کم‌یاب شدن شکر/ ادامه احتکار تا محرم!

موبنا – بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که عرضه شکر در مغازه‌ها بسیار کاهش یافته و به ندرت شکر در مغازه‌های سطح شهر قابل مشاهده است. بازار شکر تقریبا از حدود دو ماه پیش و از اوایل تابستان دستخوش تغییرات و نوساناتی شد و به یکباره قیمت آن از کیلویی حدود ۲۳۰۰ تومان ابتدا به حدود …

موبنا – بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که عرضه شکر در مغازه‌ها بسیار کاهش یافته و به ندرت شکر در مغازه‌های سطح شهر قابل مشاهده است.

بازار شکر تقریبا از حدود دو ماه پیش و از اوایل تابستان دستخوش تغییرات و نوساناتی شد و به یکباره قیمت آن از کیلویی حدود ۲۳۰۰ تومان ابتدا به حدود ۳۵۰۰ تومان و بعد از آن به بیش از کیلویی ۴۰۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که بر اساس قانون و طبق آنچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است قیمت منطقی برای هر کیلوگرم شکر باید حدکثر ۲۵۰۰ تومان باشد.

تاخیر در واردات شکر یکی از مهمترین دلایلی است که برای افزایش قیمت این محصول و کم شدن آن در بازار عنوان می‌شود.

بهمن دانایی – دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر – پیش‌بینی کرده که به زودی روند کاهشی پیدا خواهد و شکر به قیمت منطقی خود باز خواهد گشت.

به گفته وی، بر اساس قانون قیمت مصوب شکر درب کارخانه کیلویی ۲۵۲۰ تومان است و همه کارخانه‌های فعال شده به همین قیمت محصول خود را روانه بازار کرده‌ و می‌کنند.

طبق اعلام دانایی، قیمت این محصول در مراکز عمده‌فروشی می‌تواند تا سه درصد افزایش یابد و به حدود ۲۶۰۰ تومان برسد و قیمت منطقی برای بازار مصرف نیز با افزایش ۱۰ درصدی باید به حدود کیلویی ۲۹۰۰ تومان برسد که پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول به زودی به قیمت منطقی خود نزدیک شود.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر تصریح می‌کند که یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش قیمت و متعادل‌تر شدن شکر در بازار می‌شود این است که پیش از این به دلیل این‌که برخی مصرف‌کنندگان مانند شیرینی‌فروشی‌ها و دیگر صنایع احساس می‌کردند که امکان کمبود در عرضه شکر وجود دارد، آن را برای یک ماه خود خریداری می‌کردند، اما هم‌اکنون که به تدریج عرضه شکر تولید داخل در بازار روبه افزایش است و چنین نگرانی وجود ندارد و این خود دلیلی برای کاهش قیمت شکر در بازار است.

اما با وجود این اظهارات و خوش‌بینی‌هایی که برای کاهش قیمت شکر وجود داشت تاکنون قیمت از ثبات برخوردار نشده و بیش از نرخ مصوب ۲۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر عرضه شکر در بازار و مغازه‌ها کم شده و اگر هم در مغازه ای عرضه می شود نرخ آن ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.

فروشندگان می گویند حدود دو ماه است که به دلیل قیمت بالا و عرضه کم نمی‌توانند شکر خریداری کنند و اگر هم این کار را انجام دهند تقاضای چندانی برای آن وجود نخواهد داشت، چرا که در چنین وضعیتی مردم ترجیح می‌دهند شکر مصرف نکنند و برای همین خرید شکر در چنین وضعیتی برای‌شان همراه با ضرر خواهد بود.

به گفته مغازه داران، مسئله اصلی در گرانی شکر این است که عده‌ای تصمیم به عدم عرضه شکرهایشان گرفته‌اند و عملا دست به احتکار زده‌اند. آن‌ها معتقدند که این احتکارگران قصد دارند تا ماه آینده و فرا رسیدن ماه محرم محصولاتشان را نگه دارند و بعد با فرا رسیدن ماه محرم که مصرف شکر به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند محصولش‌شان را به بازار سرازیر کنند تا سود کلانی بدست آورند.

در این میان با توجه به گران فروشی و احتکار صورت گرفته انتظار می‌رود برای حفظ و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دستگاه‌های ذی ربط برخوردها و سیاست‌های لازم را به خرج دهند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا