تاثیر بسته‌های اینترنت موبایل بر وضعیت ADSL

موبنا – احمدرضا نخجوانی – مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه کننده ADSL – در ارتباط با بسته‌های تخفیفی اینترنت اپراتورهای تلفن همراه و تاثیر آن بر بازار ارائه‌کنندگان اینترنت ثابت (ADSL) اظهار کرد: اینترنت پهن‌باند ثابت و موبایل در تمام دنیا بحث خاص خود را داشته و تنظیم رابطه این دو بخش از اهمیت خاصی …

موبنا – احمدرضا نخجوانی – مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه کننده ADSL – در ارتباط با بسته‌های تخفیفی اینترنت اپراتورهای تلفن همراه و تاثیر آن بر بازار ارائه‌کنندگان اینترنت ثابت (ADSL) اظهار کرد: اینترنت پهن‌باند ثابت و موبایل در تمام دنیا بحث خاص خود را داشته و تنظیم رابطه این دو بخش از اهمیت خاصی برخوردار است تا به واسطه‌ تنظیم قیمت مناسب، بازار هر دو بخش حفظ شود و منابع به شکل بهینه تخصیص یابد.
وی عنوان کرد: اکنون نیز کار رگولاتور تنظیم بازار است و این‌که برای اینترنت رقمی به عنوان کف تعیین شود اقدام درستی است که حتی باید زودتر از این به انجام می‌رسید تا دامپینگ صورت نگیرد. در حقیقت، تعیین قیمت کف، در شرایطی که اپراتور غالب وجود دارد، اجتناب ناپذیر است، در غیر این صورت همان مصرف کنندگانی که امروز از دامپینگ و قیمتهای پایین خوش حالند، در آینده مجبور به پرداخت بهای آن هستند.
نخجوانی با بیان این‌که اینترنت تلفن ثابت در ایران تحت تاثیر اینترنت موبایل قرار گرفته، عنوان کرد: از آن جا که اپراتورهای غالب چند اپراتور با توان اقتصادی بسیار بالا هستند پهنای باند را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده خود، در قالب بسته‌های تخفیفی در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند و اصطلاحا یارانه متقاطع یا Cross Subsidizing می کنند.
او همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال ممکن است گاهی در بسته‌های اینترنتی اپراتورها، ۱۰ گیگابایت ترافیک، ۲۰۰۰ تومان به فروش برسد که قیمت تمام شده آن برای اپراتورها که پهنای باند را از شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می کنند، چندین برابر است.
وی با بیان این‌که در این شیوه اپراتورها از بخش‌های دیگر فعالیت خود، یارانه می دهند تا بازار را تصاحب کنند گفت: یکی از اموری که در دنیای رقابت، مجاز نیست، همین بحث یارانه دهی متقاطع است و معنای این گفتار آن است که از یک بازار برای بازار دیگر یارانه در نظر بگیرند. به عنوان مثال اکنون اپراتورها بخشی از درآمدی که در حوزه مکالمه یا Voice دارند را در حوزه دیتا مورد استفاده قرار می‌دهند و بدین ترتیب ترافیک را با قیمت بسیار پایین تر از قیمت تمام شده در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قیمت پهنای باندی که اپراتور می‌خرد چند برابر این رقم بوده و به نظرم ورود رگولاتور به این موضوع اقدام بسیار درستی است.
وی همچنین اظهار کرد: در بازار ما اپراتورهای تلفن همراه به غیر از بحث فرکانس محدودیت جدی دیگری در ارائه‌ی سرویس ندارند در حالی که شرکت‌های PAP و FCP با مخابرات های استانی مشکلات متعدد دارند و در شرایطی که ما در بسیاری استان‌های خود مشکلات عدیده داریم اپراتورهای موبایل بدون داشتن این مشکلات حتی یارانه‌دهی هم می‌کنند.
اما نخجوانی در پاسخ به این سوال که با وجود تمام این تفاسیر طی یک سال گذشته تعداد مشترکان اینترنت ثابت که توسط شرکت های خصوصی سرویس داده می شوند، از سه میلیون به پنج میلیون رسیده است، توضیح داد: واقعا این گونه نیست و به نظر می‌رسد آمار پنج میلیون کاربر اینترنت ثابت آمار متورم بوده و تعداد کاربران این بخش به سختی به چهارمیلیون می‌رسد.
وی در پاسخ به این مطلب که در شرایطی که شرکت‌های PAP برای واگذاری و ارائه‌ی سرویس به همین حجم کاربر هم با مشکل مواجه‌اند، آیا این انتظار صحیحی است که با ایجاد محدودیت در فعالیت اپراتورهای همراه مشترکان به سمت استفاده از اینترنت ثابت سوق داده شوند ، اظهار کرد: با تعیین کف قیمت اینترنت قطعا اپراتورهای تلفن همراه مشترکان خود را از دست نمی‌دهند. نکته دیگر آن که در کشور ما در مجموع هزینه دسترسی به اینترنت در سبد خانوار سهم بسیار ناچیزی دارد.
وی ادامه داد: اکنون میانگین درآمد اینترنت چه در بخش ADSL و چه در بخش موبایل ماهانه به ۲۰ هزار تومان هم نمی‌رسد حال در نظر بگیرید این رقم در بودجه خانواده چه درصدی را شامل می‌شود به خصوص در حوزه ADSL این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک خط اینترنت توسط چندین نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل این شرکت اینترنتی افزود: اکنون اگر برای قیمت اینترنت رقمی هم به عنوان کف قیمت تعیین شود آن گونه نخواهد بود که دیگر مردم از اینترنت موبایل استفاده نکنند، اما به هرحال اگر قیمت تمام شده یک گیگ را در نظر بگیریم می‌بینیم که دامپینگ اپراتورها آشکار است.
وی در پاسخ به این مطلب که با این وجود همچنان مردم نسبت به هزینه‌ای که بابت اینترنت می‌پردازند گله دارند، گفت: شکایت مردم نسبت به قیمت نیست بلکه مربوط به بحث کیفیت نسبت به قیمت است. چرا که مردم حاضرند بهایی بالاتر پرداخته اما اینترنت با کیفیت و با ثبات دریافت کنند. شکایت مردم این است که یک کیفیت ثابت و قابل اتکا را در اینترنت تجربه نمی‌کنند که پرداختن به دلایل آن فرصت دیگری را می طلبد.
نخجوانی در پایان با اشاره به این‌که چه اینترنت ثابت و چه موبایل هر یک رشد خود را دنبال می‌کنند، گفت: با این وجود قطعا رشد اینترنت بخش ثابت به اندازه موبایل نخواهد بود، به خصوص آن که بخش عمده‌ای از کاربران اینترنت در حال حاضر از این ابزار برای بهره‌مندی از نرم‌افزارهایی مانند تلگرام استفاده می‌کنند و برای انجام فعالیت‌هایی در این حد معمولا شیوه دسترسی به موبایل سهولت بیشتری دارد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا