مرگ فوتبالی ستاره‌ سرخپوش شوروي با عمل آپاندیس +عکس

موبنا – تا آغاز مسابقات یورو ۲۰۱۶ به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در نخستین بخش با ستاره جام ۱۹۶۰ که در فرانسه برگزار شد آشنا شوید: ستارگان ادوار جام ملتهای اروپا ۱۹۶۰ – ویکتور پوندلنیک Viktor Ponedelnik فاتح پارک دو پرنس پاریس، به سال ۱۹۶۰ در جام ملت‌های اروپا زمانی که اتحاد …

موبنا – تا آغاز مسابقات یورو ۲۰۱۶ به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در نخستین بخش با ستاره جام ۱۹۶۰ که در فرانسه برگزار شد آشنا شوید:

 مرگ فوتبالی ستاره‌ سرخپوش با عمل آپاندیس

ستارگان ادوار جام ملتهای اروپا
۱۹۶۰ – ویکتور پوندلنیک Viktor Ponedelnik

فاتح پارک دو پرنس پاریس، به سال ۱۹۶۰ در جام ملت‌های اروپا زمانی که اتحاد جماهیر شوروی اگر قطب فوتبال جهان نبود لااقل یکی از مدعیان جدی و صاحب سبک فوتبال تازه پا گرفته آن دوران محسوب می‌شد.

متولد شنبه اول خرداد ماه سال ۱۳۱۶ شمسی در روستوف، در پست مهاجم یک ابرقدرت بدون رقیب به نظر می‌رسید و در زمین فوتبال همیشه تشنه گلزنی و درخشش بود.

ویکتور پوندلنیک اولین بازیکنی بود که از یک تیم دسته دوم به تیم ملی دعوت شد و در پیروزی ۷-۱ مقابل لهستان در دیداری دوستانه، پیش از آغاز جام ملتهای ۱۹۶۰ هت تریک کرد تا نشان دهد دعوتش به تیم ملی بی مورد نبوده است.

اتفاقا چند هفته بعد از این هت تریک در فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۰ دروازه یوگوسلاوی، دیگر تیم قدرتمند آن دوره را باز کرد و اولین و آخرین جام قهرمانی را برای شوری آن دوران و روسیه این روزها به ارمغان آورد.

پوندلنیک در روستوف زسکا ۱۱۴ بار بازی کرد و ۳۷ گل به ثمر رساند. در تیم ملی شوروی نیز ۲۹ بازی و ۲۰ گل در طول ۴ سال برای ویکتور ثبت شده است.

ویکتور در سایه لو یاشین قدم می‌زد اما این‌گونه نبود که حرفه‌ای‌ها نامش را از یاد ببرند، پوندلنیک برای آنهایی که تاریخ فوتبال را به احترام فوتبال مرور می‌کنند همیشه یک مهاجم گلزن و با اخلاق بود که ملیت برایش اهمیت داشت و دلهره نارضایتی مردم برایش یک کابوس تمام عیار بود.

 مرگ فوتبالی ستاره‌ سرخپوش با عمل آپاندیس

او زننده گل پیروزی بخش فینال پارک دو پرنس سال ۱۹۶۰ در جام ملت‌های اروپا بود. دیدار فینال این مسابقات در تاریخ ۱۰ جولای ۱۹۶۰، در حضور ۱۷۹۶۶ نفر در استادیوم پارک دو پرنس شهر پاریس، بین دو تیم شوروی و یوگوسلاوی برگزار شد. در حالی که یوگوسلاوی تیم برتر میدان به نظر می‌رسید، در دقیقه ۴۳ با گل میلان گالیچ پیش افتاد، اسلاوا مترولی در دقیقه ۴۹ حساب کار را به تساوی کشاند، تا وقت اضافه سرنوشت بازی را روشن کند.

ویکتور پوندلنیک در دقیقه ۱۱۳ تاریخ‌ساز شد و گل پیروزی بخش سرخ پوشان شوروی را به ثمر رساند، تا این تیم اولین قهرمان تاریخ یورو لقب بگیرد، اتفاقی که روزنامه های انگلیسی و آلمانی به آن روی خوش نشان ندادند و فقط به درج اخبار کوتاهی در خصوص آن بسنده کردند.

جراحی آپاندیس برای او پایان دوران حرفه‌ای گری بود و آپاندیسیت مرد اول فوتبال شوروی را مجبور به خداحافظی از فوتبال در سن ۲۹ سالگی کرد.

 مرگ فوتبالی ستاره‌ سرخپوش با عمل آپاندیس

ویکتور پوندلنیک نفر اول سمت چپ

او بعد‌ها به عنوان روزنامه نگار ورزشی، سرمربی تیم‌های پایه و آکادمی‌های فوتبال و مشاور ورزشی وزیر ورزش روسیه فعالیت کرد. سه فرزند و ۴ نوه با ارزش‌ترین چیزهایی هستند که این روزها پیرمرد ۷۹ ساله را امیدوار به زندگی نگاه داشته و روی لبانش لبخند می‌نشاند.

 

 منبع: مشرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا