کاهش وزن بدون نیاز به رژیم غذایی

موبنا – به گزارش دیلی‌میل، محققان معتقدند که پیروی از رژیم‌های غذایی سخت و طولانی‌مدت به نوعی باعث میل بیشتر به مصرف غذاهای پرکالری درست در پایان رژیم غذایی می‌شود، بنابراین افراد چاق نباید خود را مسئول اضافه وزن مجدد بدانند. در این پروژه تحقیقاتی محققان مغز یک دانش‌آموز چاق را از سال ۲۰۱۰ طوری …

موبنا – به گزارش دیلی‌میل، محققان معتقدند که پیروی از رژیم‌های غذایی سخت و طولانی‌مدت به نوعی باعث میل بیشتر به مصرف غذاهای پرکالری درست در پایان رژیم غذایی می‌شود، بنابراین افراد چاق نباید خود را مسئول اضافه وزن مجدد بدانند.
در این پروژه تحقیقاتی محققان مغز یک دانش‌آموز چاق را از سال ۲۰۱۰ طوری برنامه‌ریزی کردند تا از الگوی رایج مصرف غذای کم کالری در رژیم و کاهش موقتی وزن و وزن‌گیری مجدد بعد از رژیم پیروی نکند.
در این روش مغز انسان یاد می‌گیرد تا بدون رژیم غذایی و با ورزش‌کردن مرتب به صورت روزانه وزن را به صورت خودکار تنظیم کند.
محققان معتقدند که حتی پایبندترین افراد به رژیم نیز بعد از پنج سال کنترل مصرف مواد غذایی به وزن قبلی و حتی بیشتر از آن برمی‌گردند. به‌طوری‌که بیش از ۴۱ درصد افراد بعد از پایان رژیم حتی بیشتر از زمان قبل از آغاز رژیم چاق می‌شوند.
در این مطالعه مشخص شد که مغز انسان به صورت خودکار میزان توده بدنی را تحت تاثیر ژنتیک کنترل می‌کند. در واقع مقابله با الگوی وزن موجود در مغز بسیار دشوار است، چرا که ژن‌ها این اجازه را به مغز نمی‌دهند. پس به کمک این یافته می‌توان دلیل چاق نشدن افراد لاغری که بیش از افراد چاق غذا می‌خورند را بهتر درک کرد.
محققان معتقدند که رژیم‌های کوتاه مدت شاید در بازه زمانی دو تا سه ماهه اثر بخش باشند، اما با گذشت حتی یک هفته بعد از رژیم مغز با دریافت کمترین کالری سعی می‌کند تا توده بدنی را به حالت قبل بازگرداند، بنابراین تنها راه ممکن برای کنترل طولانی‌مدت وزن، پیروی از رژیم غذایی معمولی در سه وعده در طول ۱۲ ماه همراه با ورزش سبک و روزانه است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا