۹ درصد داروهای کشور برای درمان دیابت مصرف می شود/ دیابتی ها رو به افزایش

موبنا – فاطمه سلیمانی روز یکشنبه در همایش اقتصاد سلامت افزود: سهم فروش داروهای دیابتی در کشور ۶ عدد، سرانه تجویز دارو بر حسب نسخه چهار عدد و سرانه تجویز دارو برحسب فروش ۳۱ عدد است و این نشان می دهد که میزان فروش و تجویز دارو با هم تفاوت معناداری دارند. وی تصریح کرد: …

موبنا – فاطمه سلیمانی روز یکشنبه در همایش اقتصاد سلامت افزود: سهم فروش داروهای دیابتی در کشور ۶ عدد، سرانه تجویز دارو بر حسب نسخه چهار عدد و سرانه تجویز دارو برحسب فروش ۳۱ عدد است و این نشان می دهد که میزان فروش و تجویز دارو با هم تفاوت معناداری دارند.
وی تصریح کرد: از فروش ریالی و عددی دارو در کشور مشاهده می شود چون در کشور بیماری های غیرواگیر در حال افزایش است، شاهد رشد آمار دیابت نیز هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند، ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۹۴ تقریبا روند افزایشی در فروش عددی دارو را شاهد هستیم.
سلیمانی افزود: در حوزه تجویز و مصرف منطقی داروهای دیابت به این بارو رسیده ایم که در حوزه دیابت بین فروش و تجویز تفاوت معنادای وجود دارد و این نشان می دهد که بسیاری از بیماران دیابتی برای دریافت داروهای دیابتی مستقیم به داروخانه ها مراجعه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین سرانه داروهای آنتی دیابتی در سال ۹۳ براساس فروش ۲۹،۵ عدد و این سرانه در سال گذشته به ۳۰ عدد رسیده و همچنین سرانه ریالی برای این داروها در سال ۹۳ رقم ۶۳ هزار و ۹۹ ریال و در سال گذشته ۷۶ هزار و ۷۲۹ ریال بوده است.

** ۳۰ درصد بیماران تحت تاثیر یک خطا قرار می گیرند
استاد بخش داروسازی بالینی دانشکده داروسازی تهران با بیان اینکه ۳۰ دذرصد بیماران ما تحت تاثیر یک خطا قرار می گیرند، گفت: این موضوع ما را دچار آسیب می کند.
سها نمازی افزود: اکنون نیمی از بیماران ما بین دارویی که از خانه می گیرند و آنچه که در بیمارستان ها مصرف می کنند، تفاوت دارند و این می توان به موضوع تلفیق داروها مرتبط باشد.
وی ادامه داد: همچنین در ۶۷ درصد موارد بین داروهای بیمار در خانه و بیمارستان یک تداخل وجود دارد و ۳۰ تا ۸۰ درصد بیماران تفاوت و عدم هماهنگی بین داروهای در منزل و بیمارستان را دارند و این خطرآفرین است.
وی با بیان اینکه در زنجیره درمان خلاهایی وجود دارد، گفت: برخی از این خلاها در مراقبت از بیماران مشاهده می شود و مطالعات نشان داده است عدم حضور داروساز در این زنجیره دارو و درمان باعث شده که این خلاها وجود داشته باشد.
نمازی سومین رشته پراعتماد را رشته داروسازی عنوان کرد و افزود: حضور داروسازان باعث می شود که برخی از این خلاها برطرف شود چون داروسازان می توانند نقش در روند بیماری ها، متوقف یا کاهش مراحل بیماری و در تشخیص آن نقش داشته باشند و همه اینها مجر به کاهش خطر می شود.
نخستین نشست دوره ای اقتصاد سلامت با عنوان نقش داروسازان در بهینه سازی سیستم ارائه مراقبت های بهداشتی در حوزه دیابت امروز در هتل اوین تهران برگزار شد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا