راه‌هاي آموزش صداقت به فرزندان

موبنا – صداقت داشتن در زندگي موجب استحکام و دوام روابط بين افراد مي‌شود؛ زيرا فرد هم چون آينه‌اي شفاف آنچه را که در درون خود دارد، منعکس مي‌سازد.آموزش صداقت به کودکان مستلزم صرف وقت و شکيبایي است. فراگيري هر مهارتي اگر از سال‌هاي دوران خردسالي و کودکي آغاز شود تأثيري دو چندان بر زندگي …

موبنا – صداقت داشتن در زندگي موجب استحکام و دوام روابط بين افراد مي‌شود؛ زيرا فرد هم چون آينه‌اي شفاف آنچه را که در درون خود دارد، منعکس مي‌سازد.آموزش صداقت به کودکان مستلزم صرف وقت و شکيبایي است.
فراگيري هر مهارتي اگر از سال‌هاي دوران خردسالي و کودکي آغاز شود تأثيري دو چندان بر زندگي او مي گذارد. والدين مي‌توانند با تشويق کودکان به راست گویي و گفتن آنچه که واقعا ديده‌اند، صداقت را در آنها پرورش دهند. مطمئنيم دوست داريد فرزندتان صادق باشد تا اينکه تقلب کند، دروغ بگويد، پنهان کاري يا دزدي کند. اما بهترين راهکار براي آموزش صداقت به فرزندان تان چيست؟
ممکن است بعضي از والدين تصور کنند که دروغ گفتن در ذات بچه است و اين وظيفه والدين است که براي اينکه جلو عادت شدن آن را بگيرند، آنها را براي دروغگويي‌شان تنبيه کنند. واقعيت اين است که خيلي وقت ها خود والدين زمينه را براي دروغگويي فرزندشان ايجاد مي کنند.اين اشتباهي است که والدين مرتکب مي شوند: آنها با عصبانيت و تهديد با فرزندان شان روبه رو شده و آنها را متهم مي کنند. اگر خشن برخورد کرده و بخواهيد تنبيه‌شان کنيد، از اينکه واقعيت را به شما بگويند مي‌ترسند. اگر احساس امنيت کنند، صادق خواهند بود. پس با آنها با ملايمت رفتار کرده و بر صداقت شان تاکيد کنيد.براي هر کسي در هر سني صادق بودن، شجاعت مي خواهد. بنابراين اين وظيفه والدين است که به فرزندان شان آموزش دهند که براي گفتن حقيقت شجاع باشند.در زير به سه نکته اشاره مي کنيم که کمک تان مي کند صداقت را به فرزندان تان آموزش دهيد:۱- از ایام کودکی با فرزندان تان درمورد ارزش صداقت در خانواده صحبت کنيد. به آنها بگوييد که اين براي همه شما خيلي مهم است که بتوانيد هميشه روي همديگر براي شنيدن حقيقت، حتي اگر سخت باشد، حساب کنيد. اگر بين والدين و بچه ها صداقت نباشد، اعتماد و نزديکي در خانواده وجود نخواهد داشت.
صداقت پايه و اساس روابط خانوادگي و اعتماد و احترام متقابل است. به فرزندان تان بگوييد که براي حمايت و دفاع از آنها هر کاري از دست تان برآيد انجام مي دهيد، حتي براي‌شان مي جنگيد اما اگر بفهميد که به شما دروغ گفته اند، رابطه تان به کلي تغيير خواهد کرد. وقتي اعتماد از بين برود، زمان زيادي مي خواهد تا دوباره ايجاد شود.۲- نه تنها در کلمات تان بلکه در سبک زندگي تان هم براي فرزندان تان الگوي صداقت باشيد. اگر خودتان با فرزندان تان صادق نباشيد، نمي توانيد از آنها انتظار داشته باشيد که حقيقت را به شما بگويند. در واکنش به سوالاتي که مي پرسند، سعي کنيد به جاي دروغ گفتن، توضيح مختصري بدهيد و در حد سن شان پاسخ دهيد. اما اگر به آنها دروغ بگوييد، وقتي گفتن حقيقت براي‌تان خجالت‌آور است، نمي‌توانيد از آنها توقع داشته باشيد که وقتي براي شان سخت است، راستش را بگويند.
بديهي است که هم والدين و هم فرزندان مي توانند براي خودشان زندگي خصوصي داشته باشند و براي در ميان گذاشتن جزئيات خصوصي زندگي تان، مسائل مربوط به گذشته که هنوز با آنها درگير هستيد يا هر چيز ديگري که از آن واهمه داريد، بايد مرز تعيين کنيد. هدف تان بايد ايجاد محيطي آزاد باشد که هيچ پنهان کاري وجود نداشته و همه براي گفتن حقيقت احساس راحتي کنند.۳- به آنها نشان دهيد که تاکيدتان بيشتر بر صداقت آنهاست تا بر تنبيه آنها به خاطر بي صداقتي شان. مي توانيد براي دروغ فرزندتان عواقبي در نظر بگيريد اما لازم است که براي شان توضيح دهيد که راستگويي شان هم فوايدي براي شان خواهد داشت. اگر بخواهيد به زور تهديد و تنبيه حرف راست را از دهان آنها بيرون بکشيد، مطمئن باشيد که دفعه بعدي حقيقت را نخواهند گفت. اگر هنوز لازم مي‌دانيد که باوجود گفتن حقيقت، تنبيهي براي شان در نظر بگيريد، اينکار را با دقت و ملايمت انجام دهيد و با وجود آن تنبيه، از صداقت شان تشکر کنيد.همه آدمها توانايي صادق بودن را دارند اما اگر اين کار را تمرين نکنيد، هم شما و هم فرزندتان عادت خواهيد کرد که قسمتي از حقيقت را بپوشانيد و چون راحت تر است خيلي وقت ها دروغ هاي مصلحتي بگوييد. شما به عنوان پدر يا مادر فرصت داريد که به فرزندان تان کمک کنيد صداقت را ياد بگيرند. هيچ‌وقت استانداردهاي تان را پايين نياوريد اما بايد درک کنيد که آنها نمي توانند هميشه عالي باشند.

 منبع: 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا