درمان میگرن با ایجاد تعادل در امواج مغز

موبنا – به گزارش لایو ساینس، در این درمان که HIRREM(بازتاب الکتروانسفالیک مبتنی بر رزونانس رابطه‌ای با وضوح بالا) نام دارد، حسگرهایی را بر روی پوست سر قرار داده که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌گیری می‌کنند. این حسگرها برای تشخیص وجود تعادل در فعالیت مغز بین دو طرف چپ و راست مغز بر روی پوست …

موبنا – به گزارش لایو ساینس، در این درمان که HIRREM(بازتاب الکتروانسفالیک مبتنی بر رزونانس رابطه‌ای با وضوح بالا) نام دارد، حسگرهایی را بر روی پوست سر قرار داده که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌گیری می‌کنند.

این حسگرها برای تشخیص وجود تعادل در فعالیت مغز بین دو طرف چپ و راست مغز بر روی پوست سر قرار می‌گیرند.

این عدم تعادل سبب برهم زدن تعادل سیستم عصبی خودگردان نیز شده که مسئول کنترل عملکردهای ناخودآگاه بدن مانند تنفس و ضربان قلب است.

پس از قرار دادن این حسگرها بر روی سر بیمار، یک رایانه فرکانس‌های غالب مغز را شناسایی کرده و یک برنامه نرم‌افزاری، این فرکانس‌های مغزی را به صوت تبدیل می‌کند که قابل پخش هستند و بیماران می‌توانند بوسیله هدفون به این صداها گوش دهند.

محققان روش HIRREMرا بر روی ۱۰ مرد و زن با فشار خون بالا آزمایش کردند. آنها در طول ۱۰ روز ۱۸ بار تحت این آزمایش قرار گرفتند و پس از آن مشاهده شد که میانگین فشار خون سیستولیک آنها از ۱۵۲ به ۱۳۶ میلی‌متر جیوه رسیده و فشار خون دیاستولیک آنها از ۹۷ به ۸۱ میلی‌متر جیوه کاهش یافته است.

در اندازه گیری فشار خون، بالاترین (فشار سیستولیک) و پایین ترین (فشار دیاستولیک) سطح فشار خون ثبت می‌شود.

در یک پژوهش دیگر، ۵۲ بزرگسال مبتلا به میگرن در حدود ۱۶ جلسه و در ۹ روز تحت درمان HIRREM قرار گرفتند. در پایان شرکت‌کنندگان از این درمان اظهار رضایت کرده و اذعان داشتند که علائم سردرد آنها کاهش یافته است.

محققان این پژوهش می‌گویند، از آنجا که یافته‌های اولیه در مقیاس کوچکی هستند، تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج و تعیین راه‌های درمانی مورد نیاز است.

محققان همچنین اشاره کردند که علائمی مانند بی‌خوابی و اضطراب نیز در بیماران این پژوهش کاهش یافته است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا