۴ تا ۵ میلیون ایرانی در آستانه سوء تغذیه قرار دارند

موبنا – دکتر علی ربیعی در چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشکان طب عمومی خانواده بزرگی هستند که در جهت رفاه و کاهش درد مردم اقدام می‌کنند، گفت: شاید امروز موضوع اخلاق گوهره گمشده کشور ما باشد. باید توجه کرد که اگر مباحثی چون اخلاق، احترام و غیره خدشه‌دار شود بازگرداندن …

موبنا – دکتر علی ربیعی در چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشکان طب عمومی خانواده بزرگی هستند که در جهت رفاه و کاهش درد مردم اقدام می‌کنند، گفت: شاید امروز موضوع اخلاق گوهره گمشده کشور ما باشد. باید توجه کرد که اگر مباحثی چون اخلاق، احترام و غیره خدشه‌دار شود بازگرداندن آنها بسیار دشوار است. بنابراین در کنار طب عمومی اخلاق عمومی نیز باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به آغاز طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ گفت: طبق نموداری که از پراکندگی ثروت در کشور وجود داشت درصدی از مردم در سمت راست این نمودار بسیار ثروتمند بوده و رفتارهای اقتصادی غیرمتعارفی در این دهک وجود دارد اما در طرف دیگر این نمودار درصدی از مردم بسیار فقیرند و چهار تا پنج میلیون نفر آنها در آستانه سوءتغذیه قرار دارند. در میانه این نمودار نیز می‌بینیم که با ۲۰۰ هزار تومان دهک‌ها جابه‌جا می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که انجام شده حتی در میانه این نمودار یک بیماری باعث می‌شد که دهک‌ها جابه‌جا شود.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با هدف پیشگیری از افتادن مردم در دام فقر آغاز شد، گفت: هدف‌گیری این طرح این بود که هزینه‌های کمرشکن سلامت کاهش یابد و افراد را از تله فقر نجات دهد، چراکه یک بیماری جدی می‌توانست زندگی را تغییر دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شیرینی طرح تحول نظام سلامت این بود که ۱۱ میلیون نفر فاقد بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که عمده آنها کارگران غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها بودند و این موضوع نشان می‌دهد که دهک‌گیری‌های ما در طرح تحول سلامت اشتباه نبوده است.

نوشته های مشابه

ربیعی از تعریف برنامه حمایت غذایی برای جلوگیری از سوءتغذیه در وزارت رفاه خبر داد و گفت: علاوه بر این در حوزه فقر آموزشی کار مبارزه با مساله بازماندگی از تحصیل را طراحی کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و طبق مطالعات دانش‌آموزانی که در مدرسه می‌ماندند جرم کمتری انجام می‌دادند.

وی خطاب به پزشکان عمومی گفت: ما بدون کمک شما موفق نمی‌شدیم چراکه توانایی‌های شما را نداریم. فارغ از تعصبات سازمانی باور من در طرح تحول نظام سلامت این است که برای کسب یک موفقیت ملی و انجام کاری برای مردم باید در کنار هم قرار بگیریم. ما دریافتیم اگر سازمان‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و جامعه مدنی به کمک دولت بیاید موفق می‌شویم البته همه ما در چنین اقداماتی ذی‌نفع هستیم اما بزرگترین ذی‌نفع مردم هستند. بنابراین در یک طرح بزرگ اجتماعی نمی‌توان هیچ بازیگر یا ذی‌نفعی را نادیده گرفت و یا کم فرض کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حتما طرح تحول سلامت دارای اشکالاتی است و نقدها به ما کمک می‌کند که آنها را اصلاح کنیم و بتوانیم موفقیت بیشتری داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مساله ما تامین منابع پایدار است. ما در یک سال ۱۰ میلیون نفر را بیمه کردیم. هزینه‌های بیمارستانی و سرپایی را تقبل کردیم. پرداخت از جیب مردم را به شش درصد کاهش دادیم. طرح تمام‌وقتی پزشکان را ایجاد کردیم و همزمان کتاب ارزش‌های نسبی را اجرا و تعرفه‌ها را اصلاح کردیم این در حالی بود که زیرساخت‌ها را آماده نکرده بودیم. حال من به عنوان مسئول سازمان رفاه شانه‌هایمان خرد شده اما هنوز تلاش می‌کنیم تا طرح تحول سلامت را ادامه دهیم.

ربیعی با بیان اینکه برخی متوجه نیستند که چه کار بزرگی در این حوزه انجام شده، گفت: درحال حاضر نیازهای انباشته‌شده درمانی از سوی ۱۰ میلیون نفری که بیمه شدند و میزانی که وجود تقاضاهای القائی، سرانه ما را افزایش داده است، بر این اساس نیازمندیم که زیرساخت‌های لازم را تامین کنیم. در عین حال صرف افزایش منابع راهکار ما نیست و باید به دنبال منابع پایدار برویم چراکه اکنون با مشکل کمبود منابع و کسری اعتبار مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای ما برای ادامه طرح تحول نظام سلامت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع از طریق طب عموم است، گفت: ما این موضوع را سرلوحه خود قرار داده‌ایم. البته تاکید می‌کنم که ما حتی یک ریال هم برای پزشک خانواده بودجه نگرفته‌ایم اما آن را از محل‌های دیگر حفظ کرده‌ایم و در دورانی که می‌خواستند پزشک خانواده جمع شود ما مقاومت کردیم چراکه اولین و محکم‌ترین راهبرد ما طب عمومی و پزشک خانواده است و اگر می‌خواهیم موفق شویم باید کاری کنیم که ۱۰ میلیون نفری که بیمه شده‌اند در قالب نظام ارجاع خدمت دریافت کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه بدون اجرای پزشک خانواده و استقرار نظام ارجاع امکان تداوم طرح تحول سلامت با مشکل مواجه می‌شود، خطاب به پزشکان عمومی اظهار کرد: از انجمن شما تقاضا داریم که در زمینه نظریه‌پردازی، آموزش و سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی به ما کمک کنید چراکه من راه نجات طرح تحول را در طب عمومی می‌بینم. در عین حال تقاضا دارم که راهکارهایی را ارائه دهید که متکی به اصلاحات ساختاری باشد تا منابع مالی. همچنین توصیه می‌کنم که از گفت‌وگو خسته نشوید. متاسفانه بیماری عمومی جامعه ایران این است که گفت و شنود ندارد و همه حرف خودشان را می‌زنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پزشک خانواده هم می‌تواند از مسیر درمانی و کمک به طرح تحول و حمایت از حقوق بیماران کمک کند و هم در زمینه انتخاب بهترین گزینه‌ها برای درمان و جلوگیری از سردرگمی بیماران و بیمه‌ها نقش دارد. بر این اساس ما آمادگی داریم که هزینه افزایش و ارتقای طب عمومی را مشخص کنیم و ضرورت اصلاح پزشک خانواده و نظام ارجاع را جزء برنامه‌های خودمان برای اصلاح زیرساخت‌های طرح تحول نظام سلامت می‌دانیم.

وی با اشاره به برخی درخواست‌های پزشکان عمومی درخصوص رفع محدودیت‌های تجویز افزود: با نگاه به منابع، رفع محدودیت‌های تجویز و پاراکلینیک را مدنظر داریم و به تحت پوشش قرار دادن خدمات پزشکان عمومی با گرایشات تخصصی نیز توجه می‌کنیم. در عین حال نیم‌نگاهمان به منابع است اما اینطور نیست که نگاهمان به ارتقاء مسائل پزشکان عمومی نباشد.

 منبع: مهر

دکمه بازگشت به بالا