آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر

موبنا – در این گزارش با ۱۰ کشف باستان‌شناسان پس از باز کردن مقبره فراعنه آشنا می‌شوید: ۱ مصریان باستان پس از مرگ مومیایی می‌شدند و جسد آن‌ها در پارچه‌ای کتان پیچیده می‌شد. فراعنه به همراه زیورآلات و طلسم‌ها در پوشش کتانی پوشانده می‌شدند و در چند تابوت تو در تو قرار داده می‌شدند تا از …

موبنا – در این گزارش با ۱۰ کشف باستان‌شناسان پس از باز کردن مقبره فراعنه آشنا می‌شوید:

۱ مصریان باستان پس از مرگ مومیایی می‌شدند و جسد آن‌ها در پارچه‌ای کتان پیچیده می‌شد. فراعنه به همراه زیورآلات و طلسم‌ها در پوشش کتانی پوشانده می‌شدند و در چند تابوت تو در تو قرار داده می‌شدند تا از بدن آن‌ها به خوبی محافظت شود. بدن «توتنخامون» پادشاه ۱۹ ساله مصری در تابوتی زرین با ماسکی از جنس طلا به شکل چهره خودش آرمیده است.

گرچه اخیرا برخی باستان‌شناسان معتقدند این ماسک در اصل متعلق به مادرش «نفرتی‌تی» بوده و او به دلیل مرگ ناگهانی و زودهنگام، ماسک و مقبره‌ مادرش را تصاحب کرده است. تابوت «توتنخامون» در دو تابوت چوبی با نقاشی‌های ظریف که درون یکدیگر قرار دارند، گذاشته شده و آن‌ها درون یک تابوت از جنس کوارتز. همه این تابوت‌های تودرتو در یک اتاقک طلایی قرار دارند.

ماسک مرگ توتنخامون از جنس طلا بود و ۱۰ کیلو وزن داشت.

نوشته های مشابه
آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
۲ امحاء و احشای مُرده‌های مصری پیش از مومیایی‌ شدن، از بدن‌شان خارج می‌شود. کبد، روده‌ها، ریه‌ها و اندام شکمی داخل کوزه‌ای به نام «Canopic Jar» قرار می‌گیرد. روی هر کوزه، سر یک خدا قرار دارد تا از محتویات آن محافظت کند. قلب، درون بدن باقی می‌ماند؛ چون مصریان باستان معتقد بودند در زندگی پس از مرگ، قلب انسان‌ها وزن می‌شود تا تکلیف خوب یا بد بودن زندگی‌شان در آن دنیا مشخص شود. اندام دورنی «توتنخامون» در کوزه‌های کنده‌کاری شده و زیبا قرار داده شده و در یک اتاقک مطلا در کنار او به خاک سپرده شده است.

مصری‌های باستان اعتقاد داشتند مغز اهمیت زیادی ندارد، به همین دلیل آن را از راه بینی خارج کرده و از بین می‌بردند!

۳ روی دیواره‌های مقبره‌های پادشاهان، نقوش بسیار زیبایی حک شده که داستانی را روایت می‌کند. روی دیوار قبر «توتنخامون» داستان سفر این پادشاه جوان از ورود به قبر تا گذر از دروازه دنیای زیرزمین و رسیدن به آن دنیا تصویر شده است. این سفری است که مصریان به آن اعتقاد داشتند و با کشیدن این نقاشی‌ها و قراردادن وسایلی در گور، مُرده را برای پیدا کردن مسیرش راهنمایی می‌کردند. آن‌ها همچنین در اطراف قبر چند طلسم از کتاب مردگان را برای تسهیل طی این مراحل برای مرده خود می‌نوشتند.

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
۴ سفر پس از مرگ، طولانی بود و به همین خاطر مصریان مُرده‌های خود را به همراه غذا، آب و شراب دفن می‌کردند. باستان‌شناسان در مقبره «توتنخامون» بقایای شش کوزه شراب انگور و هشت سبد میوه کشف کردند.

۵ برای این که فرعون‌های مصری با ظاهری آراسته به آن دنیا سفر کنند، به همراه آنها زیورآلات و لباس دفن می‌کردند. «توتنخامون» در قبرش بیش از ۵۰ البسه از جمله پیراهن، تونیک، شال‌گردن، دستکش و کلاه گیس به همراه داشته است. چندین دستبند، گردنبند، آویز و سگک در این اتاقک قرار داده شده که همگی از جنس طلا، جواهرات و سنگ‌های قیمتی هستند. به همراه او همچنین بادبزن‌هایی هم به خاک سپرده شده تا از گرمای قبر جلوگیری کند. یکی از این بادبزن‌ها از جنس عاج فیل و پرهای شترمرغ است.

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
۶ یکی دیگر از وسایل مورد نیاز فراعنه در دنیای پس از مرگ، قایق است! در کنار فرعون «خوفو» که بزرگترین هرم جیزه را به عنوان مقبره خود ساخت، کشتی بزرگی تقریبا با ۴۵ متر طول وجود دارد. برخی باستان‌شناسان معتقدند این یک کرجی خورشیدی است تا پادشاه بتواند به همراه خدای خورشید «را» به آسمان‌ها سفر کند. در قبر «توتنخامون» قایقی وجود ندارد، اما ۱۲ پارو به همراهش خاک شده است. شاید او قایقرانی دوست نداشته، چون در قبرش سه ارابه و حدود ۱۳۰ عصا از جنس‌های عاج فیل، نقره، طلا و چوب درخت آبنوس کشف شده است.

۷ ممکن است به همراه فرعون‌ها، عطرها و روغن‌های مورد علاقه‌شان که همگی از گرانقیمت‌ترین مواد ساخته شده‌اند، دفن شود. وقتی باستان‌شناسان به کند و کاو قبر «توتنخامون» پرداختند، هنوز مقداری از عطر او که در یک بطری مرمرین قرار داشت، باقی مانده بود. آزمایشات نشان داد این عطر از روغن نارگیل و کُندُر تهیه شده است.

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
۸ در قبر «توتنخامون» چندین نوع سلاح پیدا شد. این کار بیشتر برای دفاع شخصی هنگام خطرات احتمالی در زندگی پس از مرگ پادشاه، انجام می‌شد. اما گاهی اوقات تنها برای نمایش، این سلاح‌ها را با مرده‌ها دفن می‌کردند. به نظر می‌رسد برخی از این ابزار که در قبر «توتنخامون» یافت شده، پیش از این هرگز استفاده نشده‌اند. سپرهای بزرگ و ارابه‌های طلا از جمله وسایلی بودند که به دلیل حجم زیاد باید در قطعات کوچک‌تر در قبر قرار داده می‌شدند.

به گزارش گاردین، ممکن است برخی از این‌ها سلاح‌های محبوب «توت» در زمان جنگ بوده است. چوب‌های پرنده (چیزی شبیه بومرنگ) هم در قبر این پادشاه مصری دیده شده. باستان‌شناسان تصور می‌کنند این‌ها برای شکار پرنده در زندگی پس از مرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر

۹ آیا پادشاهان مصری بازی‌های تخته‌ای دوست داشتند؟ در قبر «توتنخامون» سِت سفری بازی «سِنِت» که از جنس عاج است، قرار دارد. شاید آن‌ها نمی‌خواستند حوصله پادشاه در سفر سر برود! ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم «سنت» چطور بازی می‌شده، اما به نظر می‌رسد این یک بازی دو نفره است که هر یک از بازیکنان باید مهره‌های طرف مقابل را بزند.

۱۰ مقبره بسیاری از فراعنه پیش از کشف شدن توسط باستان‌شناسان، توسط سارقان آثار باستانی تخلیه شده بود. اما زمانی که «هوارد کارتر» باستان‌شناس در سال ۱۹۲۲ به همراه گروهش قبر «توتنخامون» را کشف کرد، این مکان کاملا دست‌نخورده به نظر می‌رسید. دزدان هنوز به این مقبره دسترسی پیدا نکرده بودند و همه وسایل دست‌نخورده بودند.

به همین خاطر است که ما امروزه اطلاعات زیادی در مورد محتویات مقبره‌های پادشاهان مصر باستان داریم. اما در جریان این اکتشافات اتفاقات عجیبی افتاده؛ اعضای تیم باستان‌شناسی به بیماری‌های عجیب مبتلا شدند و برخی از آن‌ها جان خود را از دست دادند. کسی چه می‌داند، شاید این نفرین «توتنخامون» باشد!

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر
آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر

آنچه فراعنه با خود داخل قبر می‌بردند + تصاویر

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا