حج امسال منتفی است

موبنا – علی جنتی درباره برگزاری حج تمتع امسال اظهار کرد: قرار بود تا امروز صبر کنیم. اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود پاسخ دادند، دنبال کنیم، اما با توجه به نوع برخورد در دو دور مذاکرات هیأت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات …

موبنا – علی جنتی درباره برگزاری حج تمتع امسال اظهار کرد: قرار بود تا امروز صبر کنیم. اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود پاسخ دادند، دنبال کنیم، اما با توجه به نوع برخورد در دو دور مذاکرات هیأت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم، عملاً امکانپذیر نیست مراسم حج تمتع امسال برگزار شود.

وی با بیان اینکه “سازمان حج و زیارت هم طی بیانیه‌ای این موضوع را اعلام خواهد کرد، درباره اینکه معاون وزیر خارجه عربستان اعلام کرده ایران در ماجرای حج امسال خیلی جدی نبوده است، گفت: بی‌خود می‌گویند، این‌ها جوسازی‌های رسانه‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خودشان را بپوشانند.

جنتی در ادامه گفت: به هر حال ما آنچه برایمان مهم بود و بر آن تأکید داشتیم بحث تأمین امنیت زائران است؛ با توجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد که در سال گذشته منجر به شهادت بسیاری از زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی شد و در سال‌های قبل‌تر هم دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت می‌گرفت، بنابراین ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندان‌مان در عربستان نداریم.

وزیر ارشاد گفت: بحث رعایت و حفظ حرمت زائران ایرانی از دیگر مواردی است که بیشتر مورد تأکید ما بوده که مقامات عربستان برای این هم پاسخی نداشتند.

جنتی تصریح کرد: در زمینه‌های اجرایی هم عملاً ۴ ماه زمان را از دست دادیم و امکان اینکه بتوانیم امکان اقامتی را برای زائران فراهم کنیم و زمان برای قراردادهایی که باید ببندیم نداریم.

وی تاکید کرد: استنباط من این است که یک تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند صورت گرفت، لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.

 منبع:ايسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا