مراسم های سیاسی، بخش لاینفک مناسک حج است

موبنا – نوذر شفیعی، در واکنش به اظهارات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره سیاسی کاری حج از سوی ایران، گفت: شرایط و اقتضائات حج به گونه ای است که باید بر اساس پیمان نامه یا توافق نامه اجرایی شود، زیرا حج و مکه مکرمه به عنوان یک مکان بین المللی متعلق به دنیای …

موبنا – نوذر شفیعی، در واکنش به اظهارات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره سیاسی کاری حج از سوی ایران، گفت: شرایط و اقتضائات حج به گونه ای است که باید بر اساس پیمان نامه یا توافق نامه اجرایی شود، زیرا حج و مکه مکرمه به عنوان یک مکان بین المللی متعلق به دنیای اسلام در یک قلمروی ملی به نام عربستان سعودی مستقر است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در چنین مواردی باید یک توافق نامه برای اجرای فرایض حج تدوین شده باشد، در شرایط کنونی عربستان یکسری تعهدات در راستای فریضه حج دارد و کشورهای اسلامی نیز در این رابطه دارای تعهداتی هستند و هر دو طرف یعنی عربستان و حجاج کشورهای اسلامی، دارای حقوقی هستند و قطعا این مسائل باید از سوی طرفین رعایت شود.

وی افزود: در شرایط کنونی درباره موضوع حج بحث این است که عربستان نمی خواهد به وظایف و تعهدات خود عمل کند، ازطرف دیگر حج یک فریضه دینی است، اما آن دارای دستور العمل هایی است، که برائت از مشرکین یا برگزاری دعای کمیل بخشی از این موضوعات بوده که دارای بعد و رویکرد سیاسی است.

شفیعی تصریح کرد: مراسم هایی مانند برائت از مشرکین و مسائلی دیگر، دستور العمل هایی است که باید در مناسک حج قطعا اجرایی شود، حال اینکه برگزاری این مراسم ها، عربستان سعودی را در معذوریت هایی قرار می دهد، این مشکل مقامات سعودی است و به کشورهای اسلامی مربوط نمی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: قطعا عربستان در بحث مدیریت دارای ضعف های بسیاری است، که برگزاری مراسم هایی مانند برائت از مشرکین، برای این کشور یک تهدید محسوب می شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جمهوری اسلامی حاضر است که مناسک حج را به ساده ترین و بدیهی ترین شکل ممکن انجام دهد، اما عربستان در شرایط کنونی به دنبال سیاسی کردن رفتار و رویکرد ایران است.

شورای همکاری خلیج فارس در ادعایی بی اساس اعلام کرد ایران به دنبال سیاسی کردن حج با هدف ضربه زدن به عربستان است.

 منبع: خانه ملت 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا