جلالی: رشد اقتصادی منفی و بسیار پایین است

موبنا – نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی کشور منفی و یا بسیار پایین است، بیکاری جوانان به‌ویژه تحصیل‌کردگان همانند بمب ساعتی به ساعت صفر نزدیک می‌شود. کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در نطق میان‌دستور خود در سخنانی ضمن تبریک به‌مناسبت اعیاد …

موبنا
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی کشور منفی و یا بسیار پایین است، بیکاری جوانان به‌ویژه تحصیل‌کردگان همانند بمب ساعتی به ساعت صفر نزدیک می‌شود.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در نطق میان‌دستور خود در سخنانی ضمن تبریک به‌مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد امام زمان(عج)، گفت: بی‌تردید در شرایطی هستیم که باید درک درستی از وضعیت منطقه و جهان و تحلیلی از اوضاع داخلی کشور داشته باشیم.

وی افزود: ایران اسلام امروز در عرصه جهانی به‌ویژه در منطقه به‌عنوان یک قدرت اثرگذار مطرح است و این نیز رهاورد مقاومت و ایستادگی ملت بزرگمان به‌رهبری امام عظیم القدر و رهبری فرزانه نستوه انقلاب اسلامی است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس گفت: باید اعتراف کنیم که اوضاع داخلی کشور به‌ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد در تراز نام بلند ایران اسلامی در جهان و منطقه نیست؛ رشد اقتصادی کشور منفی و یا بسیار پایین است، بیکاری جوانان به‌ویژه تحصیل‌کردگان همانند بمب ساعتی به ساعت صفر نزدیک می‌شود.

جلالی با بیان اینکه اقتصاد کشور از رکود شدید رنج می‌برد و کارخانه‌ها با ظرفیت پایین و عمدتاً به‌شکل غیراقتصادی اداره می‌شوند، تأکید کرد: رتبه کسب و کار امروز در اقتصاد کشور نامناسب است، فاصله طبقاتی شدت یافته و توزیع درآمد نیز نابرابر شده است. بودجه عمومی افزایش وافری یافته و لیکن هزینه‌ها در بخش‌های جاری ناشی از فربه شدن دولت شده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از افزایش هزینه‌های دولت بر اثر تورم مستهلک می‌شوند، نقدینگی به رشد فزاینده بالای ۸۰۰هزار میلیارد تومان رسیده و دولت برای اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام کلنگ‌زده شده دولت قبلی به اعتباری بالغ بر ۵۰۰هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس یکی دیگر از مشکلات امروز کشور را در حوزه کشاورزی دانست و تأکید کرد: کشاورزان دچار مشکلات سخت معیشتی هستند و کار کشاورزی را تأمین کننده نیازهای زندگی‌شان نمی‌دانند و حقوق بازنشستگان نیز کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، کارگران با حداقل حقوق زیر بار فشار اقتصادی در حال له شدن هستند به‌طوری که کارگران معادن ذغال‌سنگ و فولاد حقوق ناچیزشان را با تأخیر زیاد آن هم با فشار و یا التماس دریافت می‌کنند.

جلالی اظهار داشت: کشور امروز با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند؛ سطح آب‌های زیرزمینی افت پیدا کرده و مسائل مرتبط با محیط زیست از سطح مشکل فراتر رفته و در برخی مناطق به فاجعه تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه نظام اداری کشور دارای اشکالات ساختاری است، گفت: فساد اداری موجب اخلال در رشد اقتصادی و ایجاد نظام مالیاتی ناسالم و هدف‌گیری نادرست برنامه‌های اقتصادی، بی‌ثباتی در انباشت سرمایه، رشد ناسالم نقدینگی و در نهایت اخلال در جریان تولید و توزیع کشور شده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس اضافه کرد: البته نباید آسیب‌های اجتماعی را نیز نادیده گرفت که از جمله آنها می‌توان به افزایش گرایش به مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها اشاره کرد. روند نگران‌کننده ابتلا به ویرس اچ‌آیوی، افزایش طلاق و کاهش ازدواج، رشد شهرنشینی و به‌تبع آن حاشیه‌نشینی، آمار بالای پرونده‌های قضایی و آمارهای قابل توجه ورودی‌ها به زندان از دیگر‌ آسیب‌های اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جلالی تأکید کرد: مقصودم از بیان مسائل فوق سیاه‌نمایی و یا تزریق ناامیدی نیست، بلکه بنده به آینده بسیار امیدوارم، می‌خواهم به خودم و همه مسئولان کشور هشدار دهم که آیا همه این مشکلات در کنار هم نباید ما را نگران کند؟ آیا همه ما از هر طیف جبهه و جناح اگر همین الآن اختلافات را کنار بگذاریم و دست در دست هم دهیم نمی‌توانیم چند درصد از این مشکلات کشور را حل کنیم؟ چرا عمدتاً اذهان ما به مسائل فرعی معطوف است؟ یا این حجم از مشکلات را نمی‌بینیم و یا فرافکنیم می‌کنیم.

وی به انتخاب رئیس مجلس و احتمالات مربوط به آن اشاره کرد و گفت: این روزها یک بحث کاملاً فرعی به‌نام انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه به‌عنوان موضوع اصلی کشور در می‌آید و افرادی با هم در رسانه‌ها نزاع می‌کنند، حال آنکه انتخاب رئیس مجلس معطوف به اراده منتخبان ملت است و اگر عقلانیت و کارآمدی جهت حل مشکلات کشور با شکست مواجه شود، در انتخابات هیئت رئیسه مجلس طرف پیروزی وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: برخی هنوز نمی‌دانند که برای هموار شدن مسیر عقلانیت و اعتدال در کشور چه خون دل‌ها که خورده نشده و چه گام‌های مهمی نیز برداشته نشده؛ آنان امروز در جاده باز تندروانه پا را بر پدال گاز گذاشته‌اند در حالی که خود محصول فضای جدید هستند نه خالق این فضا.

جلالی با بیان “همه باید هوشیار باشیم که آستانه تحمل صاحبان اصلی انقلاب، یعنی مردم مستضعف پابرهنه در حال پایین آمدن است”، گفت: دیگر وقت اختلاف و دعوا نیست، نظام باید کارآمد و گره‌گشای مردم باشد و در همین راستا باید دولت را کمک کرد.

وی تأکید کرد: امروز دولت در شرایط سختی کشور را اداره می‌کند، البته مدعی نیستم که ایرادی به دولت و عملکرد دولت‌مردان نیست، بلکه می‌گویم این دولت میراث‌دار مشکلات دولت‌های قبلی است و همه گرفتاری‌های ۳۷ سال گذشته را نمی‌توان به این دولت نسبت داد و از آن انتظار معجزه داشت.

نماینده مردم شاهرود در مجلس برجام را یک موفقیت تاریخی برای ملت ایران در مقابل فشار و تحریم‌ها دانست و افزود: دو دسته در کشور هستند که به این موفقیت آسیب می‌رسانند؛ دسته اول آنهایی هستند که آن‌قدر سطح مطالبات را افزایش دادند که گویا با برجام همه مشکلات برطرف می‌شود و از این رهگذر به‌دنبال گسترش دایره قدرت خود هستند و دسته دوم نیز کسانی هستند که علی‌رغم اینکه می‌دانند عمر برجام در آستانه چهارماهگی است، اما عامدانه در جهت کوبیدن دولت و رقبایشان و برای اینکه اثبات کنند مواضع و سخنان‌شان در ضدیت با برجام صحیح بوده جبهه برجام ستیزی راه انداختند که بنده دلسوزانه می‌گویم که ما هزینه برجام را پرداخته‌ایم پس بگذارید کشور و مردم از منافع آن برخوردار شوند.

جلالی افزود: اکنون در دوران پسابرجام باید هدف حل مشکلات مردم و استفاده بهینه از فضای جدید بین‌المللی باشد، بنابراین دست در دست هم دهیم ای‌بسا این فضا دیری نپاید و تغییر کند و به‌واسطه عدم استفاده از فرصت کنونی افسوس بخوریم.

وی تأکید کرد: بی‌تردید در مقابل دشمنان و به‌ویژه زیاده‌خواهی‌های آمریکای جنایتکار همه باید از موضع واحد برخوردار باشیم و مسائل سیاست خارجی را دستاویز رقابت‌های داخلی نکنیم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس با تأکید بر اینکه مجلس دهم با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید راه‌حل مشکلات اساسی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی را پیدا کند، گفت: از دولت می‌خواهم که در جهت استان شدن منطقه شاهبار در استان سمنان اقدامات لازم را انجام دهد.

جلالی ضمن تقدیر از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: اعضای این فراکسیون با فداکاری‌های مثال‌زدنی کشور دولت و مسئولین را کمک کردند و مسیر اعتدال و عقلانیت را پیش بردند که امیدوارم دولت از این سرمایه‌های بزرگ در عرصه‌های مدیریتی کشور استفاده کند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ‌گونه محملی برای استفاده نظام‌مند از نمایندگان ادوار مجلس وجود ندارد، تصریح کرد: ما تا هنگامی که در مدار قدرت هستیم غافلیم و بعضاً با نمایندگان قبل از خود ستیز می‌کنیم که مبادا در جایی از‌ آنها استفاده شود وقتی نوبت به خودمان می‌رسد دیگر زمان را از دست داده‌ایم و این آسیاب به‌نوبت در حال چرخش است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم رئیس‌جمهور که خودش ۵ دوره نماینده مجلس بوده از این حجم نخبگی در مجلس نهم استفاده کند که این گامی در جهت توسعه عقلانیت و اعتدال در کشور است.

 منبع: تسنیم

دکمه بازگشت به بالا