چه موادی را با هم بخوریم؟ چه موادی را با هم نخوریم؟

موبنا – توصیه تغذیه دانان آن است که حتما همراه مواد پروتئینی اعم از حیوانی (انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات) و یا گیاهی (حبوبات، غلات، مغز دانه ها) لازمست نان یا برنج یا سایر مواد نشاسته ای مصرف شود. در این صورت مواد پروتئینی می توانند وظایف اصلی خود یعنی تامین رشد، ترمیم بافت ها، …

موبنا – توصیه تغذیه دانان آن است که حتما همراه مواد پروتئینی اعم از حیوانی (انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات) و یا گیاهی (حبوبات، غلات، مغز دانه ها) لازمست نان یا برنج یا سایر مواد نشاسته ای مصرف شود.
در این صورت مواد پروتئینی می توانند وظایف اصلی خود یعنی تامین رشد، ترمیم بافت ها، تولید ترشحات داخلی و واکنش های حیاتی را به خوبی انجام دهند. در غیر این صورت، یعنی چنانچه مواد پروتئینی را بدون مواد نشاسته ای مصرف کنیم، پروتئین به مصرف تولید انرژی می رسد، بدین معنا متابولیزه شده و تولید انرژی می کند، بنابراین، انسان دچار اختلالات و عوارض مختلف ناشی از کمبود پروتئین خواهد شد. به اضافه آنکه بدن انسان انرژی مورد نیاز خود را عمدتا از یک تغذیه سالم زندگی سالم – گران یعنی مواد پروتئینی تامین می کند در حالیکه می تواند از تغذیه سالم زندگی سالم – بسیار ارزان تر یعنی مواد نشاسته ای استفاده نماید.

پس: مصرف مواد پروتئینی به همراه مواد نشاسته ای توصیه می شود.
ترکیب دو نوع پروتئین گیاهی با هم
پروتئین های گیاهی چنانچه به تنهایی مصرف شوند نمی توانند کاربرد بالایی داشته باشند، بدین معنا که قادر نیستند به طور کامل و به مقدار کافی در بدن توسط سلول ها مورد استفاده قرار گیرند زیرا در برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارند. ولی چنانچه دو نوع از پروتئین های گیاهی، مثلا مخلوط غلات و حبوبات (عدس پلو، آش، پلوشوید باقلا، دلمه و…) و یا مخلوط غلات و مغز دانه ها و یا حبوبات و مغز دانه ها به همراه یکدیگر مصرف شوند ارزش بیولوژیکی پروتئین آنها بسیار بالا می رود و به میزان بیشتری در بدن به مصرف می رسند.
ترکیب پروتئین های گیاهی با مقدار مختصری پروتئین های حیوانی
چنانچه پروتئین های گیاهی با مقداری ولو مختصر از یکی از انواع پروتئینهای حیوانی مصرف شوند کاربرد آنها در بدن بالاتر خواهد رفت مثلا اگر خوراک لوبیا چیتی یا عدسی را با مقدار مختصری ماست یا کشک یا تخم مرغ و یا انواع دیگری از پروتئین های حیوانی مخلوط نمائیم، حاوی ارزش بالاتر از نظر پروتئین خواهد شد، یعنی همان مقدار مختصر پروتئین حیوانی به افزایش کاربردی پروتئین های گیاهی در بدن بسیار کمک خواهد کرد.
مصرف یکی از منابع ویتامین C به همراه منابع گیاهی آهن
آهن حیوانی یعنی جگر و دل و قلوه، گوشت قرمز، ماهی و مرغ جذب بهتری نسبت به آهن موجود در منابع گیاهی دارد و حدود ۳۰-۱۰ درصد آن در دستگاه گوارش جذب می شود. اما آهن منابع گیاهی که شامل سبزیجات، حبوبات، مغزدانه ها و غلات است جذب کمی داشته و حدود ۱۰-۵ درصد آن جذب می شود. پس چه باید کرد؟
آیا نبایستی از منابع گیاهی آهن استفاده نمود؟ همانگونه که بر همگان مسلم است مواد گیاهی دارای خواص تغذیه ای بسیار خوبی هستند و حاوی مواد ضروری برای بدن می باشند. پس لازم است حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند. اما برای افزایش جذب آهن گیاهی لازم است به مواد گیاهی حاوی آهن مقدار مناسبی از یکی از منابع ویتامین C (مثلا آب لیموترش تازه) به هنگام مصرف یعنی پس از آماده سازی و طبخ غذا، اضافه نمود، به این ترتیب آهن موجود در منابع گیاهی بهتر جذب خواهد شد.
تهیه دسرهای مفید
افرادی که عادت به مصرف بستنی دارند و در واقع بستنی را بسیار دوست دارند لازم است بدانند که بستنی به علت دارا بودن مقدار زیادی شکر و نیز چربی بالا، چنانچه در مصرفش افراط شود می تواند موجب چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون، بالا رفتن فشار خون و در افراد آماده ابتلاء به دیابت (پردیابیتیک) منجر به دیابت بشود.
افرادی که به طور مکرر بستنی را به صورت مخلوط با برخی میوه ها مثلا طالبی، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بعضی میوه های دیگر میل کنند، اولا میوه ها می توانند جانشین بستنی شوند و به این ترتیب مقدار بستنی چربی دریافتی کاهش می یابد. علاوه بر آن می توانند از ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در میوه ها استفاده کنند.
مصرف دو نوع پروتئین های گیاهی به همراه یکدیگر ارزش بیولوژیکی پروتئین آنها بالا می برد.
کدام مواد را با یکدیگر مصرف نکنیم
باور غلط دیگری که در ذهن بسیاری از افراد تثبیت شده آن است که بلافاصله بعد از صرف غذا و یا با فاصله کوتاهی بعد از غذا باید شیرینی میل نمایند تا غذا بهتر هضم شود. این باور صحیح نیست. زیرا عمل هضم یک فرآیند طبیعی بدن است و به طور معمول غذا بایستی در دستگاه گوارش به خوبی هضم و جذب شود، چنانچه اختلالی در فرآیند هضم یا جذب رخ دهد، یک وضعیت غیرعادی است و باید شخص حتما تحت نظر متخصص گوارش به مداوا بپردازد. بنابراین برای عمل هضم نیازی به شیرینی نیست. عادت دادن خود به مصرف شیرینی بعد از غذا نه تنها مفید نیست بلکه موجب چاقی، افزایش چربی های نامطلوب خون و برقراری عادت غلط مصرف شیرینی متعاقب صرف غذا می شود.
خوردن نوشابه های گازدار به همراه غذا
بعضی از افراد معتقدند خوردن نوشابه های گازدار به همراه غذا، به هضم غذا کمک می کند. مصرف نوشابه نه تنها ضروری و مفید نیست بلکه زیان هایی نیز برای تمام افراد از کودک و بزرگسال، زن و مردم و پیر و جوان در بر دارد، بنابراین از چنین عادتی نیز نباید پیروی کرد و به هیچ وجه نباید خود را به مصرف نوشابه ها یا مواد غذایی زیان آور عادت داد.
خوردن آب و مایعات همراه غذا
باور برخی اشخاص این است که مصرف آب همراه غذا موجب بلع بهتر غذا می شود. در مورد بلع هم مانند هضم و جذب لازم است بدانیم که این عمل یک مکانیزم طبیعی است و پس از گذاردن غذا در دهان و جویدن لقمه، عمل بلع انجام خواهد شد. اختلال در بلع غذا از عوارضی است که حتما باید پیگیری و درمان شود، نوشیدن آب یا مایعات به مقدار زیاد همراه غذا موجب رقیق شدن شیره های گوارشی شده و مانع تاثیر کافی و کامل شیره های گوارشی بر روی غذا می گردد که نتیجه آن، اختلال در هضم و جذب غذا و دفع مواد مغذی از روده می باشد.
نوشیدن چای با فاصله نزدیک به غذا
متاسفانه یکی از عادات نامطلوب هم وطنانمان، نوشیدن چای پس از صرف غذاست. چای با وجود آنکه به علت دارا بودن پلی فنل، برای سلامت شخص مفید است (البته چنانچه در نوشیدن آن افراط نشود و ضمنا چای کمرنگ نوشیده شود) اما به علت دارا بودن ماده ای به نام تانن، باعث دفع آهن غذا از بدن می شود، به این ترتیب که تانن موجود در چای با آهن غذا تشکیل ترکیبی به نام تانات آهن می دهد که غیرقابل جذب است و باعث دفع آهن می شود.
خوردن ماست یا نوشیدن دوغ همراه ماهی
برخی از افراد، با خوردن ماست یا دوغ همراه غذاهای حاوی ماهی موافق نیستند و معتقدند که باعث نفخ و ناراحتی گوارش می شود این مساله ارتباط زیادی با وضعیت گوارش شخص دارد.
بعضی ها چنانچه ماهی را با دوغ یا ماست میل کنند دچار نفخ، اختلالات گوارشی و حتی گاه اسهال می شوند. برخی افراد دیگر در اثر خوردن این مواد غذایی با هم سردی شان می کند ولی بعضی دیگر در اثر خوردن ماهی با ماست یا دوغ دچار هیچ نوع عارضه ای نمی شوند. بنابراین هر فردی باید با توجه به وضعیت دستگاه های بدن خود و به خصوص دستگاه گوارش خود نوع تغذیه اش را مشخص نماید.

 منبع: سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا