اطلاعات جالبی درباره یک سیاره آبکی!

موبنا – شاید تصور کنید منابع آبی موجود و مرتبط با کره زمین این امکان را برایمان فراهم می کند تا سیاره زمین را یک مکان آبکی بنامیم! هر چند استفاده از این مفهوم در برخورد اول ممکن است ذهن شما را متوجه میزان اهمیت این مطلب نکند اما ساده ترین عبارتی که می توان برای …

موبنا – شاید تصور کنید منابع آبی موجود و مرتبط با کره زمین این امکان را برایمان فراهم می کند تا سیاره زمین را یک مکان آبکی بنامیم! هر چند استفاده از این مفهوم در برخورد اول ممکن است ذهن شما را متوجه میزان اهمیت این مطلب نکند اما ساده ترین عبارتی که می توان برای نمایش فراوانی آب در بخش های مختلف کره زمین بکار برد همین واژه “آبکی” خواهد بود. زیرا معمولا آبکی برای توصیف یک مکان، سطح، شی یا هرچیزی که پر از آب باشد استفاده می شود و ما می خواهیم بدانیم می توان از این مفهوم برای سیاره زمین نیز استفاده کرد.

تصاویری که از کره زمین بویژه آن هایی که در فضا ثبت می شوند را بارها دیده ایم و لکه های آبی رنگ فراوان در تصاویر مذکور این ذهنیت را برایمان ایجاد کرده که در یک سیاره آبکی زندگی می کنیم! اما براستی چه میزان آب در قسمت های مختلف زمین شامل سطح، درون و حتی پیرامون(*) آن وجود دارد؟

*باید بگوئیم حتی آب هایی که در نزدیکی زمین(بیشتر اشاره به ابرها) ذخیره می شوند نیز به نوعی ماهیت وجودی خود را وابسته به چرخه های فعال این کره اسرارآمیز هستند.

در حدود ۷۱ درصد از سطح زمین توسط آب ها پوشانده شده است که از این میزان اقیانوس ها با ۹۶.۵ درصد بیشترین سهم آبی کره زمین را در اختیار دارند. علاوه بر این آب به اشکال متفاوت حتی در جاهایی که کمتر بدان فکر کرده ایم نیز وجود دارد. از بخار در هوا، رطوبت خاک، بدن انسان و حیوانات گرفته تا رودخانه ها، دریاچه ها، یخچال های طبیعی و …

اگر مقداری به قوانین علمی آشنایی داشته باشیم؛ براحتی می توان دلیل حضور گسترده آب در بخش های مختلف کره زمین و چرخه فعال آن را توجیه کرد. آب ها پیوسته از شکلی به شکل دیگر در حال تغییر هستند و در نهایت محصول این چرخه هوشمندانه مجددا شکل مولکولی آب را خواهد داشت.

تمام آب زمین در یک حباب!

ما در این بخش از مطلب یک تصویر را در اختیار داریم که در آن کره زمین به همراه سه شکل کره ای آبی رنگ با اندازه های متفاوت دیده می شود. یکی از این کره ها که شباهت زیادی به قطره آب دارند بزرگ تر و دیگری متوسط و آخری بسیار کوچک است. که در ادامه بحث با توجه به شکل، ما آنها را با نام های شماره ۱، شماره ۲ و شماره ۳ می شناسیم. اما این ها چه هستند؟!

اطلاعات جالبی درباره یک سیاره آبکی!

در تصویر کره های آبی رنگ نماینده نسبت میان آب موجود در زمین با اندازه این سیاره(زمین) هستند. قطعا از اندازه کوچک این اشکال کروی شکل آبی رنگ یا همان قطره آب خودمان شگفت زده شده اید! بنابراین هر کره نماینده از نظر قطر نماینده یک واقعیت است.

کره شماره ۱ به عنوان بزرگترین قطره آب ما در این تصویر نماینده تمامی آب های موجود در سطح، داخل و پیرامون (وابسته به موجودیت کره زمین) است. حجم این کره از نظر عددی برابر با ۳۳۲,۵۰۰,۰۰۰ cubic miles (mi۳) خواهد بود که قطر این کره(شماره یک) ۱۳۸۵ کیلومتر است.

کره کوچکتر یا همان شماره ۲ در این تصویر با حجم خود نماینده منابع آب شیرین(و وابسته به آن) در شکل آب های زیرزمینی، مرداب و آبگیرها، باتلاق ها، رودخانه ها و دریاچه ها خواهد بود. حجم این کره از نظر عددی برابر است با ۲,۵۵۱,۰۰۰ mi۳، در نتیجه قطر این کره برابر با ۲۷۲.۸ کیلومتر خواهد بود که همان آبی است که هر روز برای زندگی بدان نیاز داریم. که البته حجم قابل توجهی از آن در اعماق زمین قرار داشته و در دسترس انسان نیست.

و اما این کره بسیار کوچک یا همان شماره ۳ تصویر که بیشتر شبیه یک نقطه به چشم می آید در واقع از نظر حجمی نماینده میزان آب های شیرین موجود در تمامی دریاچه ها و روردخانه های سیاره زمین است! اینجاست که احتمالا احساس خطر بیشتری از مطالعه این مطلب برایتان ایجاد خواهد شد. بیشتر آبی که ما برای زندگی روزانه بدان وابسته هستیم از همین منابع آب سطحی تامین می شود و این نقطه کوچک نماینده واقعیت آبی کره زمین است!

کره شماره ۳ از نظر حجمی عدد ۲۲,۳۳۹ mi3 را در برابر ما قرار می دهد که قطری برابر با ۵۶.۲ kilometers خواهد داشت.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا