پیش به سوی رایانش شنیداری

موبنا – این گجت بی‌سیم و وسوسه‌انگیز نگاه ما را به آینده دنیای کامپیوتر و محصولات وابسته آن تغییر می‌دهد؛ هدفونی بی‌سیم با قیمت ۱۵۹ دلارکه تنها با یک لمس دسترسی کاربران را به دستیار صوتی دیجیتال Siri فراهم می‌کند تا به این ترتیب امور مختلف را با کمک آن انجام دهند. با به‌روزرسانی iOS …

موبنا – این گجت بی‌سیم و وسوسه‌انگیز نگاه ما را به آینده دنیای کامپیوتر و محصولات وابسته آن تغییر می‌دهد؛ هدفونی بی‌سیم با قیمت ۱۵۹ دلارکه تنها با یک لمس دسترسی کاربران را به دستیار صوتی دیجیتال Siri فراهم می‌کند تا به این ترتیب امور مختلف را با کمک آن انجام دهند. با به‌روزرسانی iOS 10، دستیار صوتی سیری حتی می‌تواند با اپلیکیشن‌های دیگر هم کار کند و هماهنگ شود؛روش خوبی برای اینکه افراد یاد بگیرند همیشه Airpodهایشان را در گوش نگه دارند و اپل آنها را متقاعد کند که سیری بهترین راه برای انجام کارها است بدون آنکه لازم باشد حتما به گوشی موبایل‌شان بچسبند.

حالا فرصت خوبی برای اپل فراهم شده است تا درست در زمانی که صنعت تکنولوژی به سرعت به سمت بهره‌گیری از هوش مصنوعی و بهبود کنترل‌های صوتی پیش می‌رود، راه‌های بیشتر و بهتری را برای ارتباط و تعامل انسان با کامپیوترها ایجاد کند. این حتی خبر خوبی برای افراد نه چندان شیفته تکنولوژی هم هست. این افراد احتمالا ترجیح می‌دهند با صحبت با سیری و کمک گرفتن از آن تغییرات آی‌فون جدید را تجربه کنند، تا اینکه بخواهند در طول زمان و با کار کردن مستقیم با گوشی جدیدشان آنها را کشف کنند. این اتفاق اما در نهایت به نفع اپل است، چون شما برای بهره‌گیری از نوآوری جدید به‌کار رفته در هدفون Airpod حتما به یک آی‌فون جدید هم نیاز دارید. این یک قدم کوچک به سمت پدیده‌ای جدید به نام «رایانش شنیداری» است که می‌تواند اتفاقی بزرگ در آینده باشد. مشکل اما اینجا است که اپل از قبل یک رقیب جدی در این عرصه دارد؛ اسپیکر هوشمند Echo شرکت آمازون. این به معنای آن است که دستیار دیجیتال Alexa آمازون و سیری اپل قرار است جنگ رقابتی جدی را آغاز کنند تا بتوانند در نهایت به افراد برای سازماندهی امور روزمره زندگی یا پیچیده کاری کمک کنند.

دنیا از نگاه Alexa

اسپیکر هوشمند Echo آمازون در نوامبر سال ۲۰۱۴ با کمترین هیاهویی معرفی شد، اما به موفقیت خوبی در بازار رسید. اطلاعاتی که اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که آمازون انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ سه میلیون دستگاه اسپیکر Echo بفروشد و تخمین زده می‌شود که فروش این محصول تا پایان سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۰ میلیون دستگاه برسد که این برابر است با سود یک میلیارد دلاری شرکت آمازون. با این همه اما انتظار می‌رود طبیعتا جذابیت Echo به تدریج کاهش یابد؛ یک استوانه کوچک که روی میز کار، کانتر آشپزخانه یا سیستم صوتی و تصویری خانگی بیکار و راحت می‌نشیند تا زمانی که شما بخواهید کاری را انجام بدهید. سپس دستیار صوتی دیجیتال الکسا را که در اسپیکر Echo تعبیه شده است، صدا می‌زنید و هر آنچه را می‌خواهید با صدای بلند به الکسا می‌گویید. درست شبیه به سیری، الکسا هم می‌تواند لوازم خانگی هوشمند سازگار را کنترل کند، نور لامپ‌ها را کم کند یا در خانه را باز کند. الکسا همچنین می‌تواند با اپلیکیشن‌های بیرونی هم هماهنگ شود و کار کند، بنابراین می‌توان از اسپیکر Echo برای خواندن پست‌های توییتر هم استفاده کرد.

الکسا مانند سیری همه جا می‌رود. الکسا در تلویزیون هوشمند Fire TV آمازون هم زندگی می‌کند و قرار است به خودروهای هوشمند جدید BMW هم برود. به زودی کاربران می‌توانند الکسا را در خانه یا خودروی شخصی خود داشته باشند تا به راحتی اطلاعات مربوط به ترافیک مسیرها را ارائه دهد یا رویدادهای مهم ثبت شده در تقویم شخصی را یادآوری کند. مهم‌ترین کاری که الکسا نمی‌تواند انجام دهد اما سیری می‌تواند، این است که شما را در خانه یا خودروی شخصی دنبال کرده و زمان خروج شما برای زندگی روزمره را تشخیص دهد. موبایل هوشمند Fire Phone آمازون اما شکست بزرگی برای این شرکت بود و نشان داد که آمازون نمی‌تواند واقعا راهی برای آنکه الکسا را همیشه و همه جا با خودتان همراه کنید، ندارد. در حال حاضر تنها محصولات خانواده Echo یعنی Tap و Dot با الکسا سازگار هستند که فقط می‌توانند در محیط خانه مورد استفاده قرار بگیرند و نه بیرون از آن.

اصوات آینده اپل

به دنبال موفقیت گسترده آی‌فون، سیری حالا در صدها میلیون دستگاهی زندگی می‌کند که مردم هر روز و همه جا با خودشان دارند. مشکل زمانی است که مردم در خانه هستند و لزوما نمی‌خواهند گوشی موبایل‌شان را بیرون بیاورند تا بتوانند پیش‌بینی وضعیت هوای روز بعد را ببینند. این همان نقطه قوت Echo است. این اسپیکر هوشمند آنقدر کنش‌پذیر است که می‌توان به سادگی و بدون هیچ حرکتی فقط آن را صدا زد و پاسخ شنید.

واضح است که اپل به دنبال پدیده مشابهی است، اما به جای آنکه مانند گوگل رقیبی کاملا مشابه Echo بسازد، به دنبال ساخت هدفون است؛ همین Airpodهای کوچک و سبکی که به راحتی می‌توانند همیشه و همه جا همراه کاربرانشان باشند و به خاطر ساختار بی‌سیم‌شان می‌توانند همیشه در گوش آنها باشند. از آنجایی که Airpod به گوشی آی‌فون -که همیشه در جیب‌تان است- یا کامپیوتر مک -که در هنگام کار از آن استفاده می‌کنید- مرتبط می‌شود، سیری همیشه در دسترس خواهد بود؛ چه در اتاق نشیمن خانه، چه در هنگام پیاده‌روی در طبیعت. با این اوصاف اگر یک گجت اپلی و یک جفت Airpod داشته باشید، سیری همیشه تنها به اندازه یک لمس با شما فاصله دارد. در آینده همان‌طور که Airpodها و هدفون‌های بی‌سیم دیگری که با الهام از آنها ساخته می‌شوند رشد می‌کنند و در دسترس قرار می‌گیرند، تصور شکل‌گیری نوعی از فروشگاه اپلیکیشن برای اپلیکیشن‌های صوتی چندان هم دور از ذهن نیست؛ اپلیکیشن‌های صوتی که از هوش مصنوعی آی‌فون برای ارتباط با مردم بهره می‌گیرند.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا