۵ درصد از سبد خانوار به هزینه‌های سایبری تعلق دارد

موبنا – به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی حداقل ۵ درصد سبد خانوار برای هزینه‌های سایبری است که بخشی از این هزینه‌ها به صورت کلی یا جزئی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. از این رو برای بزرگ کردن اقتصادمان باید اقداماتی همچون به رسمیت شناختن مالکیت معنوی یا همان حق کپی رایت انجام …

موبنا – به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی حداقل ۵ درصد سبد خانوار برای هزینه‌های سایبری است که بخشی از این هزینه‌ها به صورت کلی یا جزئی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. از این رو برای بزرگ کردن اقتصادمان باید اقداماتی همچون به رسمیت شناختن مالکیت معنوی یا همان حق کپی رایت انجام شود.
ابوالحسن فیروزآبادی در همایش ژئوپلیتیک فضای سایبر با بیان اینکه سه عنصر جغرافیا، سیاست و قدرت در ژئوپلیتیک مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به تغییر مفهوم جغرافیا در ژئوپلیتیک سایبری می‌توان تعریف جدیدی از جغرافیا داشت.
وی افزود: البته یک جغرافیای آمریکایی در حوزه فضای سایبر داریم که تلاش می‌کند سلطه خود را بر کل دنیا اعمال کند و در تمام سطوح از مدیریت اینترنت تا اقتصادی کل بازارهای جهان را در اختیار گیرد. کما اینکه توانسته در سطح تکنولوژی یعنی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار رقبای اروپایی خود را کنار بزند.
فیروزآبادی با بیان اینکه قدرت در فضای سایبری از دو منظر عملیاتی و نظامی و ملی قابل بررسی است گفت: قدرت ملی در شاخص های اجتماعی، اقتصادی و فناوری تعیین می‌شود، اما در کشور ما چون مالکیت معنوی نداریم بخش بزرگی از دارایی های ما نرخ گذاری نمی شود لذا معتقدم اگر مالکیت معنوی یا همان حق کپی رایت به صورت قانونی در کشور اجرا شده و حکومت خود را موظف به جمایت از آن بداند باعث افزایش اندازه اقتصادی ما و در نهایت افزایش قدرتمان در دنیا می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا بسیار بر روی مالکیت معنوی تمرکز دارد که نمونه آن قیمت گذاری بر روی گوگل است که به طور فیزیکی قیمتش به ۵۰۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد، اما قیمت‌هایی همچون ۳۰ میلیارد دلار را برای گوگل اعلام می کند که این ناشی از سلطه مالکیت معنوی است. طبیعتا اگر در کشورمان مالکیت معنوی را به خوبی تعریف و پیاده سازی کنیم می‌توانیم قدرت اقتصادی معنوی تولید کنیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی، با بیان اینکه مدل آمریکایی‌ها برای حوزه فضای سایبری قدرت مسلط است، گفت: سطوح سلطه در قدرت دارای پارامترهای مختلفی است که آمریکایی ها از آن در فضای سایبری حتی به دنبال تغییر مدل اقتصادی دنیا هستند. چون یکی از راه‌های بزرگ سازی بازارها، استفاده از فضای سایبری در سبد زندگی است. در همین رابطه در ایران حداقل پنج درصد سبد خانوار را هزینه های سایبری شامل می‌شود که این هزینه ها به صورت کلی یا جزئی در سبد کشورهای دیگر قرار می‌دهد.
فیروزآبادی با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نوآوری از خلق ایده‌ها به محصول استقبال می‌شود گفت: این روند به قدرت نیاز دارد که چنین قدرتی در اقتصاد غربی و آمریکایی‌ها وجود دارد، آنها ایده‌هایی که قابلیت جهانی شدن را دارد، در نوک هرم قرار داده و ایده‌های منطقه ای و محلی را در جایگاه دیگری قرار می‌دهند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه فضای سایبری به عنوان فضای ساخته بشریت می‌تواند محیط عملیات‌هایی در حوزه دفاعی و نظامی باشد، گفت: استفاده از این محیط بسیار ارزان است و فضای مجازی می تواند برهم زننده بازی های بزرگ باشد. در اینجا استفاده از بازدارندگی به تنهایی کافی نیست و باید ضمن استفاده از قدرت بازدارندگی از قدرت دفاعی به خصوص در حوزه سایبری برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا