خوردن تخم مرغ موجب افزایش خطر حمله قلبی نمی شود

موبنا – به گفته محققان، در اکثریت جوامع کلسترول رژیمی تنها تاثیر کمی بر میزان کلسترول خون دارد و مطالعات کمی در مورد ارتباط مصرف کلسترول رژیم غذایی با افزایش ریسک بیماری های قلبی-عروقی وجود دارد. مطالعه جدید محققان دانشگاه فنلاند شرقی نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین افراد دارای فنوتیپ APOE۴ که بر …

موبنا – به گفته محققان، در اکثریت جوامع کلسترول رژیمی تنها تاثیر کمی بر میزان کلسترول خون دارد و مطالعات کمی در مورد ارتباط مصرف کلسترول رژیم غذایی با افزایش ریسک بیماری های قلبی-عروقی وجود دارد.

مطالعه جدید محققان دانشگاه فنلاند شرقی نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین افراد دارای فنوتیپ APOE۴ که بر متابولیسم کلسترول تاثیر می گذارد و در بین مردم فنلاند شایع است وجود ندارد.

در کشور فنلاند، شیوع الل APOE۴ که متغیری ارثی است، به شکل استثنایی بالاست و تقریبا یک سوم جمعیت حامل این فنوتیپ هستند.

در این مطالعه عادات غذایی ۱۰۳۲ مرد بین سن ۴۲ تا ۶۰ سال و بدون هیچ گونه تشخیص ابتلا به بیماری قلبی-عروقی در مطالعه تحت عنوان KIHD که در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ در دانشگاه فنلاند شرقی انجام شده بود، ارزیابی شد. در طول مدت ۲۱ سال پیگیری وضعیت این مردان، ۲۳۰ نفر دچار آنفارکتوس میوکاردیال شدند و ۳۲.۵ درصد شرکت کنندگان تحت مطالعه حامل فنوتیپ APOE۴ بودند.

در این مطالعه مشخص شد که مصرف بالای کلسترول رژیمی ارتباطی با ریسک بروز بیماری قلبی عروق کرونر ندارد؛ این وضعیت نه در افراد دارای فنوتیپ APOE۴ مشاهده شد و نه در کل جمعیت تحت مطالعه.

یافته ها بیانگر این مطلب است که رژیم غذایی حاوی کلسترول بالا یا مصرف مداوم تخم مرغ موجب افزایش ریسک بیماری های قلبی نمی شود.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا