قیمت خودرو کاهش می‌یابد

موبنا – حدودا دو ماهی می‌شود که خودروهای داخلی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته‌اند و اگرچه روند افزایشی آن کند شده، اما هنوز خاتمه نیافته است. فعالان بازار همچنان معتقدند متعادل نبودن عرضه و تقاضای خودروها، دلیل افزایش قیمت آنهاست و این عدم تعادل نیز از سیاست‌های خودروسازان داخلی سرچشمه می‌گیرد. به‌عبارت بهتر و …

موبنا – حدودا دو ماهی می‌شود که خودروهای داخلی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته‌اند و اگرچه روند افزایشی آن کند شده، اما هنوز خاتمه نیافته است. فعالان بازار همچنان معتقدند متعادل نبودن عرضه و تقاضای خودروها، دلیل افزایش قیمت آنهاست و این عدم تعادل نیز از سیاست‌های خودروسازان داخلی سرچشمه می‌گیرد.

به‌عبارت بهتر و آن طور نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، خودروسازان با کاهش عرضه محصول به بازار، عملا سبب افزایش قیمت شده‌اند. این البته در حالی است که گفته می‌شود به‌تدریج از یکی دو هفته آینده، روند شکستن حباب قیمتی خودروها آغاز خواهد شد. فعالان بازار معتقدند با شکسته شدن این حباب، قیمت خودروهای داخلی طی هفته‌های پیش رو نزولی خواهد شد.

در این مورد علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار خودرو کشور به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: از هفته آینده با توجه به آغاز هیاهوی بازگشایی مدارس و همچنین تشدید سفرهای آخر تابستان، مشتریان کمتر به بازار خودرو رجوع می‌کنند و در نتیجه شاهد سنگین‌تر شدن رکود خواهیم بود. وی با بیان اینکه با سنگین شدن رکود، قیمت‌ها پایین خواهند آمد، می‌افزاید: در حال حاضر بازار خودرو در شرایط حبابی قرار دارد و قیمت‌ها به اصطلاح کاذب هستند، با این حال طی هفته‌های پیش رو این حباب تقریبا شکسته می‌شود. به گفته این فعال بازار، قیمت خودروهای داخلی بین ۵۰۰ تا یک‌و‌نیم میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد و رکود قریب الوقوع بازار نیز احتمالا تا آذر ماه ادامه خواهد داشت. گفته‌های وی در شرایطی است که خودروسازان همچنان از فروش خود ابراز رضایت کرده و تاکید می‌کنند رکودی در کار نیست. روش‌هایی که خودروسازان برای فروش محصولات شان در نظر گرفته‌اند (به خصوص فروش چکی)، سبب شده مشتریان زیادی امکان خرید خودروهای داخلی را پیدا کنند. ازآنجاکه همچنان کاهش قدرت خرید مشتریان یکی از دلایل اصلی رکود در بازار آزاد است، فروش چکی توانسته راه را برای خرید خودرو باز کند و از همین رو خودروسازان معتقدند «رکود» مختص این «بازار» است نه فروش کارخانه‌ای آنها.

نوسانات قیمتی در بازار

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها طی هفته جاری چه تغییراتی را تجربه کرده است. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، پراید در حال حاضر در مدل ۱۱۱ که همان هاچ بک است، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نشان از افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی این محصول دارد. ۱۱۱ در حال حاضر گران‌ترین مدل پراید به حساب می‌آید، چه آنکه مدل ۱۳۱ این محصول هم‌اکنون ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو نیز طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. پراید مدلی دیگر به نام ۱۳۲ نیز دارد که این محصول هم‌اکنون با قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ۱۳۲ نیز حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. از پراید بگذریم و سری به تیبا بزنیم، خودرویی که حالا دیگر به مرز ۲۵ میلیون تومان در بازار رسیده است. تیبا که مانند بسیاری از خودروهای داخلی، طی هفته‌های اخیر طعم گرانی را چشیده، این هفته نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این محصول با توجه به افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی‌اش، در حال حاضر ۲۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما فعالان بازار در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» خبر از افزایش قیمت پژو ۴۰۵، این پر فروش‌ترین محصول ایران خودرو می‌دهند.

به روایت آنها، این محصول در هفته جاری ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید ۳۱ تومان هزینه کرد. ۴۰۵ طی یکی دو ماه گذشته بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده و «۳۱ میلیون تومان» یک رکورد برای این محصول به‌شمار می‌رود. افزایش قیمت ۴۰۵ در شرایطی است که سمند بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت البته به مدل LX سمند مربوط می‌شود، چه آنکه سورن و EF7 با قیمت‌های دیگری در بازار عرضه می‌شوند. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما از بازار رانا خبر می‌دهند که این محصول در حال حاضر ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان می‌دهد رانا تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. سری هم به بازار پژو ۲۰۶‌ها بزنیم، خودروهایی که طی هفته جاری نیز از تغییرات قیمتی در امان نبوده‌اند. در این بین، ۲۰۶ تیپ ۵ در حال حاضر ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آن دارد. این در حالی است که مدل صندوقدار ۲۰۶ خلاف جهت شنا کرده و از قیمت آن کاسته شده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. این قیمت از عقب‌نشینی ۳۰۰ هزار تومانی V8 طی هفته جاری حکایت می‌کند. دیگر مدل ۲۰۶ یعنی تیپ ۲ این محصول اما در حال حاضر با قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان در بازار قابل خرید است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این محصول طی یکی دو ماه گذشته بیش از ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده که این موضوع ریشه در نبود تعادل میان عرضه و تقاضای ۲۰۶ تیپ ۲ دارد.

هر سه مدل ۲۰۶ در حال حاضر دارای قیمت‌های حبابی هستند و از همین رو انتظار می‌رود طی هفته‌های پیش‌رو، این حباب شکسته و قیمت آنها به اصطلاح واقعی‌تر شود. از ۲۰۶ که بگذریم، فعالان بازار از تغییرات قیمت تندر-۹۰ نیز صحبت به میان می‌آورند. در این بین، مدل اتومات تندر-۹۰ قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان دارد که از عقب‌نشینی ۵۰۰ هزار تومانی این محصول حکایت می‌کند. تندر اتومات سابقه قیمت ۵۳ میلیون تومان را نیز در کارنامه خود ثبت کرده که مربوط به روزهای ابتدایی عرضه این محصول است. کاهش قیمت تندر اتومات در حالی است که دیگر مدل این محصول به نام پارس تندر، با افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی در هفته جاری روبه‌رو شده است. به گفته فعالان بازار، پارس تندر در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد. پارس تندر به لحاظ فنی هیچ تفاوتی با تندر معمولی ندارد و فقط تغییراتی ظاهری در قسمت صندوق آن توسط پارس خودرویی‌ها ایجاد شده است. اما مدل معمولی تندر-۹۰ یعنی E2، این هفته ۲۰۰ هزار تومان ارزان شده و با این حساب، هم‌اکنون ۴۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

تندر-۹۰ اما مدلی هاچ بک نیز دارد که با نام ساندرو در بازار کشور عرضه شده است. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳ میلیون تومان دارد و این یعنی ۵۰۰ هزار تومان به قیمت آن طی یکی دو هفته اخیر اضافه شده است. پارس خودرویی‌ها سه‌شنبه گذشته از مدل ساندرو استپ وی که ظاهری بزرگ تر و حجیم‌تر دارد، رونمایی کردند و این محصول تا چندی دیگر روانه بازار کشور خواهد شد.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا