کدام جمله پوتین، آمریکا را نگران کرد؟

موبنا – روزنامۀ آمریکایی وال استریت ژورنال، به نقل از “رابرت وورک”، معاون وزیر دفاع آمریکا، نوشت: سخنان ولادیمیر پوتین درباره سپر موشکی آمریکا در اروپا بسیار نگران کننده است. پس از آنکه آمریکا پنجشنبه و جمعۀ گذشته دو پایگاه ویژۀ سامانۀ موشکی “Aegis Ashore” را در رومانی و لهستان افتتاح کرد، پوتین در واکنش …

موبنا – روزنامۀ آمریکایی وال استریت ژورنال، به نقل از “رابرت وورک”، معاون وزیر دفاع آمریکا، نوشت: سخنان ولادیمیر پوتین درباره سپر موشکی آمریکا در اروپا بسیار نگران کننده است.

پس از آنکه آمریکا پنجشنبه و جمعۀ گذشته دو پایگاه ویژۀ سامانۀ موشکی “Aegis Ashore” را در رومانی و لهستان افتتاح کرد، پوتین در واکنش به آن اعلام کرد که «ممکن است روسیه مجبور شود برای حمایت از خود در برابر تهدیدات ناشی از سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا تدابیر مشخصی اتخاذ کند». پوتین، همچنین، تأکید کرد که رفتارهای آمریکا به نا امن شدن جهان و ایجاد یک رقابت تسلیحاتی جدید منجر می شود.

در پی این سخنان، رابرت وورک گفت: «این یک تهدید است. ما از روسیه می خواهیم قبل از طرح اینگونه سخنان خوب فکر کند. ما می خواهیم تا جای ممکن با روسیه همکاری کنیم. اما این سخنان نگرانی شدید ما را سبب شده است».

آمریکایی ها بارها مدعی شده اند که سپر موشکی آنان در اروپا نمی تواند زرادخانۀ موشکی روسیه را نابود کند و هدف از برپا کردن آن، مقله با موشک های میان برد و کوتاه بردی است که ممکن است از خاورمیانه شلیک شوند.

با وجود این، کارشناسان نظامی می گویند که سامانۀ موشکی “Aegis Ashore” صرفاً دفاعی نیست بلکه می توان سکوی پرتاب موشک های “توماهوک” را، که در جنگ های ۲۰۰۳ عراق و ۲۰۱۱ لیبی استفاده شد، بر روی آن نصب کرد.

 منبع: العالم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا