سفر به دور دنیا بدون یک قطره سوخت

موبنا، محمد مهدی حیدرپور – تا پیش از پایان ماه مه، برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ امیدوارند هواپیمای خورشیدی خود را در نیویورک سیتی فرود بیاورند. در شرایطی که روزانه هزاران هواپیما از سه فرودگاه اصلی این ناحیه به پرواز در آمده یا بر زمین می نشینند، اما زمانی که هواپیمای آنها فرود بیاید، پیکارد …

موبنا، محمد مهدی حیدرپور – تا پیش از پایان ماه مه، برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ امیدوارند هواپیمای خورشیدی خود را در نیویورک سیتی فرود بیاورند. در شرایطی که روزانه هزاران هواپیما از سه فرودگاه اصلی این ناحیه به پرواز در آمده یا بر زمین می نشینند، اما زمانی که هواپیمای آنها فرود بیاید، پیکارد و بورشبرگ بیش از نیمی از مسیر خود به دور دنیا با استفاده از انرژی خورشیدی را طی کرده اند.
ایده سفر به دور دنیا بدون استفاده از سوخت های آلاینده پس از آن در ذهن پیکارد شکل گرفت که نخستین انسان ها در سال ۱۹۹۹ با استفاده از بالن هوای گرم که از پروپان مایع استفاده می کرد بدون توقف به دور دنیا سفر کردند. بر همین اساس پیکارد تصمیم گرفت تا یک روز پرواز دیگری به دور دنیا بدون استفاده از یک قطره سوخت را انجام دهد.
با این هدف، پیکارد با همکاری بورشبرگ، یک مهندس و کارآفرین، هواپیمایی خورشیدی را توسعه دادند. هواپیمای خورشیدی تک خلبان سولار ایمپالس ۲ از مواد بسیار سبک مانند فیبر کربن ساخته شده است. طول دو سر بال این هواپیما بیشتر از طول دو سر بال یک بوئینگ ۷۴۷ است اما وزن آن تقریبا برابر با با یک خودرو سدان است. این هواپیما دارای ۱۷,۲۴۸ سلول خورشیدی روی بال ها، بدنه و دم خود است که نور خورشید را به برق تبدیل می کنند و از چهار موتور الکتریکی و چهار بسته باتری بهره می برد. موتورهای الکتریکی با نرخ بهره‌وری ۹۷ درصد کار می کنند و بسته های باتری انرژی کافی برای پرواز سولار ایمپالس ۲ هنگام شب را فراهم می کنند.
پس از سال ها توسعه و پروازهای آزمایشی، پیکارد و بورشبرگ در مارس ۲۰۱۵ سفر خود را از ابوظبی، امارات، آغاز کردند. برای تعویض خلبان آنها در هند، میانمار، چین، ژاپن، هاوایی، کالیفرنیا و فنیکس توقف کرده اند. برنامه این دو نفر شامل سفر به دور دنیا و بازگشت به ابوظبی طی ماه ژوئن یا ژوییه سال جاری میلادی می شود.
از نظر تئوری، هواپیمای سولار ایمپالس ۲ می تواند از انرژی خورشید برای پرواز نامحدود استفاده کند اما خلبان آن نمی تواند شرایطی مشابه داشته باشد. البته بورشبرگ رکورد پرواز خورشیدی بدون توقف را با پرواز ۱۱۷ ساعت و ۵۲ دقیقه ای از ناگویا، ژاپن، به هاوایی در تابستان سال گذشته شکسته است.
تیم سولار ایمپالس در تلاش هستند تا توانایی ها و امکانات انرژی پاک را هرچه بیشتر نشان دهند. آنها قصد دارند الهام بخش فناوری ها و برنامه هایی جدید باشند که نه تنها مصرف انرژی را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشند بلکه موجب اشتغالزایی و کسب درآمد و سود نیز می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا