آیا اپلیکیشن‌ های بهینه ساز مصرف باتری در گوشی‌های هوشمند، واقعا کارایی دارند؟

موبنا – تلفن‌های هوشمند امروزی اکثرا صفحه‌نمایش‌های بزرگی دارند و از قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم مختلفی بهره می‌برند و از طرفی پردازنده‌های قدرتمندی در آن‌ها بکار گرفته می‌شود. اما فناوری‌های باتری موبایل‌ها نیز باید با سرعتی برابر با سایر اجزای این محصولات رشد داشته باشد تا از پس تامین انرژی لازم برای فعالیت قطعات مختلف برآید؛ …

موبنا – تلفن‌های هوشمند امروزی اکثرا صفحه‌نمایش‌های بزرگی دارند و از قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم مختلفی بهره می‌برند و از طرفی پردازنده‌های قدرتمندی در آن‌ها بکار گرفته می‌شود. اما فناوری‌های باتری موبایل‌ها نیز باید با سرعتی برابر با سایر اجزای این محصولات رشد داشته باشد تا از پس تامین انرژی لازم برای فعالیت قطعات مختلف برآید؛ از همین رو در برخی از گوشی‌ها، باتری با حدود ۵ ساعت کار سنگین (مثلا تماشای فیلم‌های با کیفیت، انجام بازی‌های گرافیکی، وبگردی و استریم آنلاین و مواردی از این قبیل) کاملا تخلیه می‌شود و این موضوع برای هیچ‌کس خوشایند نیست.

به همین دلیل، برخی توسعه‌دهندگان، اقدام به ساخت اپلیکیشن‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف باتری کرده‌اند. این نوع اپلیکیشن‌ها عموما با جلوگیری از فعالیت و پردازش‌ وظایف غیر ضروری، در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کنند و در اکثر این نوع اپ‌ها اطمینان حاصل می‌شود که تنها در صورتی یک اپلیکیشن در حال اجرا باشد که به آن نیاز داشته باشید.

به عنوان مثال، برخی از اپلیکیشن‌ها قابلیت اجرای خودکار خود را دارند و نیز برخی اپ‌ها به صورت دائم از اینترنت دستگاه بهره برده و اقدام به دانلود بروزرسانی‌های جدید و نمایش نوتیفیکیشن‌های مختلف می‌کنند. در برخی مواقع نیز اپلیکیشن‌ها به صورت مخفی و در پس‌زمینه‌ی دستگاه فعال هستند و وظایف مختلفی را در این حالت انجام می‌دهند. مسلما همه‌ی این نوع اپلیکیشن‌ها از منابع سخت‌افزاری مانند پردازنده و حافظه‌ی رم پردازشی بهره می‌برند که در نتیجه باعث می‌شود باتری بیشتری هم مصرف شود.

برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها نیز به دلیل نوع طراحی یا مشکلات نرم‌افزاری، بیش از اندازه‌ی معمول از منابع دستگاه استفاده می‌کنند و همچنین انرژی غیرضروری بیشتری را مصرف می‌کنند. به تازگی محققان دانشگاه Purdue اعلام کرده‌اند که بازی محبوب و معروف پرندگان خشمگین (Angry Birds) و نیز اپلیکیشن فیسبوک و بسیاری دیگر از اپ‌های مشهور و پر استفاده، تقریبا سه برابر بیشتر از حد نیاز خود انرژی دستگاه را مصرف می‌کنند. این مصرف انرژی اضافه، فقط مربوط به خود اپلیکیشن نیست و بیشتر آن به دلیل مواردی چون نمایش تبلیغات شخص ثالث و دانلود و نمایش مواردی از این قبیل، منابع دستگاه را بیش از حد مصرف کرده که نتیجه‌ی آن خالی شدن سریع باتری است. این نتایج بر اساس اعلام تحقیقات یاد شده و توسط مایکروسافت اعلام شده‌اند که می‌توانید برای جزئیات بیشتر به این وب‌سایت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

اینگونه مشکلات نرم‌افزاری و باگ‌ها باعث می‌شوند تا اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی مصرف باتری در گوشی یا تبلت هوشمند خود کنیم تا جلوی فعالیت اضافه‌ی آن‌ها را بگیرد و عمرباتری را افزایش دهد. اما صبر کنید! این اپلیکیشن‌ها نیز همیشه واقعا کاربرد ندارند و در برخی موارد حتی باعث می‌شوند وضعیت بدتر از این شود.

اگر تبلیغ اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز باتری را در سایر اپلیکیشن‌ها با پیغامی مبنی بر اینکه دستگاه شما در معرض خطر قرار دارد، مشاهده کردید، هیچگاه بر روی آن تپ نکنید!

اجازه دهید با مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین نکته در مورد اپلیکیشن‌ها شروع کنیم. اگر شما تبلیغ یک اپلیکیشن بهینه‌ساز مصرف باتری را در اپلیکیشن‌های دیگر مشاهده کردید، احتمالا در آن تبلیغ تصویری را می‌بینید که به شما هشدار داده شده که باتری دستگاه‌تان در معرض خطر است. در چنین شرایطی هیچ‌گاه بر روی این نوع تبلیغات تپ نکنید.

این نوع اپ‌ها معمولا بدافزارهایی هستند که در برخی موارد فقط و فقط قصد دارند تا اطلاعات شخصی‌تان را از دستگاه بیرون بکشند. در عوض برای دانلود اپلیکیشن مورد نظر خود بهتر است از مارکت‌های معتبر و بهتر از همه فروشگاه گوگل‌پلی و اپ‌استور اقدام نمایید. همچنین پیش از دانلود اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز مصرف باتری، حتما نظر دیگر کاربرانی که آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار داده‌اند را مطالعه کنید.

اینکه فعالیت اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز مصرف باتری چگونه است، در واقع به تکنیک‌های خاصی که توسعه‌دهنده بکار می‌برد ارتباط دارد. برخی از این نوع اپ‌ها با نام task killer نیز شناخته می‌شوند و کار آن‌ها بستن خودکار اپلیکیشن‌هایی است که سعی دارند خود را بدون اجازه‌ی کاربر اجرا کنند.

malware apps

فکر می‌کنید که می‌دانید کدام اپلیکیشن‌ها در حال حاضر در حال اجرا هستند و باتری شما را مصرف می کنند؟ شاید بهتر باشد مجددا به این موضوع فکر کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت دائم در دستگاه فعال هستند؛ حتی اگر به صورت دستی فعالیت پردازشی آن‌ها را ببنید.

از نظر تئوری، این ایده بسیار خوب به‌نظر می‌رسد، اما در برخی شرایط، اپلیکیشن‌های مخرب مجددا خود را ری‌استارت می‌کنند و سپس باید مجددا توسط اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز بسته شوند. این چرخه هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد و همین عامل احتمالا می‌تواند باتری دستگاه شما را حتی سریع‌تر از قبل مصرف کند! برخی دیگر از اپ‌های بهینه‌ساز علاوه بر اپلیکیشن‌های فعال، اپ‌هایی که در حالت آماده به کار قرار دارند را نیز می‌بندند که این اقدام نیز می‌تواند در عملکرد و کارایی دستگاه تاثیر منفی داشته باشد.

راه‌ بهتری برای صرفه‌جویی در مصرف باتری وجود دارد و در ادامه به شما نشان خواهیم داد که دیگر اپلیکیشن‌ها چگونه می‌توانند به شما کمک کنند.

ممکن است اپلیکیشن‌های Task killers یک راه مشکوک برای ذخیره‌ی بیشتر باتری دستگاه به‌نظر بیایند. اپ‌های دیگری نیز ساخته‌ شده‌اند اقدام به خاموش کردن بخش‌هایی می‌کنند که انرژی دستگاه را بیشتر مصرف می‌کنند. JuiceDefender یکی از این اپلیکیشن‌ها است که به‌جای بستن دیگر اپ‌ها، به صورت خودکار اجزائی که در گوشی شما انرژی زیادی مصرف می‌کنند را در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، خاموش می‌کند. به عنوان مثال اگر از وای‌فای استفاده نکنید، این اپلیکیشن بخش وای‌فای دستگاه را خاموش می‌کند تا از مصرف بیهوده‌ی انرژی جلوگیری شود.

اپ Easy  Battery Saver نیز به صورت مشابهی کار می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید از حالت‌های مختلفی مانند ذخیره‌سازی معمولی، ذخیره‌سازی پیشرفته و دیگر حالت‌ها بهره ببرید. همچنین می‌توان تنظیمات و زمانبندی‌های خود را شخصی‌سازی کنید. دقت کنید که باید برای استفاده از این حالت ها نسبت به آنها آگاهی لازم را داشته باشید.

اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز مصرف باتری را می‌توان به خانه‌ها تشبیه کرد که زمانی که کسی در داخل خانه نباشد لامپ‌ها و دیگر وسایل را خاموش می‌کنیم تا از مصرف بیهوده‌ی انرژی جلوگیری شود

Abhinav Pathak که دانشجوی مقطع دکترا بوده و در دپارتمان مهندسی رایانه‌ی دانشگاه Purdue فعالیت می‌کند به همراه تیمی از محققان این دانشگاه بر روی موضوع مصرف انرژی در تلفن‌های هوشمند کار می‌کند. وی اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی مصرف باتری را همانند خانه تشبیه می‌کند که زمانی که کسی در داخل خانه نباشد لامپ‌های آن و دیگر وسایل را خاموش می‌کنیم تا از مصرف بیهوده‌ی انرژی جلوگیری شود. در این شرایط اپلیکیشن‌های مورد بحث می‌توانند مفید واقع شوند.

اما Pathak می‌گوید این نوع اپلیکیشن‌ها قادر به شناسایی اپ‌های دیگری که بیشتر از میزان مورد نیاز خود باتری مصرف می‌کنند نیست. وی همچنین اعلام کرده که بسیاری از اپلیکیشن‌ها به شکل نادرستی برنامه‌نویسی شده و در نتیجه انرژی مصرفی آن‌ها بیش از میزانی است که باید باشد. مثلاً برخی از اپلیکیشن‌ها که نیاز به دسترسی جی‌پی‌اس دستگاه شما دارند، امکان دارد پس از بسته شدن، نسبت به خاموش کردن جی‌پی‌اس گوشی اقدام نکنند و در این حالت انرژی باتری بیهوده مصرف خواهد شد.

BATTERY SAVER

در مورد این گونه اپلیکیشن‌ها کاربران باید امیدوار باشند که توسعه‌دهندگان از این پس بیشتر مراقب بوده و چنین اشتباهاتی را تکرار نکنند. در این شرایط بهتر است اپلیکیشن‌هایی که دارای اینگونه مشکلات هستند را به طور کامل از گوشی یا تبلت هوشمند خود حذف کنید. در ادامه شما را با بهترین روش‌هایی که می‌تواند سرعت مصرف باتری با کاهش دهد آشنا می کنیم.

به این نکته باید توجه داشت که اگر یک اپلیکیشن بهینه‌سازی مصرف باتری در یک دستگاه خاص خوب عمل کند، نمی‌توان انتظار داشت که در همه‌ی دستگاه‌ها به همین صورت عمل کند. پیش از نصب اپلیکیشن مورد نظر خود ابتدا نظر سایر کاربران را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که در دستگاه شما نیز به خوبی کار می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید که این تنها راه برای بهینه‌کردن مصرف انرژی در دستگاه شما نیست. با کمی دقت در هنگام استفاده از گجت‌های هوشمند خود می‌توانید روش‌های دیگری را نیز بیابید. به عنوان مثال خاموش کردن شبکه های وای‌فای یا بلوتوث در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید می‌توانند باعث جلوگیری از هدر رفتن باتری شود؛ چرا که در صورت روشن بودن وای‌فای، دستگاه به صورت دائم به دنبال سیگنال‌های ارتباطی می‌گردد و همین امر باعث مصرف بیشتر انرژی خواهد شد. همچنین می‌توانید بازه‌های زمانی بروزرسانی اپلیکیشن‌ها را به نحوی تنظیم کنید تا به صورت دائمی مورد بررسی قرار نگیرند؛ چرا که در حالت جستجوی دائم برای دریافت بروز رسانی‌ها، علاوه بر باتری، پردازنده‌ی دستگاه نیز درگیر خواهد شد.

wifi settings

صفحه‌نمایش دستگاه شما بخش زیادی از باتری را مصرف می‌کند و بنابراین نیاز نیست که نور آن را بر روی حداکثر روشنایی تنظیم کنید. همچنین می‌توانید زمان تاخیر در خاموش شدن خودکار دستگاه را در شرایطی که از آن استفاده نمی‌کنید کاهش دهید. به عنوان مثال نیازی نیست که اگر دستگاه را مورد استفاده قرار نمی‌دهید، صفحه‌نمایش به مدت ۲ دقیقه روشن بماند. بهتر است این زمان را بر روی ۱۵ الی ۳۰ ثانیه تنظیم کنید. علاوه بر این در بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند امروزی حالت‌های اختصاصی بهینه‌سازی مصرف انرژی باتری وجود دارد. اگر با این قابلیت‌ها آشنایی ندارید کافیست مدل دستگاه خود را در اینترنت جستجو کنید و راهنمای مربوطه را یافته و از آن بهره ببرید.

اهمیتی ندارد که به صورت دستی اقدام به بهینه‌سازی مصرف انرژی نمایید یا از اپلیکیشن‌های ساخته شده برای این کار بهره ببرید؛ مهم آن است که بدانید انرژی گوشی چگونه و در چه بخش‌هایی بیشتر مصرف می‌شود. اپلیکیشنی به نام Carat که توسط دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده شده تحلیل‌های عمیقی را در سیستم گوشی‌هوشمندتان انجام می‌دهد و سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده، بهترین پیشنهادات ممکن را برای بهینه‌سازی مصرف باتری اعلام می‌کند. علاوه بر این می‌توانید باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر تهیه کرده و از آنها به جای باتری پیش‌فرض دستگاه بهره ببرید.

مطمئناً همه می دانیم که گوشی‌های هوشمند با توجه به امکاناتی که در آنها وجود دارد نیاز به انرژی زیادی دارند و علاوه بر این از نظر اندازه، محدودیت‌هایی دارند و باید همه چیز در یک محصول در اندازه‌ی جیبی جای داده شود.

در حال حاضر تکنولوژی به کار گرفته شده در باتری‌ها چندان مناسب به نظر نمی‌آیند و ظاهرا چندین سال دیگر طول خواهد کشید تا باطری‌هایی با حجم و کارکرد بهتر در این محصولات قرار داده شود. اما تا آن زمان می‌توان از روش‌های مورد اشاره در این مطلب و برخی اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی مصرف باتری، استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر از دستگاه خود به منظور انجام کارهای سنگین نظیر تماشای فیلم با کیفیت های بالا یا انجام بازی‌های گرافیکی استفاده نکنید، طبیعتا همین حالا هم باتری‌های به کار گرفته شده در اکثر این محصولات آنقدری هستند که نیاز به شارژ مداوم آنها نداشته باشید.

می‌توان گفت اگر به طور معمول از قابلیت‌های مختلف تلفن هوشمند خود در طول روز استفاده می‌کنید، احتمالاً نیاز خواهید داشت تا روزانه یک تا دوبار آن را به صورت کامل شارژ کنید. اینکه به دلیل مصرف شدن باتری نخواهیم از امکانات هوشمند گجت‌های خود بهره ببریم، به نظر روش عاقلانه‌ای نیست؛ چراکه خاصیت اصلی این محصولات همین قابلیت‌ها و ویژگی های آن‌ها است.

حال شما با روش‌های مختلفی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری دستگاه‌تان آشنا شده‌اید. از روش‌های معمولی و دستی گرفته تا استفاده از برخی اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز و نیز امکانات پیش‌فرضی که در خود گوشی‌ها برای صرفه‌جویی مصرف باتری در نظر گرفته شده‌اند.

 منبع: زومیت | نویسنده: مجتبی بوالحسنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا