این روزها داعش برای جبران شکست‌هایش در سوریه چه می‌کند؟

موبنا – به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، گروه‌های مخالف تجهیزات اضافی را برای جلوگیری از پیشروی داعش به سمت پایگاه‌هایشان در غوطه شرقی دمشق مستقر کردند. داعش نیز شکافی را در منطقه قلمون شرقی با حمله به پایگاه‌های تحت تصرف این مخالفان باز کرده است. در همین حال، داعش در مقابل ارتش آزاد سوریه …

موبنا – به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، گروه‌های مخالف تجهیزات اضافی را برای جلوگیری از پیشروی داعش به سمت پایگاه‌هایشان در غوطه شرقی دمشق مستقر کردند.

داعش نیز شکافی را در منطقه قلمون شرقی با حمله به پایگاه‌های تحت تصرف این مخالفان باز کرده است.

در همین حال، داعش در مقابل ارتش آزاد سوریه که از حمایت ترکیه در نوار مرزی با ترکیه در شمال حلب برخودار است، به صورت مداوم در حال پس روی است.

طبق آنچه که رامی عبد الرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است، نبرد داعش در قلمون شرقی تلاشی برای کسب پیروزی‌هایی جهت جبران شکست‌هایش در شمال است.

وی گفت که داعش به مناطقی که از امنیت خوبی برخوردار نیستند، حمله می‌کند تا به هر منطقه‌ای که پیشروی در آن را چه علیه نظام یا علیه مخالفان ممکن می‌بیند، پیشروی کند.

عبدالرحمان گفت که نبرد در شمال در واقع تمام شده است و مراحل بیرون راندن داعش از شمال کشور در حال انجام است.

وی تصریح کرد که تمامی طرف‌ها از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای نظام و ارتش آزاد آماده حمله به داعش در سایر منطقه در شمال و شرق حلب هستند.

از سوی دیگر، حامیان داعش اعلام کردند که این گروه روز گذشته در چندین محور جدید در النکب و جبل البترا و بئر الافاعی در قلمون شرقی پیشروی داشته است.

در مقابل، رامی عبدالرحمان تصریح کرد که دشوار است که با قاطعیت بتوان گفت که آنها پیشروی داشته‌اند. درگیری‌ها ادامه دارد و به این معناست که پیشروی نهایی نشده است.

وی تاکید کرد، داعش که عملیات خود را از شرق حومه دمشق آغاز کرد که در آنجا از توانایی تماس با نیروهای خود در حومه شرقی حمص برخوردار است، تلاش می‌کند تا به غوطه شرقی راه یابد و مناطق حضور داعش در قلمون شرقی تا غوطه کمتر از ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

این در حالی است که نیروهای مخالف حملات داعش به این منطقه را دفع کردند. فعالانی اعلام کردند که گروه‌های مخالف از جمله “فیلق الرحمن” و “جیش الاسلام” نیروهای کمکی را به اطراف الضمیر و منطقه النکب فرستادند تا حملات داعش را دفع کنند.

همزمان، عبد الرحمان أبو منصور، معاون فرمانده لشکر الصنادید وابسته به فیلق الرحمن گفت که این حمله پس از آرامشی سه ماهه در جبهه‌های داعش در قلمون صورت گرفت که داعش با حمله‌ای گسترده این آرامش را در هم شکست.

در همین حال، عملیات نظامی علیه داعش در شمال حلب ادامه دارد و ارتش آزاد سوریه با حمایت نیروهای مسلح ترکیه کمربند امنیتی میان اعزاز و جرابلس در شمال استان حلب سوریه را گسترده‌تر کرده است.

از سوی دیگر، طبق آنچه که حامیان داعش در توییتر گفته‌اند، داعش تجهیزات و نیروهای کمکی را به اطراف الباب فرستاده تا نبردهایی را که دو روز قبل آغاز کرده تکمیل کند.

داعش نیروهای خود را در شهر الباب در شمال حلب به همراه تجهیزات جمع کرده است تا از استان رقه که پایگاه مرکزی داعش در سوریه به شمار می‌آید، محافظت کند.

منابع امنیتی ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفتند که دو منطقه صوران و اخترین خط دفاع اصلی از شهر الباب به شمار می‌آیند که آخرین دژ داعش در حومه حلب به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت عملیات ویژه‌ای را در عمق مناطق تحت تصرف داعش در گذرگاه ابو حدیج در بلندی‌های جراجیر در قلمون غربی انجام داد.

در حومه شمالی قنیطره نیز ارتش سوریه حملات گروه‌های مسلح به پایگاه‌های خود را دفع کرد که به کشته شدن تعدادی از افراد مسلح از جمله ابو صهیب التونسی یکی از سرکرده‌های میدانی جبهه النصره و محمد امین سلیمان الحریری، یکی از سرکرده‌های ارتش آزاد انجامید.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا