کارشناسان از تداوم رکود بازار تلفن همراه خبر می‌دهند

موبنا – به گزارش بلومبرگ، در حالی که تا دو سال قبل این بازار همچنان رشد بالایی داشت، حالا بحران به شرکت های تولیدکننده سخت افزارهای تلفن همراه رسیده و سفارشات دریافتی بسیاری از آنها به علت کاهش استقبال مردم نزول کرده است. یکی از این شرکت ها Pegatron نام دارد که در زمینه مونتاژ …

موبنا – به گزارش بلومبرگ، در حالی که تا دو سال قبل این بازار همچنان رشد بالایی داشت، حالا بحران به شرکت های تولیدکننده سخت افزارهای تلفن همراه رسیده و سفارشات دریافتی بسیاری از آنها به علت کاهش استقبال مردم نزول کرده است.

یکی از این شرکت ها Pegatron نام دارد که در زمینه مونتاژ گوشی های آیفون فعال است. این شرکت از کاهش ۱۶ درصدی فروش خود در ماه آوریل خبر داده است. Minebea شرکت دیگری که لامپ های ال ای دی تلفن های همراه را تولید می کند، هم پیش بینی های خود در مورد میزان درآمد و سودش را تغییر داده و Japan Display تولیدکننده نمایشگرهای آیفون و چند مدل گوشی دیگر می گوید سود ان به سرعت در سال مالی جاری در حال کاهش است.

از سوی دیگر لنووو هم می گوید انتظار دارد که این وضعیت در کوتاه مدت بهتر نشود، به خصوص که رقابت شرکت های سخت افزاری تولیدکننده اجزای گوشی های همراه در حال تشدید است.

این وضعیت نشانگر کاهش میزان فروش گوشی های ساخت غول هایی همچون اپل، سامسونگ و شیائومی است. میزان نزول فروش آیفون در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ باعث شده اپل شرایط وخیمی را تجربه کند که در ۱۳ سال اخیر بی سابقه بوده است.
488x-1
بررسی های موسسه تحقیقاتی تایوانی KGI Securities از نزول بازار تلفن همراه در سال ۲۰۱۶ خبر می دهد. آی دی سی هم رشد این بازار در سال ۲۰۱۶ را حدود ۵ درصد دانسته، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۵ درصد بود. رشد بازار تلفن همراه هوشمند در سال ۲۰۱۳ به ۴۰ درصد، در سال ۲۰۱۴ به ۲۵ درصدو در سال ۲۰۱۵ به حدود ده درصد رسید.

FIH Mobile Ltd که در زمینه مونتاژ گوشی برای سونی، لنووو و شیائومی فعال است می گوید در نیمه اول سال ۲۰۱۶ اصلا انتظار سودآوری ندارد، زیرا هر سه مشتریش در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ کمتر از حد انتظار گوشی هوشمند فروخته اند. در این میان تنها سامسونگ توانسته تا حدی وضعیت خود را ارتقا دهد.

این وضعیت بر ارزش سهام این شرکت ها هم تاثیر منفی گذاشته و به عنوان مثال باعث کاهش ۴.۳ درصدی ارزش سهام Japan Display در بازار سهام توکیو شده است. Hon Hai Precision Industry Co. هم از کاهش ۱.۹ درصدی ارزش سهام خود خبر داده است، زیرا ۸.۵ درصد از میزان فروش آیفون در ماه آوریل کاسته شده است.

علاوه بر این Taiwan Semiconductor Manufacturing Co یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده های مورد استفاده در گوشی های هوشمند پیش بینی خود در مورد بازار گوشی های هوشمند در ماه آوریل را تغییر داده و در مورد وضعیت آینده این بازار اظهار نگرانی کرده است. اپل، کوآلکوم و هواوی از جمله مشتریان مهم Taiwan Semiconductor Manufacturing Co هستند.

علیرغم شرایط بسیار بد بازار تلفن همراه در بسیاری از نقاط جهان، امیدواری‌هایی به برخی بازارهای خاص وجود دارد. از جمله این بازارها هند است که به تازگی تلاش برای همه گیر کردن فناوری نسل چهارم تلفن همراه در آن آغاز شده است. امید می رود مردم علاقمند با خرید گوشی های جدید سازگار با این فناوری باعث رونق بازار شوند.

همچنین ممکن است در شهریور ماه و همزمان با عرضه مدل جدید آیفون بازار کم رونق گوشی های هوشمند باز هم تکانی بخورد. البته شهریور ماه به طور سنتی هم فصل رونق گرفتن خرید محصولات فناوری بوده است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا