واقعا چگونه یک شرکت چندملیتی، برنده تحریم ها و برجام شد!؟

موبنا – به محض خروج رییس جمهوری آفریقای جنوبی، خبر خروج یک میلیارد دلار از درآمدهای این شرکت چندملیتی از کشورمان نیز تایید و منتشر شد. اهمیت خروج این مقدار ارز از کشور زمانی روشن تر می‌شود که توجه کنیم از زمان امضای برجام، یا به قولی لغو تحریم‌ها ، تاکنون ملت ایران تنها به …

موبنا – به محض خروج رییس جمهوری آفریقای جنوبی، خبر خروج یک میلیارد دلار از درآمدهای این شرکت چندملیتی از کشورمان نیز تایید و منتشر شد.
اهمیت خروج این مقدار ارز از کشور زمانی روشن تر می‌شود که توجه کنیم از زمان امضای برجام، یا به قولی لغو تحریم‌ها ، تاکنون ملت ایران تنها به حدود سه میلیارد دلار از مجموع بیش از یکصد میلیارد دلار از دارایی هایش در خارج از کشور دسترسی پیدا کرده و بدلیل برخی کارشکنی‌ها امکان دسترسی و یا انتقال دارایی های ملت ایران هنوز هم میسر نیست.
به نظر می رسد که نخستین دستاورد تحریم ها و برجام ، پاداشی به یک شرکت متخلف چندملیتی فعال در حوزه ای حساس در کشورمان بوده و این شرکت توانسته در چنین شرایطی یک میلیارد دلار هم از ایران خارج کند.

اما نکته قابل تامل تر اینکه بدانیم عدم همکاری برخی شرکتهای چینی فعال درعرصه مخابراتی ایران ، با جاسوسان غربی، موجب خشم آمریکایی ها و تصویب تحریمهایی طی همین چند هفته اخیر علیه این شرکتها شده است.
جالب است بدانید که این شرکت چند ملیتی متخلف که با ارتباطاتی خاص قوانین جمهوری اسلامی ایران را تاکنون زیرپا گذاشته، برای فعالیتش در ایران نه تنها از سوی دولتمردان آمریکایی مورد تنبیه نقدی و یا تحریم قرار نگرفته ، بلکه از سوی برخی مسوولان ایرانی ، به کرات مورد تقدیرهم قرار گرفته است.
عدم تحریم این شرکت چندملیتی بوسیله آمریکایی ها، درحالیست که این شرکت مخابراتی در کشورهایی که به تعریف آمریکایی‌ها به عنوان محور شرارت نامیده می‌شوند و همچنین کشورهایی که بهار(طوفان)عربی در آنها سازماندهی شد، حضوری معنادار دارد!
شاید مسوولان ایرانی از وزیر و معاونانش تا نمایندگان مجالس هشتم و نهم ایران فراموش کرده باشند، ولی ما فراموش نکرده ایم که این شرکت درست زمانی که هنوز در تهران آنتن دهی شبکه اش کامل نشده بود و کسی حتی نمی دانست آب سنگین چیست ، تحت پوشش نصاب آنتن ، مامورانی را به بیابانهای خنداب اراک ( محل تاسیسات آب سنگین ) آنهم با گذرنامه و روادید گردشگری!! ولی باتجهیزات پیشرفته مکان یابی! برای شناسایی دقیق تر این منطقه فوق حساس امنیتی کشورمان در (قالب پیمانکار) اعزام کرده بود!
شرکت چند ملیتی ثبت شده در قدیمی ترین مستعمره انگلستان، تاکنون اقدامات بسیاری در راستای برهم زدن نظم و امنیت عمومی در نقاط مختلف کشورمان انجام داده، ولی هربار با کلید واژه ” پیمانکار” خودش را ازهرگونه ارتباط با این قبیل اقدامات جدا و دور کرده است.
آخرین پاداشی هم که مسوولان ایرانی به این شرکت دادند، “دسترسی” و یا به تعبیر آقایان مشارکت این شرکت چندملیتی درایجاد یکی ازحیاتی ترین شاهراه های ارتباطی دهه های آینده کشور(شبکه ملی فیبرنوری) کشورمان است.
خروج یک میلیارد دلار ارز از کشورمان در چنین روزهایی، بوسیله یک شرکت متخلف چندملیتی درست زمانی رخ داد که سربازان گمنام آقا امام زمان و ماموران انتظامی تهران بزرگ در اقدامی ضمن کشف بیش از پنج هزارشماره سیمکارت فعال این شرکت چندملیتی، دههاهزار سی دی فیلم های مبتذل و اقلام غیرمجاز دیگر را که برای انحراف جوانان این مرز وبوم در انباری در شرق تهران آماده توزیع شده بود، کشف و توقیف کردند.
کشفیات این انبار بخش کوچکی از صدها هزار سیمکارت فعال این شرکت است که همه ساله در بهار و تابستان، آماده توزیع میان نسل جوان ما می‌شوند و مسوولان ایرانی هم بنا به‌دلایلی که امکان انتشار آن نیست، خودشان را همواره به ندیدن و نشنیدن زده‌اند.
این شرکت چندملیتی سال گذشته در پروژه مشابهی، بابت کشف تعدادی از سیمکارتهای فعال اش در کشور نیجریه ، بیش از پنج میلیارد دلار آمریکا از سوی دولت نیجریه جریمه نقدی شد که هم اکنون درحال پرداخت این جریمه است.
تعجب نکنید چرا که مسوولان ایرانی بنا بدلایلی تاکنون حتی جرات طرح مساله جریمه این اپراتور را هم نداشته و حتی برای اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس برای واگذاری ۲۱ درصد از سهام این شرکت از طریق بورس به شهروندان هم تاکنون عاجز بوده‌اند.
بنظر می رسد که در چنین شرایطی شاید بهتر باشد که همانند هموطنان غیرتمندمان که به دلیل فعالیتهای مشکوک این شرکت و تفرقه افکنی میان شیعیان و برادران اهل سنت، آنها در سیستان و بلوچستان استفاده از این نوع سیمکارتها را تحریم کردند، جوانان غیرتمند وهوشیار سایر نقاط کشور هم با استفاده ازسیمکارتهای شبکه های ملی و ایرانی رایتل و همراه اول، خدمات این شرکت متخلف را تحریم و اجازه نفوذ بیشتر و نیز خروج ارز در شرایط برقراری نوع جدیدی از تحریمهای ظالمانه علیه مردم بی پناه کشورمان را ندهند و قدری بیاندیشیم که براستی چگونه یک شرکت مخابراتی چندملیتی می‌تواند هم در دوران تحریم و هم پسا تحریم یا برجام، برنده بی چون و چرای بازار ایران باشد!؟

 منبع: مجله تلفن همراه| نویسنده: ابوالفضل شاکری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا