از خوش‌آمدگویی پلیس آمریکا به حجاب تا استفاده اختیاری از روسری توسط افسران زن در ترکیه

موبنا – رسانه های غربی به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا دختران و زنان ایرانی را مخالف حجاب نشان دهند و این در حالی است که موج تازه ای از گرایش به حجاب در جوامع غربی در جریان است. در جدیدترین این اقدامات دولت‌های آمریکا، کانادا، اسکاتلند و ترکیه اجازه حضور زنان با باحجاب اسلامی …

موبنا – رسانه های غربی به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا دختران و زنان ایرانی را مخالف حجاب نشان دهند و این در حالی است که موج تازه ای از گرایش به حجاب در جوامع غربی در جریان است. در جدیدترین این اقدامات دولت‌های آمریکا، کانادا، اسکاتلند و ترکیه اجازه حضور زنان با باحجاب اسلامی به عنوان مامور اداره پلیس در کشورشان را صادر کردند.

پذیرش زنان محجبه به عنوان مامور پلیس که یک نهاد امنیتی محسوب می‌شود، ثابت می‌کند برخلاف تبلیغات منفی صورت گرفته، حجاب مانع کار زنان در جامعه حتی در کشورهای غربی نیست.

دولت‌ها که به بهانه ساختار نظام سکولاریسم، به دنبال زدودن هرگونه آثار و نشانه دینی از سطح جامعه خود بودند و از استخدام زنان باحجاب اسلامی ممانعت می‌کردند، اکنون به آرامی در حال تغییر رویه خود در رابطه با حجاب هستند.

البته استقبال از حجاب و محبوبیت آن در بین بعضی از زنان غربی را نمی‌توان در پذیرفتن حجاب توسط دولت‌ها را بی‌اثر دانست؛ اکنون علی‌رغم سانسور رسانه‌ها، تعداد بانوان محجبه (مسلمان و غیرمسلمان) در غرب افزایش پیدا کرده و همین امر در محاسبات جدید بعضی کشورهای غربی لحاظ می‌شود.

آغاز‌به‌کار نخستین پلیس زن محجبه در آمریکا

اولین زن مسلمان با یونیفورم پلیس و روسری، کار خود را در نیروهای پلیس شهر «دیربورن» در ایالت میشیگان که بالاترین درصد مسلمانان امریکایی را در خود جای داده، آغاز کرد.

«اَمَل شاموت» که در آمریکا از پدر و مادری لبنانی‌الاصل متولد شده اولین زن مسلمانی است که با یونیفرم پلیس، روسری پوشیده است؛ شاموت در پاسخ به پرسش «پرس‌تی‌وی» که آیا حجاب مانعی در کارش ایجاد می‌کند؟ گفت: «مشکلی ایجاد نمی‌کند، پوشیدن روسری (مرا) به الگو تبدیل خواهد کرد، نه تنها برای مسلمانان بلکه برای دیگران».
1827396_575
«رونالد حداد»، رئیس پلیس «دیربورن» نیز در این رابطه گفت: « «هر اداره پلیس باید خدمتش را به مردم منعکس کند. من فکر می‌کنم امل این کار را انجام می‌دهد. او جامعه خود و جامعه ما را نمایندگی می‌کند. من فکر می‌کنم (خدمت امل در پلیس) اعتمادِ بیشتری در جامعۀ ما ایجاد می‌کند، به خاطر اینکه از او ‌شناخت دارند.» اداره پلیس «دیربورن» برای تطبیق با اهالی مسلمان سیاست‌هایی را به اجرا گذاشته است؛ مانند ارائه روسری به زنان مقید به حجابی که به دلیل ارتکاب جرمی بازداشت شده‌اند.

اضافه شدن حجاب به یونیفرم پلیس سواره‌نظام کانادا

پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا با هدف جذب زنان مسلمان به افسران اجازه می‌دهد به عنوان بخشی از یونیفورم خود حجاب داشته باشند. اسکات باردسلی سخنگوی وزارت امنیت عمومی کانادا اعلام کرد: کمیسیونر پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا اخیرا اضافه شدن حجاب به یونیفورم زنان مسلمان را تایید کرده است. این اقدام با هدف بازتاب بهتر تنوع در جوامع ما و ترغیب زنان مسلمان بیشتر برای عضویت در پلیس سواره نظام سلطنتی به عنوان شغل است.1826485_158

اضافه شدن حجاب به لباس رسمی پلیس اسکاتلند

پلیس اسکاتلند اعلام کرد در راستای تشویق زنان مسلمان برای پیوستن به پلیس، لباس جدیدی منطبق با حجاب طراحی شده است. افسران مسلمان پیش از این برای داشتن حجاب باید موافقت مسئولان را کسب می‌کردند، اما اکنون حجاب به طور رسمی برای لباس پلیس در نظر گرفته شده است.

فیل گورملی، رئیس پلیس اسکاتلند نیز در این باره گفت: «نیروهای پلیس باید نماینده جامعه‌ای باشند که به آن خدمت می‌کنند. اعلام این مسئله مرا خوشحال می‌کند و از حمایت جامعه به ویژه جامعه مسلمانان و همچنین افسران پلیس و کارمندان استقبال می‌کنیم. امیدوارم افزودن گزینه حجاب به لباس پلیس، به پیوستن افراد بیشتری کمک کرده و به مهارت‌های زندگی، تجارب و توانایی‌های شخصی که ماموران پلیس برای خدمت به جامعه باید داشته باشند، بیفزاید.»
1826484_847

استفاده اختیاری از روسری توسط افسران پلیس زن در ترکیه

ترکیه برای نخستین بار به پلیس‌های زن اجازه داد تا از روسری و حجاب به عنوان بخشی از یونیفرم استفاده کنند؛ بر اساس حکم پلیس زن ترکیه مشروط به این که حجابشان همرنگ یونیفرم‌شان باشد، می‌توانند از روسری استفاده کنند.

البته ترکیه از سال ۲۰۱۰ ممنوعیت حجاب در دانشگاه ها را لغو کرد و از سال ۲۰۱۳ پوشش اسلامی و حجاب برای دانش‌آموزان دختر در موسسات دولتی و از سال ۲۰۱۴ حجاب برای دانش‌آموزان دبیرستان‌های ترکیه امکان پذیر شد.
1826486_838
حجاب به آهستگی در غرب در حال پذیرفته شدن است

پس از حوادث یازده سپتامبر، صدور و تصویب قوانین ضد اسلامی در غرب و گسترش پدیده اسلام فوبیا یا اسلام هراسی وارد فاز جدیدی شد و به دنبال آن حجاب که از ارکان اساسی ایمان زن مسلمان و سمبل عفاف وی محسوب می‌شود، در بعضی از کشورهای غربی با تهدیدها و مشكلات فراواني روبرو شد که البته هنوز این مشکلات کامل برطرف نشده است؛ اما با وجود اسلام هراسی شدید توسط این رسانه‌ها و مقابله با آثار و نشانه دینی از سطح جامعه به بهانه ساختار نظام سکولاریسم، صدای تغییر آهسته این رویه به گوش می‌رسد.

در واقع بعضی مسئولان غربی متوجه شدند که قطع ارتباط با بدنه جامعه مسلمان کشور خود، تبعات منفی در پی دارد و هزینه آنها را برای اداره جامعه افزایش می‌دهد. از طرفی با وجود عملیات روانی علیه اسلام و مسلمانان، اما رشد اسلام در غرب قابل توجه بوده و سرمداران غربی در حال متوجه شدن این نکته هستند که تعامل با مسلمانان بهتر از مقابله با آنان است؛ پذیرفتن داشتن حجاب آن هم برای یک مامور پلیس در نظام‌های سکولار، نشان دهنده مبارزه اشتباه ریشه‌ای با اسلام در این کشورها بوده است.

 منبع: مشرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا