درس دینی دبیرستانی‌ها ۴ ساعت کم شد

موبنا – سید محمد دلبری درخصوص کاهش ساعات درس دینی و معارف اسلامی در دوره متوسطه دوم و اعتراض معلمان دینی نسبت به این مصوبه اظهار داشت:‌ نگاه ما در بخش تألیف کتب دینی و معارف اسلامی این است که در شرایط اجتماعی موجود و شبهات مطرح برای جوانان نیاز به مباحث دینی نه تنها …

موبنا – سید محمد دلبری درخصوص کاهش ساعات درس دینی و معارف اسلامی در دوره متوسطه دوم و اعتراض معلمان دینی نسبت به این مصوبه اظهار داشت:‌ نگاه ما در بخش تألیف کتب دینی و معارف اسلامی این است که در شرایط اجتماعی موجود و شبهات مطرح برای جوانان نیاز به مباحث دینی نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر نیز شده است و این مباحث را در جلسات شورای عالی آموزش‌وپرورش بیان کردیم.

وی افزود: هم‌اکنون جامعه از عدم تربیت دینی رنج می‌برد نه نبود فیزیک، شیمی و ریاضی. بنابراین ساعات درس دینی نه تنها نباید کاهش یابد بلکه افزایش آن ضروری است، این نگاه در برنامه درسی ملی نیز مورد تأکید قرار گرفته و تربیت دینی محور تمام مباحث تربیتی تلقی می‌شود.

مدیرگروه درسی قرآن و معارف اسلامی در پاسخ به این پرسش که ساعت درس دینی به چه میزان کاهش یافته است؟ گفت: در سال اول متوسطه از ۴ ساعت به دو ساعت، در سال دوم متوسطه از سه ساعت به دو ساعت و در سال سوم متوسطه نیز از سه ساعت به دو ساعت کاهش پیدا کرده و در مجموع ساعت درس دینی از ۱۰ ساعت به ۶ ساعت در دوره متوسطه دوم کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش « دلایل و استدلال‌های مطرح شده در جلسات شورای عالی آموزش‌وپرورش برای کاهش ساعت درس دینی چه بود؟» عنوان کرد:‌ دوستان معتقدند که تربیت دینی تلفیقی باید مدنظر قرار بگیرد یعنی تمام دروس و تمام معلمان مسئولیت تربیت دینی،‌ دانش‌آموزان را عهده‌دار شوند و در بخش دوم، درس دینی به صورت اختصاصی به موضوع دین بپردازد.

دلبری ادامه داد:‌ با این استدلال که تربیت دینی باید در تمام دروس مدنظر قرار بگیرد، به کاهش ساعت درس دینی رأی داده شد در حالیکه معلمان سایر دروس مانند شیمی یا فیزیک به تربیت دینی نمی‌پردازند.

مدیر گروه درسی قرآن و معارف اسلامی در پاسخ به این پرسش « آیا کاهش ساعت درس دینی با اهداف پیگیری برنامه‌های آموزشی یونسکو در کشور است؟» گفت:‌ به هیچ عنوان این موضوع را نمی پذیرم، افرادی که رأی به کاهش ساعت درس دینی دادند، افراد دغدغه‌مند و متعهدی هستند اما نگاه تلفیقی داشته و معتقدند که تربیت دینی باید در تمام دروس پیگیری شود.

وی بیان کرد:‌ در شاخه علوم انسانی، ساعت درس دینی کاهش نیافته و در شاخه ریاضی و تجربی ساعت درس دینی کاهش یافته است اما تنها ۲۰ درصد دانش‌آموزان در شاخه انسانی تحصیل می‌کنند و ۸۰ درصد آنها در رشته ریاضی و تجربی مشغول به تحصیل هستند.

شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات اخیر خود، جدول عناوین دروس دوره متوسطه دوم را تصویب کرد و در حالی ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم کاهش یافته است که در اطلاع رسانی‌های مربوط به دروس مصوب، این موضوع به رسانه‌ها اعلام نشده بود.

 منبع: تسنیم 
دکمه بازگشت به بالا