بررسی ۹ باور تلگرامی رایج درباره خون، سرطان و کیست پستان

موبنا – در این مطلب صحت و سقم ۹ مورد از باورهای تلگرامی مربوط به خون، سرطان و کیست پستان را با کمک دکتر بابک بهار، فوق‌تخصص خون و سرطان و استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و دکتر نسرین‌السادات علوی، جراح بیماری‌های پستان و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌دهیم. ۱. …

موبنا – در این مطلب صحت و سقم ۹ مورد از باورهای تلگرامی مربوط به خون، سرطان و کیست پستان را با کمک دکتر بابک بهار، فوق‌تخصص خون و سرطان و استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و دکتر نسرین‌السادات علوی، جراح بیماری‌های پستان و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. زنجبیل قوی‌تر از شیمی‌درمانی است و مصرف آن در کنار زردچوبه و فلفل، تومورها را کوچک می‌کند.

این موضوع صحت ندارد و گیاهان دارویی نمی‌توانند سرطان را درمان کنند. البته بعضی از داروهای شیمی‌درمانی منابع گیاهی دارند. در این موارد، گیاهان دارویی در غلظت‌های خیلی بالا با کمک تکنولوژی خالص می‌شوند و به صورت دارو درمی‌آیند. بنابراین مصرف عادی آنها نمی‌تواند سرطان را درمان کند. درواقع، اگر بیمار خود را با این باور اشتباه سرگرم کند، وقت لازم برای شیمی‌درمانی را از دست می‌دهد و بیماری‌اش پیشرفت می‌کند.

۲. مسواک نزدن خطر ابتلا به سرطان مری را به شدت افزایش می‌دهد.

این مساله حقیقت دارد! مواد غذایی مانده از شب قبل یا غذاهایی که بیرون از یخچال مانده‌اند، حاوی نیترات و نیتریت هستند. ثابت شده این مواد به‌طور مستقیم در ایجاد سرطان مری و معده نقش دارند. باقی‌ماندن مواد غذایی لا‌بلای دندان‌ها و مسواک نزدن قبل از خواب نیز باعث می‌شود ارگانیسم‌های بی‌هوازی در فضای بسته دهان، نیترات و نیتریت تولید کنند. به‌طور حتم بخش زیادی از این مواد جذب بدن می‌شوند و خطر سرطان را بالا می‌برند. بنابراین مسواک زدن می‌تواند در دور کردن میکروب‌ها و جلوگیری از تولید نیترات و نیتریت، سرطان مری و معده و حتی مشکلات کرونری، اندوکاردیت‌های باکتریال (عفونت قلب) و عفونت‌ها موثر باشد.

۳. مصرف رازیانه برای افرادی که کیست پستان دارند، مضر است.

بعضی از داروهای گیاهی حاوی میزان بالایی از هورمون زنانه هستند و استفاده از آنها ممکن است با خطراتی همراه باشد. اثر هورمونی داروی رازیانه نیز ثابت شده است. بنابراین در تمام مواردی که مصرف هورمون‌های زنانه ممنوع است، استفاده از رازیانه نیز ممنوعیت دارد.

۴. سرطان ناشی از کمبود ویتامینB17 است، نه چیز دیگر! تنها با خوردن ۱۵ تا ۲۰ هسته زردآلو یا بادام تلخ می‌توانید این بیماری را از خود دور کنید.

این موضوع حقیقت ندارد. البته داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک، محصولات حاوی غلات، گندم و… به‌طور حتم در طولانی‌مدت و میان‌مدت نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان‌ ایفا می‌کند اما سرطان تنها با خوردن هسته زردآلو، ویتامین B17 و… درمان نمی‌شود. این بیماری هم در شروع و هم در مرحله دست‌اندازی یک روند پیچیده سلولی دارد. درواقع، سرطان یک فرآیند ژنتیک و یک سیستم هوش مصنوعی است. سلول‌های سرطانی نوعی هوش طبیعی دارند و خود را با شرایط و محیط‌های جدید بافتی وفق می‌دهند و

مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند. بنابراین تنها کمبود ویتامین B17نمی‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد و فرآیند‌های متعددی باعث شروع و تداوم سرطان می‌شوند. به همین دلیل است که پزشکان شیمی‌درمانی را به صورت چنددارویی انجام می‌دهند، برای اینکه بتوانند چند مسیر را همزمان کنترل کنند.

۵. مصرف سویا و شیرسویا باعث افزایش خطر سرطان و کیست پستان می‌شود.

سویا جزو داروهای حاوی هورمون زنانه است اما مصرف آن در حد معمول برای افراد بدون سابقه سرطان پستان خطری ندارد. بیمارانی که به سرطان پستان مبتلا و درمان شده‌اند یا احتمال سرطان پستان در آنها بالاست و در حال مصرف داروی تاموکسیفن هستند، نباید سویا مصرف کنند.

۶. بیشتر خانم‌های ایرانی دچار کمبود آهن هستند که علت آن نوشیدن چای است.

طبق آمار جهانی، ۶۰ تا ۷۰ درصد از خانم‌ها در سنین باروری مستعد یا دچار فقر آهن هستند. بنابراین علت کم‌خونی خانم‌های ایرانی ربطی به نوشیدن چای ندارد. چای بیشتر از جذب آهن موجود در غلات جلوگیری می‌کند و کمتر بر آهن ارگانیک موجود در گوشت تاثیر می‌گذارد.

به هر حال مصرف چای بعد از غذا توصیه نمی‌شود. بعضی‌ها معتقدند فقر آهن برای تمام خانم‌ها مساله‌ای طبیعی و بیولوژیک است زیرا فعالیت‌های خانم‌ها در تمام صحنه‌های اجتماع و امور اداری و مدیریتی افزایش یافته و خیلی از آنها روزانه در رفت و آمدهای طولانی‌مدت شهری هستند. بنابراین مقدار آهنی که به‌طور سنتی در بدن خانم‌ها یافت می‌شد دیگر برای آنها تکافو نمی‌کند. پس نوشیدن چای را نمی‌توان علت اصلی کم‌خونی در خانم‌ها ذکر کرد. اتفاقا خانم‌ها کمتر از آقایان عادت به نوشیدن چای بعد از غذا دارند. چای تنها یک علت کوچک در بروز کم‌خونی است. مسائل بیولوژیک، تولد فرزندان، عادت‌های ماهانه و… همگی می‌توانند در فقر آهن نقش داشته باشند.

۷. نوشیدن آب یخ باعث ایجاد سرطان می‌شود و کبد را از کار می‌اندازد؛ به‌خصوص اگر وسط غذا باشد.

آب یخ مرکز تشنگی را سریع‌تر خاموش می‌کند و احساس مطبوع‌تری از رفع تشنگی به فرد می‌دهد اما نوشیدن آبی که دمای آن با بدن تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درجه اختلاف دارد به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و هرگز توصیه نمی‌شود. دمای آب بهتر است با دمای اتاق یکسان باشد و خیلی خنک یا خیلی گرم نباشد. در طب سنتی ایران و طب سنتی هند نیز اعتقاد بر این است که نوشیدن آب سرد باعث سفت شدن و چرب شدن کبد می‌شود. البته در این مورد هنوز نیاز به تحقیق وجود دارد. لازم به ذکر است نوشیدن آب خنک به‌طور مستقیم باعث بروز سرطان نمی‌شود.

۸. پوشیدن لباس زیر تنگ و فنردار، خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

در تحقیقات مختلف، ارتباطی بین سرطان پستان و نوع لباس پیدا نشده اما بهتر است از لباس‌های تنگ و فنردار به‌طور دائم استفاده نشود زیرا به قسمت خاصی از نسج پستان فشار وارد می‌کنند. اگر این فشار دائمی باشد ممکن است موجب التهاب یا تورم در آن ناحیه شود.

۹. مصرف چای، قهوه، نوشابه کولا، شکلات و مواد حاوی کافئین خطر بروز کیست پستان را افزایش می‌دهد.

بله، خانم‌هایی که پستان فیبروکیستیک دارند و معمولا از دردهای پستان قبل از عادت ماهیانه شاکی هستند با مصرف کافئین دچار افزایش درد و حساسیت پستان می‌شوند. بنابراین یکی از توصیه‌ها برای کاهش درد در این بانوان کاهش مصرف کافئین است اما این ماده در ایجاد کیست پستان نقشی ندارد. همچنین باعث سرطان پستان نمی‌شود

 منبع: هفته نامه سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا