روایت مدیر بیمارستان از مرگ مغزی الینا

موبنا – دکتر حمید حق شناس در گفت و گویی افزود: در این رابطه طی ۱۵ روز گذشته اقداماتی انجام شده است که به سبب برخی مصالح و حساسیت ها نمی توان همه آنها را بیان کرد از دیگر سو منتظر اعلام نهایی نتیجه کارشناسی تیم پزشکی اعزامی از تهران و رای دادگاه هستیم. وی …

موبنا – دکتر حمید حق شناس در گفت و گویی افزود: در این رابطه طی ۱۵ روز گذشته اقداماتی انجام شده است که به سبب برخی مصالح و حساسیت ها نمی توان همه آنها را بیان کرد از دیگر سو منتظر اعلام نهایی نتیجه کارشناسی تیم پزشکی اعزامی از تهران و رای دادگاه هستیم.

وی بیان کرد: هنوز نمی دانیم مساله و مشکل اصلی الینا چیست اما یکی از پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی در آخرین بررسی خود اعلام کرده است بیمار به نوعی ناهنجاری مادرزادی (آنامالیرا) مبتلا بوده که البته باید این نظریه هم به صورت دقیق بررسی شود.

وی اظهار کرد: همچنین به اعتقاد این متخصص ‘پارگی سنوس پری فرم’ در عمل جراحی صورت گرفته روی الینا در دنیا نادر است که این هم نیاز به بررسی تخصصی و نظر دیگر پزشکان دارد.

وی با بیان اینکه ما در بیمارستان جمع بندی های خود را انجام داده ایم؛ گفت: گزارش این جمع بندی به مراجع مختلف ذیربط ارسال شده است ضمن اینکه نمایندگان و پزشکان معتمد آن نهادها بر بالین کودک حاضر شده و معاینات تخصصی خود را در بخش های مختلف ضمیمه پرونده کرده اند.

حق شناس ادامه داد: از زمانی که کودک در بیمارستان دچار مشکل شد مقامات قضایی، شخص وزیر بهداشت و معاونین وی وارد موضوع شدند ضمن اینکه هیات کارشناسی وزارت متبوع پس از بررسی دقیق پرونده و شنیدن صحبت های خانواده، پزشکان، کادر درمان و پرستاران در یک جلسه شش ساعته داده های خود را جمع بندی کرد.

وی با ابراز گلایه از برخی اطرافیان بیمار که مساله را به سمت و سوی دیگری سوق دادند، اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط کنونی و ضرورت وجود فضای آرام برای تمرکز تیم پزشکی و برای پرهیز از دامن زدن به جو ایجاد شده از ذکر سایر موارد هم خودداری می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل پیش آمده شاید در هر عمل پزشکی رخ دهد و رسانه ای کردن آن به نحوی که صورت گرفت، باعث شد تا برخی رسانه های بیگانه در جهت تشویش اذهان عمومی به آن دامن بزنند.

مدیر بیمارستان طالقانی گرگان با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که متخلف یا متخلفین در پرونده الینا مجازات شوند؛ در خصوص هزینه های بستری گفت: این که گفته می شود شبی پنج میلیون ریال هزینه بستری الینا است شایعه ای بیش نیست چراکه تمام مریض های فوتی به صورت رایگان کارهایشان انجام می شود.

حق شناس در خصوص صدور برگه ترخیص پیش از عمل گفت: این یک مساله طبیعی است که پزشک با توجه به ساده بودن عمل لوزه و برای تسهیل در امور ترخیص برگه مربوطه را صادر کرده اما در انتهای آن مواردی از قبیل استفاده داروها و در صورت بهبودی ترخیص شود مورد تاکید واقع شده است.

وی یادآور شد: عارضه ای صورت گرفته و ما در حدی نیستیم (صلاحیت نداریم) که وجود قصور یا تقصیر پرونده را مشخص کنیم.

وی گفت: اکنون مرجع قضایی، سازمان نظام پزشکی، دادگاه نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت در حال بررسی پرونده هستند و منتظر جواب هستیم به همین دلیل نمی توانیم در خصوص پزشکان و کادر درمانی تصمیمی را اتخاذ کنیم.

مدیر مرکز آموزشی و درمانی فوق تخصصی کودکان شهید آیت الله طالقانی گرگان در ادامه گفت: سالانه بیش از سه هزار عمل جراحی در این مرکز صورت می گیرد و رخ دادن چنین حادثه ای بسیار نادر است و نباید زیاد به آن دامن زده شود و بهتر است سایر جوانب و کارهای خوب انجام شده را هم بیان کرد.

حق شناس افزود: به عنوان مثال روز شنبه گذشته کودک ۱۴ ماهه شیرخوار که در یکی از روستاهای شرقی گرگان به داخل چاه عمیق ۲۰ متری آب سقوط کرده بود با وضعیت بدحال به بیمارستان منتقل شد که با انجام عملیات احیا توسط کادر مجرب درمانی از مرگ حتمی نجات یافت.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا