دختران دستفروش «پسر» از آب درآمدند +عکس

موبنا – ابوالقاسم چیذرى گفت: در مسیر تحقق نظم و انضباط شهری مسائل و نگرانی‌های گاه متفاوت از مسائل گذشته روبه‌رو هستیم که «نوع»، «حجم» و «گستره»، ناهنجاری های اجتماعی هرروز پیچیده‌تر و رو به فزونی است و روند صعودی این مقوله طی چند سال گذشته قابل کتمان نیست‌. وی افزود: یکی از پیچیدگی‌های موجود …

موبنا – ابوالقاسم چیذرى گفت: در مسیر تحقق نظم و انضباط شهری مسائل و نگرانی‌های گاه متفاوت از مسائل گذشته روبه‌رو هستیم که «نوع»، «حجم» و «گستره»، ناهنجاری های اجتماعی هرروز پیچیده‌تر و رو به فزونی است و روند صعودی این مقوله طی چند سال گذشته قابل کتمان نیست‌.

وی افزود: یکی از پیچیدگی‌های موجود در مسیر برقرارى نظم و انضباط شهرى، شگردهای غیر‌اخلاقی و نامتعارف باندهاى دستفروشی برای همراه کردن و فریب افکار عمومی و احساسات شهروندان است که در آخرین مورد آن چند پسر دستفروش، با ظاهر و پوشش دخترانه، اقدام به دستفروشی می‌کردند.

دختران دستفروش «پسر» از آب درآمدند +عکس

مدیرعامل شهربان با بیان اینکه آنها برای کسب درآمدهای کلان و میلیونی از هر حربه، تکنیک و شگرد غیراخلاقی استفاده می‌کنند، گفت: چندی پیش، معبربانان شهربان شهرداری تهران، در محدوده خیابان آزادی ــ رودکی به سه دختر دستفروش برخوردند که پشت چراغ قرمز مشغول دستفروشی بودند و سبب مزاحمت در رفت و آمد شهروندان و ایجاد ترافیک شده بودند که متأسفانه پس از پیگیری معبربانان مشخص شد این سه نوجوان، پسر هستند که با لباس دخترانه اقدام به دستفروشی می‌کنند.

چیذرى افزود: از زاویه دیگر اگر بخواهیم به این چالش نگاه کنیم، به همان میزان که ناهنجاری‌های اجتماعی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است باید برای مداخله به‌منظور تحقق نظم و انضباط شهری ذوالوجهین عمل کرد که در این راستا نیازمند تشریک مساعی نخبگان علمی و عملی حوزه اجتماعی هستیم.

دختران دستفروش «پسر» از آب درآمدند +عکس

چیذری اضافه کرد: گسترش حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های بی‌رویه، ‌ناکافی بودن طرح‌ها و اقدامات دولتی و مشارکت محدود تشکل‌های غیردولتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین مولدهای ناهنجاریهای اجتماعی در کلان‌شهر تهران است که می‌طلبد همه نهادها و ارگانهای دخیل در حوزه اجتماعی هم در رویه‌ها و هم در محتوا با یکدیگر همراه و همقدم شوند.

مدیرعامل شهربان خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای برای مقاصد اقتصادی غیرشرعی خود با تغییر ظاهر حاضر به فریب افکار عمومی و احساسات شهروندان می شوند قطعاً بیانگر نبود تعادل نسبی در زندگی اجتماعی ــ شهری و یا ناتوانی و کم‌توانی دولت‌ برای مهار افزایش ناهنجاریهای اجتماعی است و تنها راه غلبه بر این موانع، رویکرد به سیاست‌های مشارکت‌جویانه و تقسیم کار بین دولت و مدیریت شهری و مردم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد ناهنجار‌هاى اجتماعى و افزایش گروههای غیررسمی بساط‌گستر و دستفروش از یک مدل خاص تبعیت نمی‌کند بلکه عواملِ زمینه‌ساز، زنجیروار به هم متصل هستند و نگاه تک‌بعدی نتیجه‌ای نخواهد داشت، بنابراین اقدامات پیشگیرانه نیز باید زنجیروار و مرتبط با هم باشند و به نظر می‌رسد در این حوزه شهرداری تهران تنها مانده است و مابقیِ بازیگرانِ اصلی، منفعل شده‌اند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا