۱۳ درصد کل منابع سلامت برای درمان دیابت هزینه می شود

موبنا – فرزاد پیرویان روز یکشنبه در همایش «اقتصاد سلامت» افزود: دولت ها باید برنامه ریزی درستی در مورد دیابت و کنترل این بیماری داشته باشند زیرا این میزان هزینه در بخش دیابت نسبت به سلامت خیلی بیشتر است و تا سال های آینده نیز افزایش می یابد. وی ادامه داد: ۲۴۶ میلیون دیابتی در …

موبنا – فرزاد پیرویان روز یکشنبه در همایش «اقتصاد سلامت» افزود: دولت ها باید برنامه ریزی درستی در مورد دیابت و کنترل این بیماری داشته باشند زیرا این میزان هزینه در بخش دیابت نسبت به سلامت خیلی بیشتر است و تا سال های آینده نیز افزایش می یابد.
وی ادامه داد: ۲۴۶ میلیون دیابتی در جهان داریم که تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۸۰ میلیون نفر می رسد و این رقم در ایران نیز چهار میلیون و ۹۰۰ هزار دیابتی خواهد بود.

** تعداد دیابتی ها در ایران طی ۱۰ سال آینده دو برابر می شود
پیرویان با بیان اینکه پیش بینی شده در ۱۰ سال آینده شمار دیابتی ها در ایران به دو برابر افزایش یابد، ادامه داد: به همین منظور سازمان ملل روز ۱۴ نوامبر را روز جهانی دیابت نامگذاری کرده است.
وی افزود: دیابت یک مشکل اصلی نظام سلامت است و بار سنگین زیادی به بخش نظام سلامت وارد می کند.
مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو به هزینه های دیابت در کشور اشاره کرد، گفت: فقط هفت درصد هزینه ها در بخش داروهای دیابتی است، این در حالیست که ۵۰ درصد هزینه ها مربوط به بیماران بستری و بیش از ۲۰ درصد هزینه ها در بخش غیر دارویی است.

** هر ۱۰ ثانیه یک دیابتی در جهان فوت می کند
وی با بیان اینکه هر ۱۰ ثانیه یک فرد در اثر عوامل مربوط به دیابت در دنیا از بین می رود، افزود: بزرگترین علت مشکلات کلیوی مربوط به دیابت است و بیماران دیابتی بطور متوسط پنج تا ۱۰ سال زودتر از مردم عادی فوت می کنند و دو برابر مستعدتر برای سکته های قلبی هستند.

** هر دیابتی در سال ۱۰ هزار دلار هزینه دارد
مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هزینه نظام سلامت برای دیابتی ها بالا است، ادامه داد: هر بیمار دیابتی در سال، ۱۰ هزار دلار هزینه دارد و اگر قند خون کنترل شود، هزینه ها نیز کاهش می یابد.
پیرویان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت بحث داده ها است و باید حتما برای جمع آوری نظام دیتای کامل اقداماتی صورت گیرد.
وی گفت: وجود داروهای هم شکل و هم آوا و برندهای مختلف، یک مشکل جدی است که باید در این زمینه رویکردی جامع در مدیریت درمان داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر پیامدهای اثربخش، برخی از این مشکلات را نیز حل کرد.
همایش یک روزه «اقتصاد سلامت» امروز(یکشنبه) با حضور جمعی از پزشکان داروساز و متخصصان در هتل اوین برگزار شد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا