خرابکاران دنیای مجازی را ناامید کنید

موبنا – بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از یک آنتی‌ویروس تمام آن چیزی است که باید برای ناامید کردن هکرها استفاده کنند،‌ در حالی‌که باید توجه داشت که هکرها از روش‌های بسیاری زیادی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. در واقع با وجود کلاهبرداری‌های متداول اینترنتی، راه‌های سوء استفاده متعددی وجود دارد که حساب …

موبنا – بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از یک آنتی‌ویروس تمام آن چیزی است که باید برای ناامید کردن هکرها استفاده کنند،‌ در حالی‌که باید توجه داشت که هکرها از روش‌های بسیاری زیادی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. در واقع با وجود کلاهبرداری‌های متداول اینترنتی، راه‌های سوء استفاده متعددی وجود دارد که حساب ایمیل شما را تهدید می‌کند. گرچه ممکن است فکر کنید در حال حاضر از این اخاذی‌ها در امان هستید، ولی این را بدانید تنها یک اشتباه کوچک با هک ‌شدن فاصله دارید. امنیت در دنیای مجازی، بازی احتمالات است و هدف این بازی در نهایت کم کردن احتمال اشتباه‌های بالقوه شما تا حد امکان. اگر از سرویس جیمیل برای فرستادن ایمیل استفاده می‌کنید، برای شما توصیه‌های ساده، ولی مهمی داریم که بهتر است قبل از اینکه به دام هکرها بیفتید و دنبال راه چاره بگردید، هر چه زودتر آن‌ها را به کار ببرید.

co3ly12d
رمزکردن اطلاعات
کدگذاری یا رمزکردن اطلاعات بین کامپیوتر فرستنده و سرور ارائه کننده خدمات ایمیل اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اولین گام برای بالا بردن امنیت هرگونه اطلاعاتی در اینترنت، کدگذاری آن است. در این صورت حتی اگر سرویس اینترنتی شما در دسترس جاسوسان باشد، نمی‌توانند از داده‌ها سر در بیاورند. اطلاعات در وب به‌صورت عادی روی HTTP ارائه می‌شود، در حالی که اگر از HTTPS استفاده کنید، داده‌های شما کدگذاری می‌شود. همه سرویس‌های وب به شما امکان استفاده از HTTPS را نمی‌دهند، ولی خوشبختانه گوگل از اهمیت کدگذاری آگاه بوده و برای جیمیل نه‌تنها این امکان را قرار داده، بلکه استفاده از آن را اجباری کرده است. به‌علاوه، گوگل به‌تازگی اعلام کرده در حال اجرای سرویس امنیتی جدیدی است که هر زمان ایمیلی از یک مرورگر غیر کدگذاری شده دریافت کنید، به شما هشدار خواهد داد؛ زیرا این گونه ایمیل‌ها به‌راحتی می‌توانند هک شده یا تغییر داده شوند. HTTPSابتدایی‌ترین راه‌حل برای امنیت ایمیل‌تان است و شما با روش‌های دیگر مثل کدگذاری هر ایمیل به‌صورت جداگانه شانس هکرها را پایین‌تر می‌آورید. برای این کار می‌توانید از ابزار معروفی به نام Mailvelope استفاده کنید. این افزونه گوگل کروم با جیمیل، یاهو، اوت لوک و‌… ادغام می‌شود و کدگذاری و کدگشایی را به آسانی برای شما انجام می‌دهد.

b3uudlo8
اجرای تایید هویت دو مرحله‌ای
در حال حاضر بسیاری از کارشناسان امنیت فضای مجازی تاکید بسیار زیادی بر اجرای تایید هویت دو مرحله‌ای دارند. احراز هویت دو مرحله‌ای کاربر، بدون شک گام بزرگ بعدی است. این ویژگی به ظاهر ساده و آسان به‌تنهایی امنیت جیمیل‌تان را دو یا سه برابر می‌کند. روند کار به این صورت است که شما در گام اول به شکل معمول رمز عبوری برای ایمیل‌تان تعریف کرده و در گام دوم با وارد کردن شماره تلفن همراه خود، از کد عبوری که برایتان ارسال می‌شود، به حساب خود وارد می‌شوید. در این حالت اگر هکری قصد ورود به ایمیل‌تان را داشته باشد، باید هم رمز عبور و هم گوشی همراهتان را داشته باشد که احتمال آن بسیار کم است. اگرچه این راه هم ممکن است کاملا بی‌عیب نباشد، ولی توصیه ما این است که به‌راحتی از آن چشم‌پوشی نکنید. برای این کار به این ترتیب عمل کنید؛ در صفحه جیمیل روی آیکون پروفایل خود در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و گزینه My account را انتخاب کنید. در ستون اول گزینه Signing Into Google را انتخاب کنید. در قسمت Password & Sign-In Method گزینهStep Verification را انتخاب و Start set up را در ادامه کلیک کنید. در آخر پس از وارد کردن دوباره رمز عبورتان، وارد صفحه‌ای می‌شوید که از شما شماره همراه‌تان را می‌خواهد و یکی از دو روش پیامک یا تماس برای دریافت کد عبوری خود را انتخاب می‌کنید.

9corf9b5
ایمیل در موبایل
این روزها بیشتر ما ایمیل‌مان را از طریق موبایل چک می‌کنیم، اما ممکن است گاهی بخواهید از کافی‌نت‌ها، کتابخانه‌ها یا حتی از لپ‌تاپ دوست‌تان به ایمیل خود وارد شوید. اگر حواس پرت باشید، بعید نیست فراموش کنید در آخر کار از حساب کابری خارج شوید و مسلما باز ماندن صفحه ایمیل‌های شخصی و کاری‌تان در یک مکان عمومی مثل کافی‌نت، آخرین چیزی است که ممکن است بخواهید. توصیه ما این است هر زمان که از رایانه غیرشخصی استفاده می‌کنید، در گوگل کروم از گوشه بالا سمت راست گزینه New incognito mode را انتخاب کنید. در مرورگرهای دیگر این حالت Private mode نام دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این پنجره این است که بعد از بستن آن ‌خود به خود از حساب ایمیل‌تان خارج می‌شود. در این حالت نه اطلاعاتی از شما در کامپیوتر مبدا ذخیره می‌شود و نه دیگر در صورت خارج نشدن از حساب کاربری مشکلی پیش خواهد آمد. البته نباید فراموش کنید که حتی اگر این گزینه هم فعال بود، باز هم بهتر نسبت به اجرای خروج از حساب‌کاربری اقدام کنید.

j15756cc
رمز عبور آهنین
ساده‌ترین راه برای جلوگیری از سوء استفاده هکرها از حساب‌کاربری شما،‌ استفاده از یک رمز عبور آهنین است. بیشتر افراد رمز عبورهای ساده و قابل شکستن دارند و این احتمال زیاد است که شما هم جزو این دسته افراد باشید. استفاده از نام یا فامیل‌تان در رمز عبور یک اشتباه فاحش است. همچنین از اعداد یا حروف متوالی نیز به هیچ وجه استفاده نکنید. در ادامه سه ویژگی ساده رمز عبورهای قوی و مطمئن را یاد می‌دهیم. اول از همه هرچه بلندتر، بهتر! رمزعبورهایی که شامل ۸ کاراکتر مختلف مثل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌ها است، به‌طور متوسط ۵.۵ سال طول می‌کشد تا هک شوند. این زمان برای ۹ کاراکتری‌ها ۳۶۳هزار سال است! به ازای هر کاراکتر بیشتر، این زمان هم افزایش می‌یابد. دوم اینکه استفاده از علامت‌های مخصوص مثل $،&،* و ترکیب حروف الفبا و اعداد بسیار خوب است، اما برای اطمینان بیشتر حتما در رمز عبورتان از علامت‌ها نیز استفاده کنید. سوم اینکه هر حساب، یک رمز عبور مجزا باید داشته باشد. اگر برای تمام‌ حساب‌های اینترنتی خود از یک رمز عبور استفاده کنید، با لو رفتن اولین حساب، تمام آنها را از دست خواهید داد. برای هر شبکه اجتماعی یا ایمیلتان از یک رمز مخصوص استفاده کنید و به‌طور مرتب حداقل هر ۶‌ماه یکبار آن را عوض کنید. استفاده از نرم‌افزارهای رمز عبور هم کمک زیادی می‌کند.

5s75fv3m
تاریخچه فعالیت را بررسی کنید
در صفحه جیمیل، گوشه پایین سمت راست فهرست ایمیل‌ها، نوشته Last account activity را همراه زمان مشخصی می‌بینید. شاید تا به حال نظرتان را جلب نکرده باشد، اما اگر روی کلمه Details کلیک کنید می‌توانید در پنجره باز شده، فهرستی از ۱۰ ورود آخر به حساب جیمیل‌تان را که شامل جزئیاتی مثل آدرسIP، تاریخ و ساعت دقیق آن است ببینید. اگر شک دارید شخص دیگری به ایمیل‌هایتان دسترسی دارد، کافی است مرتب این قسمت را چک کنید. با فعال کردن گزینه Alert preference در پایین این صفحه، گوگل بعد از هر فعالیت مشکوک به شما اخطار می‌فرستد. همچنین با کلیک روی Sign out all other web sessions از تمام مرورگرهای دیگر متصل به ایمیل‌تان خارج می‌شوید. به‌عنوان یک کاربر معمولی جیمیل سعی کنید حداقل از دو روش تایید دو مرحله‌ای و رمز عبوری قوی برای بالا بردن امنیت ایمیل‌تان استفاده کنید. توصیه آخر اینکه مراقب فایل‌های پیوست در ایمیل‌ها باشید و هیچ‌گاه موارد مشکوک را باز نکنید.

 منبع: مجله تلفن همراه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا