اخطار به ایران: قیمت سفر را کنترل کنید

موبنا – محمدعلی واقفی،نایب رییس جامعه تورگردانان ایران درباره‌ی افزایش قیمت خدمات که نرخ سفر را تحت تاثیر قرار داده است، هشدار داد و اظهار کرد: واقعیت آن است که قیمت سفر به ایران افزایش یافته، اما در داخل کسی به این موضوع توجه نمی‌کند. او ادامه داد: برنامه سفر گردشگری که به ایران می‌آید …

موبنا – محمدعلی واقفی،نایب رییس جامعه تورگردانان ایران درباره‌ی افزایش قیمت خدمات که نرخ سفر را تحت تاثیر قرار داده است، هشدار داد و اظهار کرد: واقعیت آن است که قیمت سفر به ایران افزایش یافته، اما در داخل کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

او ادامه داد: برنامه سفر گردشگری که به ایران می‌آید با آنکه به ترکیه می‌رود فرق می‌کند. کل برنامه‌ی بیشتر گردشگرانی که به ترکیه می‌روند به یک شهر و معمولا استانبول محدود می‌شود، اما همان گردشگر وقتی به ایران می‌آید در یک برنامه‌ی هفت تا ۲۰ روزه چند شهر را می‌بیند که علاوه‌بر هزینه‌ی راهنما، غذا و اقامت، مضافا مبلغی را به ازای ترانسفر بین شهری باید پرداخت کند، برای همین نرخ سفر به ایران در مقایسه با کشوری چون ترکیه برای گردشگران خارجی، گرا‌ن است.

این تورگردان، افزایش قیمت هتل‌ها را مهمترین عامل اثرگذار در هزینه‌ی سفر دانست و گفت: با آن‌که قرار بوده امسال هتل‌ها افزایش نرخی را به میزان ۱۲ درصد اعمال کنند و تخفیف ۲۵ درصدی را برای آژانس‌دارها درنظر بگیرند، اما برخی خارج از این ضوابط رفتار کرده و قیمت‌ها را بیش از این افزایش داده‌اند و تخفیف‌ها را هم اعمال نکرده‌اند، برای همین قیمت برای ما به عنوان مصرف‌کننده تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بیشتر آژانس‌ها برای متعارف شدن نرخ تور تخفیفی را که از هتل گرفته‌اند در قیمت تمام شده محاسبه می‌کنند و اینگونه نیست که همه آن تخفیف، یک‌جا به جیب آژانس‌دار برود.

افشین عزیزی عضو جامعه تورگردانان ایران نیز با انتقاد به افزایش غیراصولی نرخ خدمات دخیل در گردشگری، به ایسنا گفت: برای یک گردشگر اروپایی و یا آسیایی افزایش قیمت بیشتر از سه تا چهار درصد مفهومی ندارد، این در شرایطی است که کاهش قیمت ارز و افزایش نرخ خدمات گردشگری، هزینه سفر به ایران را با افزایشی در حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد مواجه کرده و روند کنونی بیانگر آن است که باید افزایش قیمتی بیش از این را انتظار داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: تصور برخی درباره‌ی سود بالایی که از قِبَل فروش تور عاید آژانس‌ها می‌شود، اشتباه است. آن‌طور که عده‌ای متصورند پول توراپراتورهای گردشگری از پارو بالا می‌رود درست نیست. برخی از هتلدارها با این تفکر و با توجه به استقبال زیاد گردشگران گمان می‌کنند الآن وقت جبران کردن است و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و متاسفانه متولیان هم اقدام عاجلی نمی‌کنند.

او نیز به اخطارهایی که برخی آژانس‌های گردشگری خارجی درباره افزایش قیمت سفر ایران به توراپراتورهای داخلی داده‌اند، اشاره کرد و افزود: نرخ اقامت ۶۰ درصد از قیمت تمام شده‌ی یک تور را شامل می‌شود، از همین رو اقامت فاکتور مهمی در تعیین هزینه‌ی قطعی سفر به حساب می‌آید که‌ اگر کنترل نشود با این کاهش قیمتی که ارز داشته است، حتما به ورود گردشگران خارجی آسیب می‌زند.

این ابراز نگرانی برای به خطر افتادن بازار گردشگری ایران درحالی بیان شده که مجمع جهانی در گزارش سال گذشته خود، ایران را از میان ۱۴۱کشور، به عنوان اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی کرد.

شاخص‌های این ارزیابی، مالیات بر بلیت هواپیما و هزینه‌های فرودگاهی، متوسط هزینه‌ اقامت در هتل‌، هزینه زندگی‌، قدرت خرید برابر و هزینه‌های سوخت، اولویت‌بندی سفر و گردشگری، فضای باز بین‌المللی و پایداری محیطی است. این فاکتورها شاید تا زمانی که نرخ ارز روند رو به رشدی داشت، در بُعد جهانی ارزان جلوه می‌کرد، اما اکنون به اذعان بسیاری از گردشگران خارجی، سوخت و حمل و نقل عمومی شاید ارزان‌ترین بخش هزینه‌کرد سفر در ایران باشد و سایر فاکتورهای قیمتی چندان تفاوتی با کشورهای دیگر ندارد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا