برای دانش‌آموزان کوله‌پشتی بخرید

موبنا – دکتر محمدباقر صداقت با تاکید بر خودداری خانواده‌ها و دانش آموزان از خرید کیف دستی و شانه‌ای، بهترین جایگزین کیف را “کوله پشتی” عنوان کرد. وی افزود: کیف‌های دستی و شانه‌ای یک طرفه بوده و توسط یک سمت بدن حمل می‌شوند و همین امر موجب می‌شود تا فشار زیادی به یک سمت بدن …

موبنا – دکتر محمدباقر صداقت با تاکید بر خودداری خانواده‌ها و دانش آموزان از خرید کیف دستی و شانه‌ای، بهترین جایگزین کیف را “کوله پشتی” عنوان کرد.

وی افزود: کیف‌های دستی و شانه‌ای یک طرفه بوده و توسط یک سمت بدن حمل می‌شوند و همین امر موجب می‌شود تا فشار زیادی به یک سمت بدن وارد شود که در صورت تداوم کمردرد و ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات را به دنبال خواهد داشت.

صداقت اظهار کرد: این فشار و آسیب قطعا در بچه‌هایی که جثه ضعیف‌تر داشته و نیز با حمل کیف‌های سنگین‌تر شدت بیشتری خواهد داشت.

این فیزیوتراپیست افزود: به طور کلی وارد شدن فشار به یک طرف بدن می‌تواند زمینه‌ساز انحراف ستون فقرات شود.

صداقت در ادامه در خصوص ویژگی‌های یک کوله پشتی مناسب گفت: کوله پشتی خریداری شده باید دو میله در دو طرف داشته باشد تا به کوله پشتی ثبات داده و فشار را روی بدن تنظیم کند.

وی افزود: بند کوله پشتی هم نه باید خیلی باریک و نه خیلی پهن باشد و توصیه می‌شود عرض بند کوله پشتی حدود پنج سانتی متر در نظر گرفته شود.

این فیزیوتراپیست با اشاره به اهمیت ارتفاع کوله پشتی، گفت: کوله پشتی نه باید خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد و همانطور که از نام آن بر می‌آید باید دقیقا روی پشت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ارتفاع کوله پشتی باید تا حدود اواسط گودی کمر باشد و قطعا کشیده شدن به سمت پایین‌تر مشکلاتی برای گردن و کمر ایجاد می‌کند.

صداقت وزن ایده‌آل برای کوله پشتی را حداکثر ۱۰ درصد وزن بدن کودک عنوان کرد و افزود: در دانش‌آموزان دبیرستانی این میزان می‌تواند تا ۱۵ درصد وزن بدن نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سنگین بودن کوله پشتی قطعا برای کمر آسیب‌رسان است، از خانواده‌ها خواست تا حد توان کوله‌پشتی دانش آموزان را از وسایل اضافی خالی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است پیاده روی دانش آموزان تا مدرسه با کوله پشتی بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد، زیرا حمل طولانی مدت کوله‌پشتی می‌تواند به کمر و دیسک فشار وارد کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا