بمب اتم پاکستان ’۱۸ ساله’ شد

موبنا – این روز در پاکستان ‘یوم تکبیر’ نام گذاری شده و مراسم بزرگداشت این روز همه ساله از سوی دولت پاکستان به عنوان یکی از روزهای مهم و سرنوشت ساز این کشور، با صدور پیام هایی از سوی عالی ترین مقامات انجام می شود. پاکستان تنها کشور مسلمان صاحب بمب هسته ای است. ‘محمد …

موبنا – این روز در پاکستان ‘یوم تکبیر’ نام گذاری شده و مراسم بزرگداشت این روز همه ساله از سوی دولت پاکستان به عنوان یکی از روزهای مهم و سرنوشت ساز این کشور، با صدور پیام هایی از سوی عالی ترین مقامات انجام می شود. پاکستان تنها کشور مسلمان صاحب بمب هسته ای است.

‘محمد نواز شریف’ نخست وزیر پاکستان امروز درپیامی به مناسبت این روز اعلام کرد که تقویت آمادگی دفاع از کشور دربرابر تهدیدهای داخلی و خارجی از مهم ترین وظایف است.

وی گفت که برنامه هسته ای پاکستان برای آسیب ناپذیر ساختن این کشور طراحی شده تا کسی جرات نگاه شیطانی به سمت این کشور را نداشته باشد.

نواز شریف در پیام خود همچنین تاکید کرده است که هدف برنامه هسته ای پاکستان تضمین صلح در جنوب آسیا و ایجاد توازن قدرت در این منطقه است.

امسال پاکستان درحالی هجدهمین سالگرد دستیابی به سلاح هسته ای را جشن می گیرد که طی ماه های گذشته، با فشارهای شدید آمریکا برای کنترل و محدود کردن توان هسته ای نظامی خود مواجه بوده است.

برخی مقامات آمریکا نسبت به رشد سریع زرادخانه های هسته ای پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که با توجه به حضور گروه های شبه نظامی در تروریستی در پاکستان، دارایی های هسته ای این کشور از امنیت کافی برخوردار نیست.

برخی موسسات تحقیقاتی بین المللی نیز در گزارش های خود اعلام کرده اند که پاکستان با شتاب زیاد درحال افزایش سلاح های هسته ای خود است و می تواند تا ۱۵ سال آینده، بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود. گزارش این موسسه های بین المللی حاکی است که پاکستان حدود ۱۲۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

پاکستان ضمن واکنش شدید به هرگونه درخواست از این کشور برای محدود کردن توانمندی های هسته ای خود، بارها اعلام کرده است که سلاح هسته ای را به عنوان یک عامل بازدارنده دربرابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند نیاز دارد.

توان نظامی بالای ارتش پاکستان در میان کشورهای مسلمان و منطقه باعث شده تا این کشور در صدر فهرست ائتلاف نظامی خودساخته عربستان قرار گیرد. در ماه ها و سال های اخیر، بارها گزارش هایی درباره چشم دوختن عربستان به سلاح های هسته ای پاکستان مطرح شده اما این موضوع هربار از سوی مقامات پاکستان به شدت تکذیب شده است. کارشناسان مسائل هسته ای نیز معتقدند که عربستان از زیرساخت های لازم برای در اختیار داشتن سلاح های هسته ای برخوردار نیست.

پاکستان حدود دو هفته پیش، در اقدامی رقابتی با هند، رسما خواستار ملحق شدن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای شد. هند هم به دنبال ملحق شدن به این گروه است اما هیچ یک از این دو کشور، معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را به عنوان یکی از پیش نیازهای پیوستن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای، امضا نکرده اند.

پاکستان و هند هر سال تعدادی موشک بالستیک جدید با قابلیت های بالا از جمله با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای آزمایش می کنند و تنش های سیاسی کهنه میان او دو کشور همسایه، موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در جنوب آسیا شده است.

آمریکا، نخستین کشوری است که صاحب بمب اتم شد. این کشور در سال ۱۹۴۵ میلادی به سلاح هسته ای دست یافت و با وجود اینکه از آن زمان تاکنون هفت دیگر نیز توانسته اند به این سلاح دسترسی پیدا کنند، اما غیر آمریکا، تاکنون هیچ از کشورهای صاحب سلاح هسته ای، از بمب اتم علیه انسان ها استفاده نکرده است.

آمریکا در همان سالی که به بمب هسته ای دست یافت (آگوست ۱۹۴۵)، شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را به صحنه آزمایش بمب هسته ای خود تبدیل کرد و نزدیک به ۲۵۰ هزار انسان بی گناه در این حمله هولناک هسته ای جان باختند. روز باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در میان موج انتقادات شدید مردم ژاپن، به هیروشیما رفت اما حاضر به عذرخواهی از مردم ژاپن نشد.

به ترتیب، روسیه در سال ۱۹۴۹، انگلیس در سال ۱۹۵۲، فرانسه در سال ۱۹۶۰، چین در سال ۱۹۶۴، هند در سال ۱۹۷۴ و پاکستان هم در سال ۱۹۹۸ خود را به سلاح های هسته ای مجهز کردند. کره شمالی نیز در سال ۲۰۰۶ با انجام آزمایش هسته ای، در ردیف هشتم کشورهای صاحب سلاح هسته ای قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی که زرادخانه های خود را مملوء از کلاهک های هسته ای کرده است، از جلمه صاحبان سلاح هسته ای محسوب می شود اما هرگز میزان سلاح ها و بمب های اتمی خود را اعلام نکرده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا