ایجاد ۳۱سامانه پایش فضای فرکانسی موبایل

موبنا – علی اصغر عمیدیان گفت: در جهت ساماندهی منابع کمیاب ملی از جمله طیف فرکانس و شماره، به عنوان یکی از پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی، ۶ پروژه و ۲۰ زیرهدف تعیین شده است. وی در تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب این پروژه اظهار داشت: برای انجام کارهای توسعه ای، نیاز …

موبنا – علی اصغر عمیدیان گفت: در جهت ساماندهی منابع کمیاب ملی از جمله طیف فرکانس و شماره، به عنوان یکی از پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی، ۶ پروژه و ۲۰ زیرهدف تعیین شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب این پروژه اظهار داشت: برای انجام کارهای توسعه ای، نیاز به منابع است و منابع بخش ارتباطات کشور هم طیف و فرکانس هستند که به دلیل محدودیت، نیازمند ساماندهی است. از این جهت باید این منابع ارزشمند و کمیاب را در راستای منافع ملی برنامه‌ریزی کرده تا مانع هدر رفت و استفاده نادرست از آن شد.

۱۶۷ سایت مانیتورینگ در کشور نصب می شود

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به صدور مجوز استفاده از فرکانس برای بهره برداران کوچک و بزرگ گفت: در حال حاضر، در ۹ نقطه کشور مراکز عمده نظارتی فرکانس به همراه تعدادی مراکز ریموت مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: تا پایان سال گذشته، ۸۷ ایستگاه ثابت در کشور وجود داشته که قرار است طبق منشور سیاستهای اقتصاد مقاومتی، هر سال بین ۱۳ تا ۱۵ سایت به این تعداد افزوده شود و در نهایت تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۶۷ سایت مانیتورینگ داشته باشیم که به این ترتیب، پوشش موثر جغرافیایی نیز از ۵۴ درصد به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

عمیدیان، برنامه سال جاری در راستای ساماندهی منابع طیف فرکانسی را راه اندازی ۱۵ سایت مانیتورینگ عنوان کرد و افزود: اکنون در مرحله مکان یابی و عقد قرارداد هستیم.

راه‌اندازی ۳۱ سامانه پایش فضای فرکانسی موبایل

وی ادامه داد: در زمینه نظارت سیار نیز، رگولاتوری ۲۲ سامانه پایش و جهت یاب فرکانس فعال دارد و در این خصوص نیز در آینده ۹ سامانه دیگر نصب و راه اندازی خواهد شد.

عمیدیان در زمینه توسعه کاربردهای فرکانس در شبکه های رادیویی اضافه کرد: با افزایش ارتباطات ماشین باماشین، ماشین با انسان و هوشمندی بین اینها، منابع فرکانسی باید برای این نوع از ارتباطات تعریف و نظم داده شود.

مقررات گذاری برای استفاده اینترنت اشیاء از فضای فرکانسی کشور

وی با بیان اینکه رگولاتوری در چارچوب ملزومات این سرویس ها، در حال تهیه مقرراتی برای این شبکه ها است، افزود: بر این اساس، یک پروژه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا داریم و در حال تدوین مقررات و شناسایی منابع برای ارتباط این دستگاهها، تضمین امنیت و رعایت حریم خصوصی آنها هستیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به رویکرد تسهیل امور برای استفاده کنندگان مختلف، به موضوع مقررات گذاری باندهای جدید فرکانسی پرداخت و افزود: یک سری مقررات را باید همپای رشد فناوری به روز کرد تا ابهام آن رفع شود. علاوه بر این با ورود دستگاههای جدید مثل بیسیم های ال پی دی (باند ۴۳۳ مگاهرتز) که نیاز است تعیین تکلیف شود، باید مقررات‌گذاری صورت پذیرد.

رئیس رگولاتوی دیگر اقدام این سازمان در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را ساماندهی باندهای فرکانسی واگذار شده عنوان کرد و گفت: ساماندهی باند فرکانس جزء سخت‌ترین کارهای مدیریت فرکانس بوده و باید به‌گونه ای باشد که اختلالی در کار استفاده کنندگان ایجاد نکرده و در عین حال، زمینه استفاده بهینه از منابع فرکانسی را فراهم کند.

وی با بیان این که در حال حاضر سنجش بهره وری طیف و ارزیابی استفاده از طیف فرکانس توسط اپراتورهای ارتباطی براساس گزارش های میدانی است، اظهار داشت: برای اینکه ارزیابی دقیق تر شود، باید یک سیستم نرم افزاری تهیه و با ارتباط به بخش مدیریت شبکه اپراتورها، گزارش لحظه ای تهیه کرد.

رگولاتوری خواستار تخلیه باندهای فرکانسی در اختیار صداو سیما شد

عمیدیان با تاکید براینکه باید منابعی که به طور قانونی مدیریت آن به عهده رگولاتوری است در اختیار این نهاد قرار گیرد، به باندهای فرکانسی ۷۰۰ و۸۰۰ مگاهرتزی که در حال حاضر مورد استفاده صدا و سیما قرار دارد اشاره کرد و گفت: در صورتی که این باندها تخلیه شود می توان برای ارائه خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستاها از آن بهره برد. تعیین تکلیف این فضای فرکانسی، در راستای ارتباطات رسانی به مناطق محروم و روستاها و دسترسی این مناطق به ابزارهای ارتباطی، می تواند تاثیر عمیقی در ارائه بهتر این خدمات داشته باشد .

معاون وزیر ارتباطات تعیین تکلیف باند ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز را مستلزم همکاری صدا و سیما دانست و گفت: با توجه به این که، صدا و سیما با بهره گیری از فناوری پخش دیجیتال، عملا فقط نیازمند دسترسی به بخش کوچکی از این باندهای فرکانسی است، در حال رایزنی و ایجاد کارگروه مشترکی هستیم تا با بررسی مسایل فنی و اقتصادی و موانع موجود، راهکاری همراه با زمان بندی مشخص ارائه شود تا آزادسازی باندهای فرکانسی از پخش فراگیر تلویزیونی صورت گیرد.

ساخت سنسورهای ارزان قیمت مانیتورینگ در کشور

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین از ارتقا تجهیزات سایت های پایش فرکانس HF (فرکانس ۲ تا ۳۰ مگاهرتز ) در کشور خبر داد و گفت: در حال به روز رسانی تجهیزات تحلیلگر طیف فرکانس و ارتقای توان مراکز مانیتورینگ شیراز، قزوین و مشهد هستیم.

به گفته وی در زمینه سنسورهای ارزان قیمت مانیتورینگ هم به دنبال طراحی و ساخت نمونه صنعتی در داخل کشور بوده و در حال مذاکره با شرکت های تولیدکننده دانش بنیان هستیم که در صورت دستیابی به تفاهم به زودی با پیمانکار قرارداد بسته خواهد شد.

عمیدیان در مورد رفع تداخل در باندهای فرکانسی نیز از انجام مذاکرات مداوم و امضای توافقنامه برای کاهش تداخل امواج مرزی با کشورهای همسایه خبر داد و افزود: برغم وجود مشکلات میدانی، این موارد کاهش چشمگیری یافته و به نوار مرزی محدود شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا