرویس‌ها نشان می‌داد بخش قابل توجه آنها خدمات یکسانی (مثلا پخش آنلاین کانال‌های تلویزیونی و امکان ضبط و دانلود برنامه‌ها) را ارائه می‌دادند.

نمایشگاه تلکام امسال همچنین شاهد ارائه سرویس‌های اینترنتی مختلف دیگری از سوی شرکت‌ها بود از جمله مخابرات استان تهران که ارائه سرویسی با سرعت اینترنت ۱۰۰ مگابیتی را رونمایی کرد. سرویسی که مشابه ADSL است و VDSL2 نام دارد. همچنین هر سه اپراتور همراه اول و هم ایرانسل و رایتل از سرویس وای فای عمومی خود در این نمایشگاه رونمایی کردند. با این سرویس کاربران در نقاط مختلف شهر (مثل سینماها، فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی بزرگ) که به دلیل سرپوشیده بودن آنتن دهی مناسبی وجود ندارد می‌توانند به وای‌فای اپراتور مورد نظر خود متصل شوند و با سرعت بالاتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند. همراه اول همچنین از سرویس وای‌فای کالینگ خود در این نمایشگاه رونمایی کرد سرویسی که بر اساس آن می‌توان در نقاطی که اتصال وای‌فای وجود دارد تماس صوتی از طریق وای‌فای نیز برقرار کرد. همچنین سه اپراتور روی سرویس ترابردپذیری (امکان مهاجرت به اپراتور دیگر با حفظ شماره) تبلیغات وسیعی انجام داده بودند هر چند ظاهرا به دلیل مشکلات قابل توجهی که از مشترکان ترابرد کرده گزارش شده به نظر نمی‌رسد این سرویس در طول یک ماه اخیر از استقبال قابل توجهی در بین کاربران برخوردار شده باشد. البته سازمان رگولاتوری هم تاکنون آماری از تعداد ترابردهای انجام شده منتشر نکرده است. امسال همچنین شاهد حضور اپراتور کم سروصدای تالیا هم هستیم. تنها اپراتور موبایلی که جز خدمات پایه پیامک و مکالمه سرویس دیگری ارائه نمی‌دهد. به جز اینها شاهد حضور غرفه‌های عظیم شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هم بودیم که البته حداقل در روز نخست استقبال چندانی از غرفه‌های آنان صورت نگرفت.

افتتاح با وزیر ارتباطات

نمایشگاه تلکام را وزیر ارتباطات افتتاح کرد. او در سخنرانی افتتاحیه خود عمدتا روی طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ارتباطی خود سخن گفت اما در حاشیه بازدید از این نمایشگاه و در جلسه مطبوعاتی آن روی موضوعات دیگری نیز دست گذاشت. واعظی در سخنان خود در این نمایشگاه از علاقه‌مندی اپراتورهای مختلف بین‌المللی برای ورود به پروژه اپراتور فیبر نوری خبر داد و مذاکرات یکی از این شرکت‌ها را بسیار جدی توصیف کرد.او در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با بحث واگذاری سهام شرکت «ایرانیان نت» به شرکت‌های خارجی، گفت: در این حوزه که مسوولیت ارائه‌ شبکه فیبر نوری به تمام مراکز تجاری، صنعتی، کسب‌وکارها و منازل را برعهده دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی وجود دارد، اما با توجه به اینکه سهامداران این شرکت توان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارند در مجمع عمومی تصمیم بر آن شد که برای این پروژه از مشارکت خارجی بهره گرفته شود. وزیر ارتباطات راه‌های جذب مشارکت خارجی در این پروژه را مواردی مانند تامین مستقیم سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی، مشارکت با بانک‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف برای اجرای این پروژه دانست.

تلاش ایران برای بازنماندن از عرصه ۵G

واعظی همچنین درباره نسل پنجم ارتباطی گفت: اکنون شرکت‌های بزرگ دنیا در این حوزه فعالیت دارند و سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داده‌اند به عبارتی در دنیا عملا ورود به این عرصه با پرداخت اینترنت اشیاء همزمان شده است و آن‌طور که ادعا می‌شود قرار بر آن است تا ۴سال آینده ۵۰ میلیارد وسیله متصل به اینترنت در دنیا وجود داشته باشد که این موضوع حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها را در بر گرفته و تحولی بزرگ محسوب می‌شود که تمام کشورهای دنیا در حال تلاش برای آماده‌سازی خود در این حوزه هستند. به گزارش «ایسنا» واعظی همچنین ادامه داد: با توجه به توجه دولت دهم به بحث اینترنت اشیاء اکنون در دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات مخابرات گروهی تشکیل شده و بودجه‌ای برای مطالعات در این زمینه اختصاص داده شده است. وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: قرار نیست در این حوزه مانند شرکت‌های بزرگ دنیا موبایل نسل پنج بسازیم، بلکه در تلاشیم زمانی که این تکنولوژی وارد ایران می‌شود با این تکنولوژی بیگانه نباشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعطیلی کارخانه‌های مخابراتی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زمانی در هیات مدیره و مدیریت عاملی مخابرات فعالیت داشتم تعصب خاصی روی این شرکت‌ها دارم، در آن زمان قرار بر آن بود که این شرکت‌ها به دنبال بازار منطقه‌ای باشند اما متاسفانه مانند دیگر موضوعات این مساله در دولت قبل فراموش شده و در این خصوص دچار مشکلاتی شدیم. وی در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره صحبت‌های اخیر دادستان کشور مبنی بر منع ارگان‌های دولتی از استفاده شبکه‌های اجتماعی خارجی، تاکید کرد: اینکه دستگاه‌های اداری بخواهند کار خود را از طریق تلگرام انجام دهند کار خطایی است که اصلا به بخشنامه نیاز نداشته و حتی بدون بخشنامه هم باید مسوولان باید بدانند قرار نیست از این فضا برای فعالیت‌های کاری خود استفاده کنند. واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص ادغام الکامپ و تلکام نیز، گفت: همان‌طور که طی سال‌های گذشته هم اشاره شده علاقه ما بر آن است که یک نمایشگاه بزرگ بین‌المللی داشته باشیم که در آن تمام خانواده ICT کشور دور هم جمع شوند، اما به هرحال وقتی رقابتی بین این دو نمایشگاه وجود دارد و روند برگزاری هر دوی آنها دنبال می‌شود علاقه‌ای نداریم آن را به‌هم بزنیم. به همین دلیل هر زمان که دوستان برگزارکننده نمایشگاه به نتیجه رسیدند که این دو نمایشگاه ادغام شود ما نیز حمایت می‌کنیم.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا